Red Bull Air Race 2019
Po dlouhých čtyřech měsících se piloti
zítra rozletí pro další body do celkového pořadí mistrovství světa
v rychlostní akrobacii Red Bull Air Race. Chybět nebudou ani dva
čeští zástupci Petr Kopfstein a Martin Šonka. V ruské Kazani oba
bez ohledu na oznámení o ukončení RBAR míří na mety nejvyšší,
shodli se v rozhovoru pro Flying Revue.
Jakou metu jste si pro závod v Kazani
stanovili?
Martin Šonka: Jsme hlavně rádi, že už
můžeme být zase zpátky v našem závodním hangáru, hodně nám to
chybělo. Žádné novinky zatím nemáme, teď je nejdůležitější se
připravit na závod, a to jak co letadla týká, tak i mentálně. Máme
za sebou několik testovacích letů, při kterých musíme vše správně
nastavit a vyladit, aby na páteční tréninky v trati bylo vše
hotové.
Samozřejmě se budeme snažit o co nejlepší výsledek. Ale nelze na
to myslet, snažím se myslet pouze na to, jak poletím trať.
Rozdíly se neskutečně změnšily, vyrovnanost je taková, jaká
nikdy nebyla. Vloni jsme se tu v trénincích a kvalifikaci trápili,
v závodě jsme pak změnili pár věcí a povedlo se nám tu vyhrát, což
bylo úžasné. Samozřejmě by bylo hezké na to navázat dobrým
výsledkem.
Reklama
Petr Kopfstein: Všechno, co nás trápilo,
je vyřešeno. Konečně můžeme říct, že jsme připraveni tak, jak jsme
si přáli. S novým motorem, modifikacemi a spoustou zjištění z testů
proto máme ambice jen ty nejvyšší.
Trať bude zdá stejná jako loni?
Martin Šonka: Trať je v podstatě stejná
jako vloni, na konci akorát přidali jeden pullup. Brány se možná
trochu posunuly, ale to je v rozmezí několika metrů, takže by to
neměly být žádné velké změny.
Petr Kopfstein: Přibyla jedna zatáčka, tak
budou časy o něco pomalejší, ale o to bude závod zajímavější. Právě
v tom posledním manévru totiž může člověk vyhrát i prohrát.


Trať v Kazani pro rok 2019
» Závodní program v
Kazani začíná sobotní kvalifikací (15:00 h),
ve které si mohou piloti od této sezony nově vyletět body do
celkového pořadí šampionátu. Nedělní závod pak startuje ve 13:00 h.
Celý program můžete sledovat v přímém přenosu
na www.redbullairrace.com. ČT Sport vysílá nedělní závod
od 14:25 h.
Měli jste v dlouhém období od Abu Dhabi příležitost
letadlo ladit? Jak jste ostatně strávili ten dlouhý čas bez Air
Race?
Martin Šonka: Měli jsme letadlo doma a
samořejmě jsme na něm pracovali. O žádné velké změny ale nešlo,
snažili jsme se spíše vše vyladit a optimálně nastavit tak, aby to
zkrátka správně fungovalo. Jinak se nám po Air Race samozřejmě
stýskalo. Ta pauza byla opravdu dlouhá. Nicméně tím, že začala
akrobatická sezóna, tak jsem si na nevytíženost nemohl stěžovat.
Odlétal jsem celkem dost exhibic, měli jsme Red Bull Air Race Demo
v Pardubicích, které podle mě dopadlo fantasticky a snad se lidem
líbilo. Ohlasy zatím byly jen pozitivní. K tomu mnoho dalších
povinností, které si musíme jako tým plnit. Takže rozhodně jsme
nelenili... :)
Kalendář závodů
Pořadí
| Datum
| Místo
| Výsledky
|
1.
| 8. - 9. 2. | Abu Dhabi, SAE | 1. Muroya, 2. Šonka, 3. Goulian |
2.
| - | - | Závod se nekonal |
3.
| 15. - 16. 6. | Kazaň, Rusko | |
4.
| 13. - 14. 7. | Balaton, Maďarsko | |
5.
| 7. - 8. 8. | Chiba, Japonsko | |
Petr Kopfstein: Na jednu stranu byla dlouhá
pauza trochu frustrující, chtěl jsem být na závodních tratích co
nejdřív… Ale k letadlu jsme se dostali, a i když jsme provedli
nějaké testovací lety, stejně se nemůžu dočkat atmosféry ostrého
soutěžního letu, kdy nám na místě fandí tisíce diváků. Na
druhou stranu mít tolik času na přípravu letadla je neobvyklé a my
ho samozřejmě využili k testování a vývoji. Závod se ale blíží a
konkurence je nabitá, takže konkrétní změny bych si raději nechal
pro sebe… Snad jen tolik, že se nám podařilo zaběhnout motor i
otestovat nové modifikace a že letadlo je nyní přesně v takovém
stavu, v jakém jsme si ho přáli mít.
Jsem taky moc rád, že naši příznivci mohli zažít náš sport během
ukázky v Pardubicích, to byla skvělá akce. Jak jsem říkal už
mnohokrát, česká fanouškovská základna patří k té nejsilnější na
světě a Pardubice to jen dokázaly.
Připomeňte si únorový závod v Abu Dhabi.
Zasáhlo do vaší motivace rozhodnutí o skončení Air
Race?
Martin Šonka: Na to při závodě vůbec nejde
myslet. Jsme tady a závodíme, motivace je pořád stejná. S tím vůbec
není problém. Jakmile sednu do letadla, chci vyhrát, proto to
děláme. Věci, které se dějí kolem, bohužel těžko ovlivníme. Ale
hlavně platí, že na to bude čas až po závodě.
Přes Kazaň vedla i nedávná expedice Flying Revue Rusko 2019.
Vše o ní se
dozvíte zde.
Datum: 26.5. – 8. 6. 2019
Trasa: Příbram – Mazury – Pskov – Orlovka – Moskva – Čeboksary – Jekatěrinburg – Ufa – Kazaň – Samara – Saratov - Volgograd – Volgodonsk- Piatigorsk – Krasnodar – Constanta – Tuzla - Bukurešť – Arad – Budapešť - Vöslau – Příbram
Průběh: odlet z Příbrami přes Polsko a Litvu do Lotyšska: 26. 5. Vstup do Ruska: 27. 5. Návrat na LKPM: 8. 6.
Kvantifikace: Cca 14 dní, 10 000 km, 50 letových hodin a 20 letišť (vše prvopřistání)
Tracking: SPOT,
Trexee
On-line poloha na mapě: Ano
Média: 360° kamera, fotoaparát, iPhone
Letadlo: Dynamic WT-9, OK-LEX
Posádka: Jiří Pruša
Web: Rusko 2019
Petr Kopfstein: Věřím, že se konec
šampionátu na atmosféře posledních závodů nijak nepodepíše. Všichni
piloti jsou profesionálové a dál budou létat na nejvyšší možné
úrovni, takže závody odlétáme s naším týmem v plném nasazení. Žádný
úsporný mód se nechystá. Do Ruska jedeme v plné zbroji a dáme do
závodu všechno!
Jak rozhodnutí s odstupem vnímáte? Mluvil s vámi
někdo z vedení Air Race už osobně?
Martin Šonka: Zatím máme pouze ty stejné
informace, jako v době, kdy konec oznámili. Tedy žádné novinky
nemáme. Máme tu naplánovaný nějaký meeting, tak uvidíme, zda se
něco nového dozvíme.
Petr Kopfstein: Spíš než smutek cítím
vděčnost. Vážím si všech zážitků, zkušeností a přátel, které jsem
díky šampionátu poznal. Závody Air Race pro mě byly splněným snem.
O to víc si vážím všeho, co mi přinesly. A za to patří Red Bullu
obrovské poděkování.
Je nějaké světlo na konci tunelu, nebo je ještě příliš
brzy?
Martin Šonka: Můžeme jen doufat. Bylo by
krásné, kdyby se Air Race podařilo nějakým způsobem zachránit. Sami
jsme zvědaví, co se bude dít. Znovu říkám, že nic nového nevíme.
Teď je ale potřeba soustředit se především na závod.
Tak jako tak, určitě jste přemýšleli o dalším leteckém
životě. Můžete čtenářům FR prozradit alespoň rámcově plány na
příští rok?
Martin Šonka: Samozřejmě po té zprávě o
konci air race se člověku honí hlavou spoustu věcí, rozhodně je ale
ještě předčasné cokoliv říkat. Jisté je pouze to, že budu dál létat
akrobacii. Co bude dál, se teprve uvidí.
Děkuji a držíme palce!
Jan Dvořák