Legiovlak zahájil svou letošní jízdu v Strakonicích. Flying revue byla u toho

18.3.2016

Interiér kulometného vozu s kořistním těžkým kulometem Schwarzlose rakouského původu.Interiér kulometného vozu s kořistním těžkým kulometem Schwarzlose rakouského původu.
Interiér kulometného vozu s kořistním těžkým kulometem Schwarzlose rakouského původu.
Mobilní externí expozice je založena na roll-upech a mapuje podrobně celou anabázi čs. legií.Mobilní externí expozice je založena na roll-upech a mapuje podrobně celou anabázi čs. legií.
Mobilní externí expozice je založena na roll-upech a mapuje podrobně celou anabázi čs. legií.
Legiovlak na nádraží ve StrakonicíchLegiovlak na nádraží ve Strakonicích
Legiovlak na nádraží ve Strakonicích
Legiovlak i s legionáři z ČSOL na nádraží ve StrakonicíchLegiovlak i s legionáři z ČSOL na nádraží ve Strakonicích
Legiovlak i s legionáři z ČSOL na nádraží ve Strakonicích
Vnitřek repliky "těplušky", jednoho z typů vagónů legiovlaku.Vnitřek repliky "těplušky", jednoho z typů vagónů legiovlaku.
Vnitřek repliky "těplušky", jednoho z typů vagónů legiovlaku.
Vlaky byly vybaveny. Vezly například sanitní vůz i s operačním sálem, zde pojízdná železniční dílna
Vlaky byly vybaveny. Vezly například sanitní vůz i s operačním sálem, zde pojízdná železniční dílna
Plošinový vagón s replikou obrněného jednověžového vozidla Austin.
Plošinový vagón s replikou obrněného jednověžového vozidla Austin.
Příprava k boji.
Příprava k boji.
Nemocniční vagón. V něm se fotili bratři Jiří a Ladislav Lábusovi coby lékaři do Legiokalendáře.
Nemocniční vagón. V něm se fotili bratři Jiří a Ladislav Lábusovi coby lékaři do Legiokalendáře.
Ve vlaku byla i prodejna.
Ve vlaku byla i prodejna.
Poštovní vůz. Pošta byla velmi důležitou součástí vojenského života legionářů, jediné pojítko s domovem.
Poštovní vůz. Pošta byla velmi důležitou součástí vojenského života legionářů, jediné pojítko s domovem.
Ve chvílích klidu.
Ve chvílích klidu.

Vlak na leteckém webu? Ten legionářský právem. Flying Revue totiž podporuje vznik filmu Legionáři, legiovlak je pro film důležitý, takže ho společně s tvůrci filmu sledujeme.

Jihočeské Strakonice se staly první zastávkou na letošní trase Legiovlaku, který od loňského roku putuje po krajských a okresních městech České republiky.

Jedná se o ambiciózní projekt  Československé obce legionářské, která si předsevzala vytvořit věrnou repliku legionářského vlaku z období let 1918–1920, kdy na Transsibiřské magistrále v Rusku probíhaly válečné operace čs. Legií a připomenout tak život a boj legionářů. Mezi prvními návštěvníky, kteří si prohlédli vlak během slavnostního otevření nechyběl například strakonický starosta Břetislav Hrdlička, obchodní ředitel českobudějovického Regionálního obchodního centra Českých drah Jiří Kafka či velitel 25. protiletadlového raketového pluku plukovník Vladimír Barca. 

Vlak křižuje od května 2015 celou Českou republiku přičemž v loňském roce navštívil celkem deset měst, mimo jiné Prahu, České Budějovice, Hradec Králové nebo Liberec. V letošním roce se po Strakonicích, kde bude k vidění do 20. března, vydá do Písku a poté navštíví i Kladno, Příbram a Beroun. Jeho cesta skončí až v roce 2020.  

Legiovlak se v současné podobě skládá z dvanácti zrekonstruovaných vagonů, které představují vojenský ešalon čs.legií. Podobnými vlaky se čs. legionáři přepravovali v letech 1918–1920 napříč Ruskem po Transsibiřské magistrále, přičemž průjezd si často musely vynutit bojem. Legiovlak je nyní sestaven z vozů polní pošty, těplušky, zdravotního, filmového, štábního, obrněného, prodejního, krejčovského, kovářského, ubytovacího a dvou plošinových vozů. Během letošního roku se pak jeho součástí stanou další dva nově zrekonstruované vozy a pátrání po vhodné dobové parní lokomotivě dále probíhá. 

Ve všech vozech čeká na návštěvníky věrná rekonstrukce vybavení, originální dobové exponáty a v neposlední řadě též informační panely s texty a fotografiemi mapujícími jednotlivé etapy epické cesty československých legií ze západních částí Ruska až do dálněvýchodních přístavů. 

Legiovlak je na jednotlivých zastávkách přístupný zdarma.  Cílem projektu je nejen připomenout důležitou a přitom dlouhodobě opomíjenou kapitolu našich dějin, ale i zaujmout také mladou generaci. A daří se mu to, což nám potvrdil  i jeden z průvodců a vedoucí směny v době naší návštěvy Zdeněk Votava. „Vzpomínám si na exkurzi pro jednu třídu, která moc nespolupracovala. Odpoledne pak ale přišlo několik žáků individuálně s tím, že se styděli před svými spolužáky. Přišli sami, dobrovolně a zajímalo je to,“ říká muž, který s legionářským muzeem na kolejích, jak je Legiovlaku přezdíváno, objel již vloni velký kus republiky a dodává: „Zájem o Legiovlak a příběh čs. Legií je velký. Věk přitom nerohoduje.“

Činnost leteckých oddílů čs. legií je neméně fascinující součástí celého jejich příběhu. Redakce časopisu Flying Revue v současné době pracuje na článcích věnujícím se právě této tématice. Články budou v časopise zveřejněny v druhé polovině roku 2016. Info o Flying Revue návštěvníci vlaku najdou i v legiovlaku. 

Michal Beran, šfr. Flying Revue

Zoom gallery

Flying Revue > Články > Všechny články > Legiovlak zahájil svou letošní jízdu v Strakonicích. Flying revue byla u toho
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »