19.3.2016
Ač odsouzena k věčnému spánku v oblasti věčného ledu, znovu létá. Fascinující i dojemný příběh DC-3 jménem Lidia.
Lidia DC-3 zmrtvýchvstání
Píše se 20. prosinec 2012, antarktický ledovec Holtana Glacier se leskne ve slunci. Dračí zuby skal kolem zvou k vyhlídkovému letu. Pilot Chuck Champou nahazuje motory vyhlídkové Dakoty DC-3 a pojíždí na start. Náhle rána, letadlo se boří přídí do do sněhu. Vše v kabině letí vpřed, vrtule sekají led na sněhové vločky. Po chvíli marného přetahování s utajenou ledovou průrvou, do níž se zabořily lyžiny stroje, je konec. Dakota se proměnila na hromadu trosek, jejichž nejpravděpodobnějším osudem bude antarktický sněžný hrob navždy.
Našla se ale parta nadšenců, kteří se rozhodli tenhle konec nedopustit. Po ročních přípravách poblíž ledovce přistál plně naložený Il-76 a 28. listopad 2013 se stal prvním dnem v boji o návrat Lidie k životu. Po 44 dnech práce v mnohdy nelidských podmínkách Dakota znovu vzlétla. Svědectvím o tom, že dělat dobré věci má pořád smysl, je tento fascinující dokument.
Tam, kde je tvoje srdce, tam jsi i ty, říká se. Nakonec, své o tom vědí i Moravané, kteří z čirého nadšení pracují na přesunu legendárního TU-154 z pražských Kbel do leteckého muzea v Kunovicích.
Pod čarou: Ačkoli tvůrci filmu pracují s pojmem DC-3, ve skutečnosti se nejedná o klasickou DC-3, ale její novodobou konverzi vybavenou turbovrtulovými motory Pratt & Whitney Canada PT6A-67R, s prodlouženým trupem a moderní avionikou. Změny do konstrukce byly takového rázu, že letadlo získalo vlastní typový certifikát a správně by se mělo označovat jako Basler BT-67 podle svého výrobce, společnosti Basler sídlící v americkém Oshkoshi ve státě Wisconsin.
Jan Dvořák, Michal Beran
Foto&Video: Don Wray, Exposure.com, Alaska Adventure Videos
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »