Projekt CID neboli „Controled Impact Demonstration“, byl na svou dobu velmi ambiciózním společným projektem FAA a NASA.
3.12.2023
Jeho cílem bylo otestovat náraz letadla
Boeing 720 do překážky během přistání a současně ověřit funkčnost
experimentální přísady do paliva, která měla významným způsobem
snížit jeho hořlavost.
Boeing 720-027 N113 Federální letecké správy. (Foto: FAA)
Reklama
Po čtyřech letech plánování a příprav
Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a Federální úřad pro
letectví (FAA) provedly záměrnou havárii s dopravním letadlem
Boeing 720, aby otestovaly novou experimentální přísadu do paliva.
Ta měla snížit počet a intenzitu požárů po haváriích a významně
zvýšit šanci cestujících na přežití. Do standardního komerčního
leteckého paliva JP-5 byla přidána látka snižující vznik aerosolu,
čímž vzniklo palivo AMK neboli "Anti-Misting Kerosene".
Palivové nádrže dopravního letadla byly naplněny směsí AMK o
celkovém objemu 16 060 galonů (10 794 litrů). Na sedadla
cestujících byly umístěny figuríny pro crash testy a letoun byl
vybaven všemi možnými měřicími přístroji.
Záběr z cvičného letu. NASA 833 se zvedá po cvičném přiblížení k místu dopadu na Rogers Dry Lake. Písmeno „X“ označuje plánovaný bod přistání. (Foto: NASA)
Stroj, který byl pro tento test vybrán létal u NASA jako NASA 833.
Šlo o dopravní letadlo Boeing 720-027, registrace FAA N833NA, které
bylo pro tento okus upraveno tak, aby ho bylo možné pilotovat
dálkově. Zkušební pilot NASA Fitzhugh Lee ("Fitz")
Fulton, Jr. řídil NASA 833 z pozemní stanice NASA Dryden Remotely
Controlled Vehicle Facility. Před vlastním testem bylo s tímto
dálkově ovládaným strojem uskutečněno více než 60 letů.
„Cestující“ odpočívají před letem na palubě Boeingu 720 NASA, N833NA. (Foto: NASA)
Zkouška byla naplánována tak, aby letadlo
provedlo mělké přiblížení pod úhlem 3,8° na připravenou dráhu na
východní straně jezera Rogers Dry Lake na Edwardsově letecké
základně. Letadlo mělo přistát na břicho s co nejmenším, ideálně
nulovým náklonem a poté „po břiše“ sklouznout do skupiny překážek,
zvaných „Rhinos“ neboli nosorožci, které by rozřízly křídelní
nádrže. Trup a kabina pro cestující by zůstaly neporušené. NASA a
FAA odhadovaly, že by to všichni cestující mohli
"přežít". Všechny provedené zkušební lety před vlastním
testem napovídaly, že je možné, aby vlastní test proběhl podle
předpokladů. Ale nestalo se tak.
Fitz Fulton za dálkovým řízením Boeingu na základně Dryden (Foto: NASA)
Když Boeing 720 při konečném přiblížení
klesal, jeho příď se vychýlila doprava a letoun se dostal napravo
od osy dráhy. Poté se vychýlil zpět doleva a přešel do oscilace
zvané "Dutch roll". Výška rozhodnutí o zahájení
„go-around“ byla 150 stop (45,7 m) nad hladinou dna jezera. Fitz
Fulton se domníval, že má dost času na to, aby NASA 833 vrátil na
středovou čáru, a odhodlal se ke zkušebnímu přistání. V důsledku
zmíněných oscilací však došlo k nárazu levého křídla dopravního
letadla do země, přičemž vnitřní motor na levém křídle (číslo dvě)
se nacházel těsně vpravo od středové čáry.
Těsně před přistáním začal Boeing 720 oscilovat (Dutch roll). Příď letadla se vychýlila doleva, levé křídlo se propadlo a narazilo do země dříve, než bylo plánováno. Všechny čtyři motory stále pracovaly na plný plyn a letoun se nacházel vpravo od osy dráhy. (Foto: NASA)
Podle zkušebního plánu měly být všechny
čtyři motory letadla staženy před nárazem na volnoběh, ale zůstaly
na plném plynu. Náraz levého křídla vychýlil dopravní letadlo
doleva a místo toho, aby trup prošel nepoškozený překážkami, došlo
k roztržení prostoru pro cestující. Další překážka se zařízla do
motoru číslo tři (na pravé straně křídla) a otevřela jeho spalovací
komoru. Při protržení palivových nádrží v křídlech se do otevřené
spalovací komory motoru, který stále běžel na plno, rozstříklo
palivo.
NASA 833 klouže k překážkám a otáčí se doleva. Boeing 720 dosáhl zamýšleného bodu přistání, ale je stále napravo od středové čáry. (Foto: NASA)
Palivo se vznítilo a explodovalo v obrovské
ohnivé kouli. Plameny okamžitě pronikly do prostoru pro cestující.
Jak Boeing 720 klouzal po dráze, pokračoval v otáčení doleva a
došlo k odlomení pravého křídla, i když trup zůstal ve vzpřímené
poloze.
Jakmile letadlo narazilo do překážek, protrhly se palivové nádrže, roztrhl se motor číslo tři a došlo k otevření prostoru pro cestující. Palivo se okamžitě vznítilo. (Foto: NASA)
Při odlomení pravého křídla došlo k
prasknutí jeho palivových nádrží a většina byla vstříknuta přímo do
plamenů.
Pravé křídlo se odlomilo a roztrhly se palivové nádrže. Do ohnivé koule se dostalo téměř 8 000 galonů (30 000 litrů) leteckého paliva. (Foto: NASA)
Uhašení plamenů rozsáhlého požáru trvalo
více než hodinu. Zkouška přísady do paliva snižující jeho hoření
byla jednoznačně zcela neúspěšná. Zkušební inženýři po vyhodnocení
všech záznamů odhadovali, že 25 % cestujících mohlo nehodu přežít,
nicméně bylo „velmi spekulativní“, že by někdo z nich mohl uniknout
z hořícího a zakouřeného prostoru pro cestující.
Hořící vrak letadla NASA 833 se zastavuje na dně Rogers Dry Lake. Hasičům trvalo více než hodinu, než požár uhasili. (Foto: NASA)
Ve finále tak test proběhl mnohem reálněji,
než zkušební týmy předpokládaly. Rozbor testu a jeho výsledky
přispěly k provedení řady opatření, které z dlouhodobého hlediska
přispěly ke zvýšení bezpečnosti letecké dopravy.
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více
Expedice Flying Revue
Letošní leteckou sezónu jsme zakončili půvabnou, ale trochu
netypickou expedicí Chorvatské ostrovy z nebe 2019. Po třech letech
spolu do kokpitu usedli totiž opět Jiří Pruša a Petr Nikolaev, ale
cíl jejich letu byl tentokrát poněkud méně expediční než
obvykle. více
Flying Revue 1/2020
Vzpomínkový let po stopách
leteckých tras jedné z nejstarších leteckých společností Evropy
Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne – CFRNA/CIDNA se
stal letošním vyvrcholením tohoto našeho projektu. více
Letečtí dopravci
Titulek zní poněkud nepravděpodobně, nicméně je
to tak. Nizozemský dopravce KLM totiž do leteckého paliva
přimíchává použitý kuchyňský olej a amsterdamské letiště Schiphol
ho nyní poprvé bude do letadel plnit s využitím stávající letištní
infrastruktury. více
Letecký
průmysl Nástupce
kunovického letounu L-610, jejž si koncem léta v počtu deseti kusů
objednal ruský dopravce Polar Airlines, je zejména v Rusku očekáván
s velkým zájmem, trh ale nyní poněkud znejistěla jeho odhadovaná
cena, která by se podle ruských médií mohla blížit ceně letounů o
segment výš. více
První let člověka v
historii Včera uplynulo 236
let od chvíle, kdy první lidé v historii překonali gravitaci a
odpoutali se od země v létajícím zařízení. Jednalo se o
horkovzdušný balón bratří Motgolfiérů, na palubě nesl dva
francouzské šlechtice. více
Kniha Evropské ostrovy z nebe -
rozhovor Tisíc leteckých
fotografií evropských ostrovů a pobřeží dopněné o postřehy z
pilotní kabiny, reportáže z jednotlivých expedic i cestopisné
informace o místech na fotografiích zachycených, to je nová kniha
letce, publicisty a fotografa Jiřího Pruši Evropské ostrovy z nebe.
Proč kniha vznikla, proč není elektronická a jaké to vlastně je,
létat nad Evropou v malém letadle? O tom i o dalších věcech jsme si
s jejím autorem povídali. více
Pohled do
historie Dvoumotorový bombardér
Tu-2 mnozí považují za jeden z nejlepších letounů druhé světové
války. Nyní se ruští inženýři chtějí pokusit vrátit stroj, který
trávil penzi ve War Eagles Air Museum ve městě Santa Teresa v Novém
Mexiku v USA, na oblohu. více
Setkání s legendou
Svým manévrem s názvem Kolokol či extrémními nízkými průlety nad
VPD uváděl do vytržení návštěvníky leteckých přehlídek po celém
světě, včera se v Leteckém muzeu Kbely setkal se svým někdejším
žákem Václavem Vaškem, jehož provádění tohoto obtížného manévru
kdysi učil. U setkání těchto dvou pilotních legend jsme byli i
my. více
Novinky a
technologie Model nového
průzkumného bojového vrtulníku Bell 360 Invictus představila
společnost Bell. Vrtulník vyrobený z kompozitních materiálů bude
užívat k řízení systém fly-by-wire, kromě rotoru bude disponovat i
křídlem, což mu umožní dosáhnout vysoké rychlosti. Díky kompaktním
rozměrům bude moci být nasazován na městská bojiště. více
Muži, kteří (s)tvořili
CFRNA/CIDNA Jedním z klíčových
mužů společnosti CIDNA byl Maurice Noguès, jenž je považován za
jednoho z největších francouzských letců své doby. V roce 1923 byl
prvním pilotem, který létal noční lety s cestujícími. Byl
důstojníkem Čestné legie a nositelem Válečného kříže 1914 -
1918. více
Letecká technika
Čtyřiadvacet letadel
typu Airbus z flotily největšího finského dopravce Finnair se v
uplynulých dvou letech vystřídalo v hangáru F společnosti Czech
Airlines Technics na ruzyňském letišti. Instalovali jim tu zařízení
pro Wi-Fi příjem internetu za letu. více
Nadzvukové dopravní letouny
Konstruktéři NASA a Lockheed Martin
věří, že nalezli řešení, jak zredukovat aerodynamický třesk a vůbec
hluk při provozu nadzvukových letadel. Příští rok by měl k letovým
testům vzlétnout jejich společně vyvinutý nadzvukový letoun X-59
QueSST. více
Ještě nemáte triko, knihu či kalendář s leteckou tematikou? Klikněte!
Flying Revue > Články > Historie letectví > Projekt CID neboli „Controled Impact Demonstration“, byl na svou dobu velmi ambiciózním společným projektem FAA a NASA.