Národní vojensko-historické muzeum Sofie, Bulharsko II.díl

14.11.2020

V prvním díle jsme se prošli po tomto úžasném muzeu ve volně přístupném nádvoří, tak nyní pojďme dovnitř!

Česká klasika, legendární L-29 DelfínZoom gallery
Česká klasika, legendární L-29 Delfín

Po zaplacení vstupného je možnost si projít vnitřní expozici ve třech patrech. Ta jsou rozdělena do několika expozic dle dekád, samozřejmě až po současnou dobu. Najdete zde vše, od uniforem, odznaků, vyznamenání, od chladných zbraní až po ty palné. Máte možnost zde shlédnout i krátké filmy o Bulharské armádě, II. Světové válce a období Studené války. Jelikož vše bylo v Bulharštině, netuším, jaký byl průvodní komentář.

Mil Mi-24D, poslední kousky můžete vidět i u nás ve vzduchuZoom gallery
Mil Mi-24D, poslední kousky můžete vidět i u nás ve vzduchu

Každopádně po vnitřní expozici přichází na řadu vnitřní nádvoří. O mnoho zajímavější, opět plné těžké techniky v podobě tanků, raketových systémů, děl. K létajícím aparátům zde přibyly helikoptéry! Od Mil Mi-2 po Mil Mi-24D. Klasika v podobě vrtulníků Mil Mi-2 a Mil Mi-24DZoom gallery
Klasika v podobě vrtulníků Mil Mi-2 a Mil Mi-24D
Zpět k letounům, které se zde nachází, jako třeba MIG-15 UTI, tedy dvoumístná cvičná verze. Tato je vedena pod označením 221, leč na trupu má 03. Bohužel nedohledal jsem proč. Dalším pěkným kouskem v řadě je MIG-17, pod označením 72 a trupovým označením 28. Pokud budete vědět proč, budu rád za informaci. Pěkným kouskem ve sbírce je letoun MIG-19PM (v kódu NATO Farmer-E), jedná se o jednomístnou verzi. S trupovým označením 939 a vyroben byl pod sériovým číslem 65210939.

Suchoj Su-22 M-4 z bulharského letectvaZoom gallery
Suchoj Su-22 M-4 z bulharského letectva

Krom velké řady MIGů zde naleznete i pěkný letoun Suchoj Su-22 M-4 (v kódu NATO – Fitter), který byl vyrobený v roce 1983/1984 pod sériovým číslem 36511, s trupovým označením 511. Tento jednomístný stíhací bombardér, opět s měnitelnou geometrií křídel, sloužil v Bulharské armádě od roku 1984. Bulharsko celkem vlastnilo 22 těchto letounů a jsou již všechna uzemněna. Tento vystavený je v Sofii od roku 2005.

MIG-19PM Zoom gallery
MIG-19PM

banner_do_clanku_fr_svet_z_nebe.jpg

MIG-17Zoom gallery
MIG-17

Ta správná tečka na konec je v podobě našeho letounu Aero L-29 Delfín, vyroben pod sériovým číslem 892941, s trupovým označením 63. Do Bulharského letectva se první letouny dostaly již v roce 1964 a tento dle informací byl mezi nimi. Od vyřazení změnil dvě muzea a až v roce 2005 se dostal do Sofie.

K článku doplňuji další fotografie z techniky, která se zde nachází, a doufám, že Vás to naláká na jeho návštěvu.

Dvojice MIG-23Zoom gallery
Dvojice MIG-23
Ruské raketové systémyZoom gallery
Ruské raketové systémy

banner_special_b_meteo_2020_570x163.jpg

MIG-15 ve verzi UTIZoom gallery
MIG-15 ve verzi UTI
Pokud budete vědět co je to za systém, budu rád za informaciZoom gallery
Pokud budete vědět co je to za systém, budu rád za informaci

Nejen letadla jsou v tomto muzeuZoom gallery
Nejen letadla jsou v tomto muzeu
O všelijakou kolovou techniku zde není nouzeZoom gallery
O všelijakou kolovou techniku zde není nouze

Pěkný čelní pohled na MIG-15Zoom gallery
Pěkný čelní pohled na MIG-15

 

Autor článku: Tomáš Zach

Foto: archiv autora

Flying Revue > Letecká muzea > Zahraniční muzea > Národní vojensko-historické muzeum Sofie, Bulharsko II.díl
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »