6.12.2016
Novinky ze světa MC-21: nové motory očekávaného ruského dopravního letounu MC-21 právě procházejí druhou fází letových zkoušek, k dispozici je již i výcvikový simulátor.
Ruská korporace ODK Permskije motory (UEC - Perm Engines) zahájila druhou fázi letových zkoušek páté generace motorů Aviadvigatel PD-14, které vyvíjí pro nový ruský letoun MC-21. Motor používá řadu nových technologií a materiálů včetně kompozitů. Motor PD-14 páté generace je po několika desetiletích prvním kompletně ruským motorem pro civilní letadla.
Rusové považují MC-21 a vše kolem něj za politikum. "Začátek druhé etapy letových zkoušek motoru PD-14 je významnou událostí pro ruský letecký průmysl. Jsme přesvědčeni, že PD-14 jako příklad nejnovějších úspěchů ruského leteckého průmyslu potvrdí své skvělé vlastnosti," řekl generální ředitel UEC Alexander Arťukov.
První letové zkoušky motoru PD-14 pro letoun MC-21
Letové zkoušky PD-14 provede Výzkumný letecký ústav M. M. Gromova (Лётно-исследовательский институт имени М. М. Громова - ЛИИ) ve městě Žukovskij v moskevské oblasti, kde během posledních dvou let úspěšně proběhla i první fáze letových zkoušek, při nichž byl motor zavěšen pod křídlo letounu Iljušin Il-76 (viz video). Ve druhé fázi je v plánu prověření limitů tahu motorů při startech ve vyšších nadmořských výškách. Výkon motoru PD-14 bude testován při různých rychlostech a v rozličných nadmořských výškách. V UEC dosud vyrobili 11 PD-14 testovacích motorů.
Motory PD-14 pro letoun MC-21. Promo video výrobce (ODK). Video: ODK
Důležitou součástí vývoje letounu je také simulátor pro výcvik posádek. Ten pro MC-21 je již plně funkční, pro vlastní výcvik se ale začne používat až šest měsíců před nasazením letadla do provozu.
Výcvikový simulátor pro MC-21. Foto: Marina Lysceva
První posádky bude školit výrobce, posléze bude uveden do provozu ve školícím centru Aeroflotu.
Samotný letoun MC-21 (ve verzi -300) výrobce Корпорация ИРКУТ (Irkut Corporation) představil veřejnosti ve své továrně v Irkutsku v červnu letošního roku. Letoun je určen pro střední tratě a je považován za možného konkurenta konkurenta Boeingu 737 MAX, Airbusu A320neo, případně Bombardieru CSeries, Embraeru E190-E2 nebo Comacu C919.
Letové zkoušky budou mít zřejmě mírné zpoždění - oproti původnímu plánu zahájení prvních letových zkoušek na konci roku 2016 se nyní hovoří o jaru 2017.
MC-21-300 nahradí starší domácí letadla Tupolev Tu-154 a Tu-204 a výrobce s ním plánuje obsadit 10-15% globálního trhu v daném segmentu. Letoun bude k dispozici ve dvou verzích: MC-21-200 s kapacitou 150 cestujících a MC-21-300 se 180 sedadly. První čtyři letadla by měl uvést do provozu ruský dopravce Aeroflot v roce 2018.
-fr-
Zdroj: AeroTime, Expert.ru
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »