2.1.2021
Do Krakova se vydat za památkami je jedno z nejlepších rozhodnutí co můžete udělat.
WSK Lim-2 (MiG-15bis, NATO: Fagot)
Mikoyan-Gurevich MiG-19PM (NATO: Farmer-E)
Z Čech to není daleko a budete nadšeni. Když už sem vyrazíte, nesmíte jako správný nadšenec do letectví vynechat muzeum Polského letectví. Je umístěno na východní straně města (50.0772033N, 19.9913722E) a dostanete se k němu z centra, například tramvají číslo 44. Areál ukrývá opravdu velké množství letadel a techniky kolem ní. Nachází se zde více než 120 kusů letadel a to spousta dalších také čeká v zázemí na sestavení či renovaci. Naleznete zde vše co létalo, od počátků letectví až po současnost, tedy od větroňů, letadel proudových a vrtulových, vrtulníků až po součásti letadel, jako třeba motory (prý ke 100 kusům), části trupů anebo i výzbroj v podobě střel.
Cena za vstup je více než příjemná a činí pro dospělého pouhých 5 zlotých, tedy necelých 30 Kč. Na výběr máte kombinace rodinných vstupenek anebo balíčků s průvodcem atd. Vybere si každý dle potřeby, více na oficiálních stránkách. Historie toho muzea sahá do začátku 60. let minulého století, za to létání v okolí sahá až do začátků 19. století, kde z míst v okolí startovaly balóny. Postupně zde vznikalo a zanikalo mnoho letištních ploch až po tu poslední v roce 1963, její betonová přistávací plocha je zde stále k vidění, cca 10 minut chůze severně od muzea. Zbytek je přeměněn na parkoviště a je zahrnut do zástavby v okolí.
Letadla
Rozsah expozice je opravdu široký a najde si zde každý to své. Ne každé letadlo je samozřejmě v nejlepším stavu, ale za shlédnutí to rozhodně stojí. Mezi ty opravdu pěkné se dá zařadit Albatros B.IIa z roku 1918 a nebo Curtiss Hawk II z roku 1933. Proudových letadel je zde opravdu velké množství a jednoznačně je zde nejvíce zastoupený MiG-21 ve skoro všech vyráběných verzích = bis (nejmodernější verze), M, MF, PF, PFM (větší nosnost výzbroje), R (průzkumná verze, přídavné nádrže), U (dvoumístná verze), UM (dvoumístná verze), US (dvoumístná verze). Jsou zde samozřejmě také verze MiG-15, Mig-17, MiG-19, MiG-23 a opravdu pěkný MiG-29GT.
Zajímavé kusy jsou zde zastoupeny například letounem Cessna A-37 Dragonfly, vyrobeným v roce 1968. Tento lehký bombardovací a bitevní letoun byl nasazen například ve válce ve Vietnamu. Je osazen dvěma proudovými motory General Electric J85-GE-17A. Možnosti vyzbrojení byly velice pestré a stroj mohl nést až 1200 kg výzbroje. Dalším kouskem je Hawker Siddeley Harrier GR.3, vyrobený v roce 1971. Byl osazen dvouproudovým motorem Rolls-Royce Pegasus.
Vrtulníky
Ve velkém zastoupeny druhy Mi-2 až Mi-8S. Mi-2 v mnoha variantách a provedeních. Zajímavý je zde stroj JK-1 Trzmiel, tento experimentální vrtulník z padesátých let minulého století měl za účel být co nejjednodušší a nejmenší, což se opravdu povedlo. Měl sloužit jako pozorovací. Tento vystavený byl vyroben v roce 1956.
Motory
Takové množství motorů, jaké se zde nachází, jen tak někde neuvidíte. Od těch historických, které létaly na začátků 20. století, jako třeba Antoinette 8V z roku 1908, patřící mezi nejstarší v muzeu. Z řad pěkných motorů bych rád uvedl Le Rhone 9 Type C, vzduchem chlazený 9 válcový rotační motor francouzské výroby z roku 1913. Rozhodně je zde mnoho dalších zajímavých druhů a typů, které stojí za povšimnutí. Proto také věřím, že toto muzeum každého nadchne. Nesmíte vynechat místní restauraci a jak jinak i místní obchod s modely. Kde si jistě vyberete nějaký model nebo suvenýr.
MiG čekající na restaurování
SAAB J 35J Draken
Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE
RWD-21
Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE
Avia B.33 (Il-10, NATO: Beast)
Mikoyan-Gurevich MiG-29GT (UB) (NATO: Fulcrum-B)
Autor článku a fotografií: Tomáš Zach
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »