23.2.2016
Správné řešení situací, v nichž se letoun dostane během letu do polohy mimo běžný standard provozu, pro jaký je určen, může zachránit životy posádky i cestujících. Letoun Aero L-39ZA OK-MJA, který dnes přistál na letišti v Hradci Králové, je určen právě pro Upset recovery training.
Původně vojenský, špičkově vybavený proudový cvičný letoun Aero L-39ZA s poznávací značkou OK-MJA, létal třicet let mimo Česko. Sloužil ve vzdušných silách Bulharska, následně létal pro soukromé provozovatele v USA. Po modernizaci ještě v USA v roce 2011 ho koupila česká firma Mayzus a do Česka se letoun vrátil v srpnu 2012. Po nezbytných úpravách byl 4. září 2013 zařazen do leteckého rejstříku ÚCL v kategorii LIMITED. Albatros podstoupil generální opravu v Aero Vodochody Aerospace, a.s., kde také prošel demilitarizací, tedy úpravou pro použití v civilním provozu.
Nyní letadlo od Mayzusu koupila hradecká letecká společnost DSA a právě ta na něm bude v rámci své letecké školy v Hradci Králové výcvik vybírání nezvyklých poloh, tzv. Upset Recovery Training, provádět. Výhodou letounu L-39 jsou jeho možnosti provádět tento výcvik i ve velkých výškách a při rychlostech podobných letounům kategorie business jet .
Letoun je vybaven záchranným systémem posádky a kompletně novou moderní aviatikou typu Glass Cockpit. Kromě toho chce škola nabízet také provedení výcviku k získání typové kvalifikace pro L-39 podle národních pravidel ČR.
Letoun Aero L-39 Albatros poznávací značky OK-MJA přeletěl z Vodochod do Hradce ve středu 24.února, původní plán přeletu už v úterý narušilo počasí.
Albatrosy létaly jako cvičné letouny ve třech desítkách zemí a byly svého času nejpoužívanějším cvičným proudovým letounem na světě. Celkem se jich vyrobilo 2800. Aero Vodochody v současné době vyvíjí L-39NG, jehož prototyp by měl vzlétnout v roce 2017. Demonstrátor L-39 nové generace s novým motorem a avionikou byl zalétán v září 2015.
-red-
Foto: dsa.cz a Jakub Fojtík, Aero
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »