TU-154 a Velký přelet: Odmontovat centroplán? Nemožné! A přece se to podařilo!

5.8.2016

Celkový pohled na Naganský speciál po odpojení pravého křídla. Teď ještě udělat totéž na druhé straně... a letadlo může vyrazit na cestu do Kunovic.Celkový pohled na Naganský speciál po odpojení pravého křídla. Teď ještě udělat totéž na druhé straně... a letadlo může vyrazit na cestu do Kunovic.
Celkový pohled na Naganský speciál po odpojení pravého křídla. Teď ještě udělat totéž na druhé straně... a letadlo může vyrazit na cestu do Kunovic.
Zatím jen uzounká škvíra mezi trupem a centroplánem. Dobrovolníci z Leteckého muzea v Kunovicích se pustili do posledních příprav.Zatím jen uzounká škvíra mezi trupem a centroplánem. Dobrovolníci z Leteckého muzea v Kunovicích se pustili do posledních příprav.
Zatím jen uzounká škvíra mezi trupem a centroplánem. Dobrovolníci z Leteckého muzea v Kunovicích se pustili do posledních příprav.
K prvnímu pokusu parta přikročila večer. Spoj mezi trupem a centroplánem ale ještě nebyl dostatečně povolený. K prvnímu pokusu parta přikročila večer. Spoj mezi trupem a centroplánem ale ještě nebyl dostatečně povolený.
K prvnímu pokusu parta přikročila večer. Spoj mezi trupem a centroplánem ale ještě nebyl dostatečně povolený.
Pracovalo se celý den, skoro až do západu slunce.Pracovalo se celý den, skoro až do západu slunce.
Pracovalo se celý den, skoro až do západu slunce.
Pokračovalo se tedy následující ráno. Po odhalení a odstranění posledních svorníků, na kterých spoj stále ještě držel, přikročili demontážníci k operaci. Martin Hrabec s Josefem Hajchelem uvazují demontovaný centroplán do upínacího pásu.Pokračovalo se tedy následující ráno. Po odhalení a odstranění posledních svorníků, na kterých spoj stále ještě držel, přikročili demontážníci k operaci. Martin Hrabec s Josefem Hajchelem uvazují demontovaný centroplán do upínacího pásu.
Pokračovalo se tedy následující ráno. Po odhalení a odstranění posledních svorníků, na kterých spoj stále ještě držel, přikročili demontážníci k operaci. Martin Hrabec s Josefem Hajchelem uvazují demontovaný centroplán do upínacího pásu.
Pak už přikročili k samotnému rozpojování. Ačkoli to na první pohled vypadá, že muzejníci centroplán prostě odtáhli dodávkou, není to tak. Zabržděné auto posloužilo pouze jako "kotva", ke které se demontovaný díl přitahoval takzvaným hupcukem.
Pak už přikročili k samotnému rozpojování. Ačkoli to na první pohled vypadá, že muzejníci centroplán prostě odtáhli dodávkou, není to tak. Zabržděné auto posloužilo pouze jako "kotva", ke které se demontovaný díl přitahoval takzvaným hupcukem.
Pracovní postup se osvědčil. Mezi trupem a křídlem se začala rozevírat zubatá díra.
Pracovní postup se osvědčil. Mezi trupem a křídlem se začala rozevírat zubatá díra.
O pár minut později byl demontovaný díl od trupu zcela odpojen. Mnozí lidé od letadel muzejníkům tvrdili, že to je bez rozřezání nemožné.
O pár minut později byl demontovaný díl od trupu zcela odpojen. Mnozí lidé od letadel muzejníkům tvrdili, že to je bez rozřezání nemožné.
Hajchel zkoumá místo rozpojení. Všechny zuby, které teď volně ční do vzduchu, do sebe byly těsně zapasované, sešroubované, místy zalité lepidlem a překryté hermetickým gumovým povlakem.
Hajchel zkoumá místo rozpojení. Všechny zuby, které teď volně ční do vzduchu, do sebe byly těsně zapasované, sešroubované, místy zalité lepidlem a překryté hermetickým gumovým povlakem.
Teď bylo nutné posbírat nářadí, které zůstalo nahoře na křídle, a pak s pomocí zvedáku zpod demontovaného dílu vyndat posuvné přípravky, na kterých centroplán popojížděl od trupu, a nahradit je pevnými podpěrami.
Teď bylo nutné posbírat nářadí, které zůstalo nahoře na křídle, a pak s pomocí zvedáku zpod demontovaného dílu vyndat posuvné přípravky, na kterých centroplán popojížděl od trupu, a nahradit je pevnými podpěrami.

Polovina prázdnin přinesla do tábora Velkého přeletu, tedy nadšenců kunovického leteckého muzea, kteří v pražských Kbelích rozebírají už řadu měsíců legendární "naganský expres", velkou radost. Navzdory skeptikům se jim podařilo od trupu TU-154M s imatrikulací OK-BYZ úspěšně oddělit pravé vnitřní křídlo.

„Všichni nám říkali, že to nejde, že na tom skončíme, nebo že se bez řezání neobejdeme,“ říká Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu. „Že to je nerozebíratelná součást konstrukce, že to určitě bude z jednoho kusu... Odpovídal jsem, že tam jsou šrouby. A když tam jsou šrouby, tak to musí jít rozdělat.“

Zatím jen uzounká škvíra mezi trupem a centroplánem. Dobrovolníci z Leteckého muzea v Kunovicích se pustili do posledních příprav.
Zatím jen uzounká škvíra mezi trupem a centroplánem. Dobrovolníci z Leteckého muzea v Kunovicích se pustili do posledních příprav.

A šlo, centroplán je oddělen. Podle "asistentky kapitána" Velkého přeletu Terezy Šírové zdolal tým to nejtěžší, co ho v demontážích čekalo. "Do konce léta chceme oddělit i levý centroplán a pak už budeme moci vyrazit na samotný Velký přelet do Kunovic," těší se.

Oddělení centroplánu od trupu bez řezání do konstrukce považuje za ojedinělý počin. "Nevíme o tom, že by vůbec někdo někdy podobné práce na TU-154 prováděl," raduje se. 

Centroplán je vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání. Se zásahy do spojení trupu a křídla se nepočítá při údržbě ani v rámci oprav. Postupy tedy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní, kterou si však samozřejmě výrobce nechává pro sebe. 

Kunovičtí tedy museli nejprve otevřít křídelní palivové nádrže, aby odhalili složitý systém výztuh, vzpěr a překrývajících se „zubů“, navzájem spojených stovkami šroubů, nýtů a svorníků, některé navíc pojilo i lepidlo a zevnitř nádrží je pokrýval hermetický gumový povlak. "K některým spojům jsme se dostávali ze stísněných prostor v palivových nádržích v křídle nebo v trupu, k jiným zespod trupu, k dalším seshora z křídla," popisuje Šírová.

Co je Velký přelet
”x”

Velký přelet je akce nadšenců z leteckého muzea v Kunovicích. Z pražských Kbel chtějí do muzea dopravit legendární TU-154M s imatrikulací OK-BYZ, které dopravilo v roce 1998 domů hokejové olympijské vítěze z Nagana. Letoun z vládní letky, jenž na své palubě pamatuje kromě hokejistů i prezidenty a premiéry, dosloužil v roce 2007. Kunovičtí ho už několik měsíců rozebírají, na jeho přepravu vybrali na Startovači.cz 1,2 mil korun.
Více o Velkém přeletu píšeme zde a zde.

Oddělením centroplánu od trupu tak vyvrcholily více než čtyřměsíční přípravy. Nejenže bylo nutné rozpojit všechny šroubované a nýtované spoje, palivová čerpadla, potrubí, kabely a další součásti, ale také demontovaný díl i trup podložit speciálními konstrukcemi. Když bylo vše připraveno, zapřáhli demontážníci centroplán za podvozek a na posuvných přípravcích od letounu odtáhli.

O pár minut později byl demontovaný díl od trupu zcela odpojen. Mnozí lidé od letadel muzejníkům tvrdili, že to je bez rozřezání nemožné.
O pár minut později byl demontovaný díl od trupu zcela odpojen. Mnozí lidé od letadel muzejníkům tvrdili, že to je bez rozřezání nemožné.
Nyní zbývá udělat totéž na levé straně letounu. "Přípravy už probíhají a doufáme, že do konce srpna demontujeme i levý centroplán. Věříme, že to půjde bez komplikací – teď už víme, jak na to," směje se mluvčí projektu Tereza Šírová. Přepravu připravují ve spolupráci s firmou Universal Transport. "Budeme vás samozřejmě informovat a těšíme se, že u toho budete s námi!" loučí se. Za Flying Revue můžeme slíbit, že určitě budeme. 

-fr-

Zdroj a foto: Velký přelet.cz

logo_fr_transp.jpgmilníky-a_660x658.jpg

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > TU-154 a Velký přelet: Odmontovat centroplán? Nemožné! A přece se to podařilo!
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »