15.2.2018
Letecké příběhy - Tom Janovský Jmenuje se Tom, žije nedaleko Los Angeles, miluje létání a je to Čech. Po ruské okupaci Československa odešel do Ameriky a tady svoji lásku zhmotnil v povolání stevarda u Delta Air Lines. Když s létáním musel skončit, nedal se. Dnes, v takřka sedmdesáti letech, si k domu nechal přivézt trup B727 a chce v něm vyučovat budoucí stevardy. Jeho příběh pro Flying Revue převyprávěl letecký fotograf Martin Novák.
Můj přítel Tom Janovský, skvělý chlap, který toho po odchodu z Československa po ruské okupaci v roce 1968 zažil opravdu hodně. Byl dole i nahoře, a celým jeho životem se táhla láska k letadlům. Je příznačné, že díky letadlům jsme se také seznámili. V 90. letech Tom létal jako stevard u Delty na Tristarech a B767 a to ho zaválo i do Prahy. Od té doby trvá naše přátelství.
Než Tom vstoupil do služeb Delta Airlines, sloužil několik let v US Air Force a stihl se tu oženit a povít dceru a syna. Syn dnes žije v Kanadě, dcera po odchodu ze Zdravotní služby amerických ozbrojených sil v Montaně.
S druhou manželkou děti nemá, ale i ona má vztah k ozbrojeným silám - žertem jsme jí říkali, že je jako Margaret Houlihanová, protože působila ve Zdravotní službě US Army.
Tom Janovský v leteckém muzeu. Foto: Archiv M. Nováka
Po 11. září 2001 prošla Delta Air Lines rozsáhlou restrukturalizací (ano, to je ten současnými manažery tak oblíbený eufemismus, který ve skutečnosti znamenal redukci linek i flotily a propouštění zaměstnanců) a Tom se v padesáti letech ocitl bez práce. Ale nevzdal to.
Láska k letadlům, létání a povolání stevarda ho navzdory oné "restrukturalizaci" neopustila. Založil si firmu, která se specializuje na přípravu zájemců o práci palubních průvodčích. Pomáhá jim s vytvořením profesního CV a sleduje situaci na trhu stevardské práce.
A nejen to - rozhodl se jít ještě dál - udělat opravdovou „přípravku“, aby to účastníci kurzů pořádaných leteckými společnostmi měli trochu jednodušší.
Je s podivem, že nemálo zájemců o práci stevarda nikdy letadlem neletělo. Aby jim ji mohl přiblížit co nejlépe, rozhodl se Tom investovat. Jeho přítel, v prosinci 2016 žel zesnulý Mark A. Thompson, provozoval v kalifornském El Mirage u Adelanta, jen pár mil od dálnice I-15 vedoucí z L. A. do Las Vegas, obchod s vyřazenými letadly a jejich díly. Tedy víceméně letecké vrakoviště. „Na skladě“ bylo opravdu všechno – od malých strojů přes vrtulníky až po Boeingy 747.
Zaměstnanci tu letadla rozebírali a dále prodávali. Sháníte motor z B727, palivovou nádrž z DC-9, nebo snad kokpit B747? Žádný problém, vše je na skladě. A protože Hollywood je na americké poměry opravdu „za rohem“, tak není divu, že nákupčí filmových studií zde patří mezi časté zákazníky. Provozovatel vrakoviště ještě provozuje velikou technickou knihovnu, kde jsou manuály snad na vše, co od 2. světové války létalo v západním světě.
Sektor vrakoviště, kde jsou shromážděny především podvozky letadel. Foto: Martin Novák
No, a právě tady Tom koupil pro svoji firmu trupy dvou letadel. Jednoho bizjetu – Aero Commander 1121 Jet Commander - a k němu ještě Boeing B727-200, ex Delta Air Lines. A protože Tom s Markem byli skutečně výborní kamarádi, nechal mu Mark přední část trupu, a to včetně pilotní kabiny, ačkoli ty byly u většiny letadel v El Mirage totiž odříznuty - prodávaly se prý téměř samy.
Tak. Trupy by byly, teď Tom jen musel vyřešit podobný problém, jako kdysi Neruda s tím pověstným slamníkem. Kam s nimi? Věděl, že zaparkovat je na dvorku za svým domem v typické středostavovské čtvrti na okraji L. A. není dobrá volba. Nadšení sousedů z tohohle nápadu bylo vpravdě nulové…
Pro Toma ovšem žádný problém: aby unikl z L. A. a aby zároveň měl kde skladovat své relikvie spojené s letectvím, koupil ranč v Apple Valley na kraji Victorville. Motorističtí fandové vědí, že tudy vede proslulá Route 66, a letečtí znalci si zase vybaví stejnojmenné letiště, kde se do provozuschopného stavu uvádějí šťastnější ze zde zakonzervovaných letadel.
Na tomhle ranči se Tom rozhodl vybudovat „učebnu“ pro svoje školicí centrum pro budoucí stevardy a také malé letecké muzeum zaměřené především právě na práci palubních průvodčích. Pochopitelně se rozhodl sem také přesunout trupy obou letadel. Z El Mirage do Apple Valley je to je asi 30 km, takže to nebylo to ani časově nebo finančně příliš náročné. A jak řekl, tak udělal.
V červnu 2016 se „Akce Kulový blesk“ uskutečnila. Už si nepamatuji, jak dopadl ten Nerudův slamník, ale oba Tomovy trupy dopadly dobře a našly na jeho ranči v Apple Valley svůj nový domov a budou tu sloužit lidem dál, i když jen v pozemní službě.
Pro vykládání trupů byl použit velký jeřáb, trupy byly složeny na tenisový kurt, který také k ranči patří. Foto: Tom Janovsky
Když jsem se na ono letecké vrakoviště zašel podívat i já, jedna z dívek ze zákaznického centra nám tu během sobotního „dne otevřeného vrakoviště“ s potěšením udělala malou módní přehlídku ve starých uniformách ČSA, které jsem od (nyní již bohužel většinou bývalých) kolegyň z ČSA dostal a do USA dovezl. Nepřišel jsem za to zkrátka; kromě množství zážitků a poctivého steaku jsem na cestu domů dostal nádherný suvenýr – klasický, elektromechanický „budík“ palivoměru se třemi ukazateli.
Jak je vidět, Tom nemluví do větru. Letadla má už za domem, v jejich trupech chce rozběhnout "hands-on training", jelikož - a je to opravdu s podivem - někteří zájemci o práci stevarda nikdy v letadle neseděli. A s tím stevardským muzeem to myslí také vážně. Chce ho umístit v domě, my ho však přesvědčujeme, že kdyby bylo přímo v letadlech, bylo by to obzvlášť stylové. Tak uvidíme.
Momentálně Tom pracuje na přípravě učebny a expozic. A má myslím co nabídnout - coby exponáty chystá uniformy všeho druhu a jejich části (oblékne je na figuríny z obchodů s oděvy), palubní porcelán a příbory, staré papírové letenky, palubní vstupenky (ano, i letenky starých dobrých Československých aerolinií), letové řády. K tomu palubnímu nádobí si neodpustím postesk - kde jstou ty časy, kdy se na porcelánu prostíralo i v ekonomické třídě.
Za zmínku stojí určitě i obaly LP desek s tematikou dopravního letectví z 50-60. let, mnohdy vydané ve spolupráci s leteckými společnostmi, například s TWA, Pan Am či Braniff. Exponáty Tom shání různě - řada z nich pochází z v Americe velmi populárního "garage sale".
A co se týče výuky, kvalifikovaným mužem na svém místě je Tom i v téhle věci - ostatně napsal na téma letecký palubní personál už i knihu s názvem Flight attendant career (lze ji koupit na e-bay nebo Amazonu).
Nezbývá mi než Tomovi popřát, aby se mu práce na jeho snu dařila. A těším, se, že budu mít ještě příležitost, abychom si sedli do kokpitu teď už jeho sedm-dva-sedmičky a dali si sklenku Becherovky. Já vím, že alkohol do pilotní kabiny nepatří, ale tohle je opravdu něco jiného – tak Tome, Good luck!
Martin Novák
*Societe Internationale de Telecommunication Aeronautique
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »