7.11.2020
Dnes bych Vás rád vzal do jednoho velice specifického leteckého muzea, které se nachází v hlavním bulharském městě Sofie.
Pokud se Vám podaří zabloudit do tohoto kouzelného hlavního města, budete jistě překvapeni nejen architekturou, skvělým jídlem a na Evropské velkoměsto cenami jako před patnácti lety v naší zemi, tak právě tímto muzeem.
Panavia Tornado GR1B, létalo s označením 4413
Je umístěné (42.6881956N, 23.3506944E) na východním předměstí, asi 5km směrem na mezinárodní letiště Sofie (ICAO: LBSF). Polohou mezi klasickou panelákovou zástavbou, na otevřeném prostranství, celkem vtipně dokreslené národní bulharskou hudbou z amplionů, vytváří zajímavou atmosféru.
Po vstupu do areálu máte možnost si, bez zaplacení vstupného, projít nádvoří, na kterém jsou desítky kusů děl, tanků, vozidel a také pět letounů. To by Vás mělo dostatečně namlsat a jít si zaplatit vstupné (dospělý asi 5 Euro) na hlavní expozice.
Pěkný pohled na Panavia Tornado GR1B
Ještě zůstaneme na bezplatném nádvoří, kde tím velkým lákadlem pro každého příznivce letectví je Panavia Tornado GR1B, které létalo pod označením 4413 v Německé armádě do roku 1990. Vyrobeno bylo v roce 1978 ve firmě Panavia Aircraft GmbH pod sériovým číslem GS077. Tento dvoumístný dvoumotorový (osazen motory Turbo-Union RB199) stíhací letoun s unikátní měnitelnou ergonomií křídel je ve verzi 1B, tedy speciálně upraven na boj proti lodím. Byl tedy vybaven čtyřmi raketami Sea Eagle o váze cca 580kg/raketa! Do tohoto muzea se přesunul z Německé základny Kaufbeuren v září 2011. Není mnoho muzeí s touto verzí, kde si jej můžete prohlédnout. Celkem vtipně mají umístěný doplněk k tomuto letadlu v podobě „vozu“ Trabant 601, s SPZ NATO 2004. Tedy roku, kdy Bulharsko vstoupilo do Aliance NATO.
Pohled na proudový motor Chačaturov R-35-300 v MIG-23UB
MIG-21UM, dodnes létající legenda v mnoha zemích světa
Vedle Tornada se nachází další pěkný letoun. Je jím MIG-23UB (NATO kódu Flogger), s označením na trupu 29. Byl vyroben se sériovým číslem A1038318 asi v roce 1970. Označení UB je pro dvoumístnou verzi, určenou pro výcvik, avšak plně bojeschopným. Také s možností změny geometrie křídel. O kousek dál je druhý letoun MIG-23ML, tedy verze z roku 1976, již vybavený novým druhem motoru s vyšším tahem. Na trupu má označení 70. Zajímavostí je, že tyto dva letouny dříve stály vystavené v centru města. Zbylé dva letouny na nádvoří jsou MIG-21, jeden ve verzi bis a druhý ve verzi UM. Tedy jak jsem již psal, UM je dvoumístný letoun a verze bis je tou poslední nejmodernější verzí MIGu.
V dalším díle se podíváme na vnitřní placené nádvoří!
MIG-23UB a Tornado GR1B v pozadí
MIG-23ML s označením 070 na trupu
MIG-21UM, dodnes létající legenda v mnoha zemích světa
Perfektní pohled na dvojici motorů Turbo-Union RB199
MIG-23ML s označením 070 na trupu
Tenhle pohled na MIG-21 neomrzí
Autor článku: Tomáš Zach
Foto: archiv autora
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »