28.11.2016
Jak si cestující leteckou dopravou představují zvýšení komfortu létání? Například dopravou zavazadel z domova až do hotelu v cílové destinaci či možností výraznějšího využití mobilních telefonů během celé cesty včetně jejich použití na palubě, a to i za cenu poskytování osobních dat.
Celosvětový průzkum mezi cestujícími, který nedávno provedla mezinárodní letecká asociace IATA sdružující 265 leteckých společností, ukazuje i na další přání a potřeby lidí přepravujících se letecky za prací či odpočinkem. Respondenti průzkumu pocházejí ze všech světových regionů a jsou mezi nimi zástupci všech věkových kategorií. Průzkum se zaměřil na sledování trendů a požadavků cestujících v letecké dopravě, respektive sledoval jejich spokojenost v jednotlivých fázích procesu od nákupu letenky až po vyzvednutí zavazadla v cílové destinaci.
Priority podle věku Pohled na to, co by zpříjemnilo celý proces letecké přepravy z pohledu jednotlivce, se různí napříč věkovými skupinami cestujících. Ti ve věku do 24 let například požadují především wi-fi připojení po celou dobu pobytu na palubě včetně doby letu, zatímco pro věkovou skupinu 25-44 let hrají zásadnější roli spíše snadno dostupné informace o zpožděních či změnách letů. Lidé starší 45 let zase preferují pozorný palubní personál, který jim během letu poskytne špičkový servis.
Výsledky průzkumu ukazují, že cestující jsou nejvíce spokojeni s knihovacími procedurami při koupi letenek a check in procesem, naopak největší nespokojenost je dle očekávání spojena se bezpečnostními procedurami, palubním zábavním systemem (IFE) a problémy se zavazadly.
IATA, mezinárodní asociace sdružující 256 leteckých dopravců. Obr.: IATA
Zavazadlo z domu až do hotelu Jelikož jsou problémy spojené se zavazadly nepříjemné a časté, není překvapením, že velká část cestujících by uvítala elektronické vizitky jejich zavazadel (bag tags - 39%), což by jim umožnilo zavazadlo sledovat během celé cesty. Více než čtvrtina (26%) cestujících má za to, že řadu starostí a komplikací by jim ušetřila služba, která by jejich zavazadlo vyzvedla ještě před odjezdem na letiště u nich doma nebo v práci a kompletně zajistila jeho přesun do cílové destinace. A to nejen na cílové letiště, ale až na cílovou adresu, tedy do hotelu či na zadanou adresu.
Security - stálá bolest Proces bezpečnostních kontrol je pro cestující stále stresující, na což 74% respondentů reagovalo požadavkem provádět bezpečnostní kontrolu a kontrolu dokladů jen jednou během cesty. Chtějí také, aby letiště zlepšila úroveň vybavení míst, kde se tyto kontroly provádějí.
Mobilní telefony Dalším trendem je rostoucí podíl mobilních palubních vstupenek (boarding pass), které využilo již cca 71% respondentů. Mobilní telefony hrají důležitou roli i při získávání informací o statusu letu a jakýchkoli změnách souvisejicích s přepravou – změně odletového východu, změně času odletu nebo sedadla, re-booking, případně informace o časech nutných k provedení bezpečnostní kontroly či vyzvednutí zavazadla po příletu.
Notifikace Způsob notifikace se pak dělí mezi SMS, aplikace a e-maily s tím, že kvůli často omezeným a nákladným datovým službám respondenti nejvíce preferují variantu SMS.
Soukromí Rostoucí počet mobilních aplikací a elektronických dokumentů přináší nezbytně nárůst objemu dat, které firmy od cestujících získávají. I přes citlivost v oblasti osobních dat z průzkumu vyplývá, že 85% dotázaných by poskytlo více informací, pokud by to přispělo ke zrychlení celého procesu.
Zábava A na závěr pohled na to, čím si cestující zpříjemňují cestování: Na dálkových letech vede sledování filmů (77%), následuje spánek (69%) a bronz získává dobré jídlo a pití. Na krátkých letech zvítězilo čtení (53%), sledování filmů a spánek si pozice z dálkových letů prohodily - filmy jsou na druhém a spánek na třetím místě mezi nejčastějšími způsoby trávení času během letu.
Krátký exkurz do výsledků průzkumu, který IATA provedla mezi leteckými cestujícími po celém světě, můžeme zakončit řečnickou otázkou: jelikož aerolinky zavádějí wi-fi připojení na paluby letadel, což cestujícím umožní telefonování, posílání zpráv a e-mailů, nabízí se otázka, zda paluba v 35 000 stopách i nadále zůstane klidným místem pro odpočinek a spánek...
Pro Flying Revue Roman Orlík, IATA, Ženeva
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »