Piloti proudových letounů mohou cvičit vybírání nezvyklých poloh na L-39

23.2.2016

L-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti MayzusL-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti Mayzus
L-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti Mayzus
L-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti MayzusL-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti Mayzus
L-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti Mayzus
L-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti MayzusL-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti Mayzus
L-39 OK-MJA ještě v barvách společnosti Mayzus
Piloti proudových letounů mohou cvičit vybírání nezvyklých poloh na L-39
L-39 OK-MJA krátce po přistání v Hradci Králové 24.února 2016, zatím v barvách Mayzusu.
L-39 OK-MJA krátce po přistání v Hradci Králové 24.února 2016, zatím v barvách Mayzusu.
L-39 OK-MJA krátce po přistání v Hradci Králové 24.února 2016, zatím v barvách Mayzusu.

Správné řešení situací, v nichž se letoun dostane během letu do polohy mimo běžný standard provozu, pro jaký je určen, může zachránit životy posádky i cestujících. Letoun Aero L-39ZA OK-MJA, který dnes přistál na letišti v Hradci Králové, je určen právě pro Upset recovery training. 

Původně vojenský, špičkově vybavený proudový cvičný letoun Aero L-39ZA s poznávací značkou OK-MJA, létal třicet let mimo Česko. Sloužil ve vzdušných silách Bulharska, následně létal pro soukromé provozovatele v USA. Po modernizaci ještě v USA v roce 2011 ho koupila česká firma Mayzus a do Česka se letoun vrátil v srpnu 2012. Po nezbytných úpravách byl 4. září 2013 zařazen do leteckého rejstříku ÚCL v kategorii LIMITED. Albatros podstoupil generální opravu v Aero Vodochody Aerospace, a.s., kde také prošel demilitarizací, tedy úpravou pro použití v civilním provozu. 

Aero L-39 Albatros

”L-39”

Rozpětí: 9,461 m
Celková délka: 12,132 m
Celková výška: 4,720 m
Mezní rychlost: 907 km/h při IAS
Mezní Machovo číslo: 0,8
Operační dostup: 38.400 ft
Maximální vzletová hmotnost: 5600 kg
Maximální hodnota přetížení: -4,0 až +8,0 g

Nyní letadlo od Mayzusu koupila hradecká letecká společnost DSA a právě ta na něm bude v rámci své letecké školy v Hradci Králové výcvik vybírání nezvyklých poloh, tzv. Upset Recovery Training, provádět. Výhodou letounu L-39 jsou jeho možnosti provádět tento výcvik i ve velkých výškách a při rychlostech podobných letounům kategorie business jet .

Reklama

Letoun je vybaven záchranným systémem posádky a kompletně novou moderní aviatikou typu Glass Cockpit. Kromě toho chce škola nabízet také provedení výcviku k získání typové kvalifikace pro L-39 podle národních pravidel ČR. 

Letoun Aero L-39 Albatros poznávací značky OK-MJA přeletěl z Vodochod do Hradce ve středu 24.února, původní plán přeletu už v úterý narušilo počasí.

Albatrosy létaly jako cvičné letouny ve třech desítkách zemí a byly svého času nejpoužívanějším cvičným proudovým letounem na světě. Celkem se jich vyrobilo 2800. Aero Vodochody v současné době vyvíjí L-39NG, jehož prototyp by měl vzlétnout v roce 2017. Demonstrátor L-39 nové generace s novým motorem a avionikou byl zalétán v září 2015. 

-red-

Foto: dsa.cz a Jakub Fojtík, Aero

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg


 

 

 

 

Flying Revue > Články > Všechny články > Piloti proudových letounů mohou cvičit vybírání nezvyklých poloh na L-39
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: