Izrael certifikoval bezpilotní letecký systém pro integraci do civilního letového prostoru

20.2.2022 Šéf Izraelského úřadu pro civilní letectví: “Je to poprvé, co bezpilotní letecký systém obdržel typové osvědčení.”

Izraelský úřad pro civilní letectví (CAAI), který spadá pod izraelské ministerstvo dopravy a bezpečnosti silničního provozu, poprvé certifikoval bezpilotní letecký systém (UAS), dron, k civilnímu letectví. Tím mu umožnil létání v civilním vzdušném prostoru stejně jako jakémukoli jinému civilnímu letadlu.

civil_aviation_authority_of_the_state_of_israel_certified_hermes_starliner_uas_to_fly_in_civilian_airspace._jpg.jpg

Tento krok je součástí politiky izraelského ministerstva dopravy a bezpečnosti provozu, která upravuje regulace pozemní a vzdušné přepravy. Ministerstvo se rozhodlo na výzvy a příležitosti technologického rozvojej v Izraeli a ve světě reagovat inovativně.

Ziskem typového certifikátu CAAI dosáhl systém bezpilotních letounů Hermes Starlinerod firmy Elbit Systems kompatibility se standardizací NATO (normy STANAG) na schválení UAS pro integraci do civilního, nesegregovaného vzdušného prostoru. 

picture1.png

Mezinárodní letecké předpisy z bezpečnostních důvodů zakazují let necertifikovaných letadel v civilním letovém prostoru a dosud omezovaly provoz bezpilotních letounů jen na nesegregovaný prostor. To se díky certifikaci CAAI bezpilotního leteckého systému Hermes Starliner mění.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

CAAI dohlížel nad vývojem a výrobou bezpilotního leteckého systému Hermes Starliner a podrobil ho přísnému šestiletému procesu certifikace, který zahrnoval rozsáhlé pozemní a letové zkoušky. Testy se uskutečnily v souladu s předpisy letové navigace a letové způsobilosti, i a leteckými normami upravenými Mezinárodní organizací pro civilní letectví (ICAO).

Ředitel CAAI Joel Feldschuh: „Jsme hrdina typový certifikát k bezpilotnímu leteckému systému Hermes Starliner, který ho opravňuje létat v civilním vzdušném prostoru jako jakékoliv jiné civilní letadlo. Pokud je CAAI známo, jedná se o světový unikát.“

„CAAI je aktivním partnerem v úsilí ICAO o aktualizaci mezinárodních regulací pro dálkově řízené systémy letadel v civilním vzdušném prostoru a  certifikát, který obdržel bezpilotní letecký systém Hermes Starliner, je v souladu s touto mezinárodní aktivitou. Tento certifikát je výsledkem klíčového procesu, který trval šest let a obsahoval tisíce hodin práce , desítky auditů, laboratorní testy, pozemní testování, intenzivní letové testy a tisíce stran dokumentů,“ dodal Feldschuh.

UAS Hermes Starliner společnosti Elbit Systems s rozpětím křídel 17 metrů a hmotností 1,6 tuny je schopen až 36 hodin nepřetržitého letu ve výšce až 25 000 stop a může nést dalších 450 kg elektrooptického, termálního, radarového a jiného užitečného zařízení.

type_certificate_granted_to_elbit_systems_hermes_starliner_uas.jpg

Společnost Elbit Systems zatím uzavřela smlouvu se švýcarským federálním ministerstvem obrany a kanadským ministerstvem dopravy na dodávku UAS Hermes Starliner a s dalšími desítkami zemí na dodávku jiných variant UAS Hermes 900.

Povolení, že bezpilotní systém smí létat  nad obydlenými oblastmi a v jakémkoliv civilním letovém prostoru, umožňuje vládám i mezinárodním a komerčním organizacím zapojit velké bezpilotní letouny s dlouhou vytrvalostí do misí, které dosud plnily pouze letouny s posádkou. Bezpilotní systém Hermes Starliner se tak bude moci zapojit do zabezpečení hranic, protiteroristických operací, zabezpečovat hromadné veřejné akce, provádět námořní pátrací a záchranné akce, mise v oblasti komerčního letectví a inspekce životního prostředí,  i práce v oblasti přesného zemědělství.

starliner_pik_2021_copy_01.00_00_38_21.still007.jpg

1150x500_vfr_communication_cz.jpg

K dosažení certifikačních standardů integrovala firma Elbit Systems  pokročilé technologické schopnosti civilního letectví do bezpilotního systému Hermes Starliner, který je odvozen od technologicky vyspělého bezpilotního systému Hermes 900, . Tyto technologie zahrnují výstražný systém pro vyhýbání se terénu, automatický vzlet a přistání při špatné viditelnosti, redundantní avioniku, senzory a datová spojení, stejně tak i schopnost letu při nepříznivém počasí a odolnost proti přímému zásahu bleskem.

Generální ředitel firmy Elbit Systems Aerospace Yoram Shmuley k tomu dodává: „Mezinárodní přelom, který potvrdil naší pozici jako lídra na trhu bezpilotních systémů, nás velice těší. Schopnost integrovat bezpilotní systémy do civilního letového prostoru nyní umožní vládám i mezinárodním a komerčním organizacím využívat jedinečné možnosti sofistikovaných systémů bezpilotních letounů k zásadnímu zlepšení na polích bezpečnosti a ochrany životního prostředí.“ 

 

Autor: Tisková zpráva AMI Communications / Jan Kučmáš

výstřižek.jpg

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Izrael certifikoval bezpilotní letecký systém pro integraci do civilního letového prostoru
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »