Většině z nás se při vyslovení jména Zeppelin pravděpodobně vybaví doba dávno minulá, doba obrovských, a přitom tak elegantních a majestátních vzdušných kolosů. Možná cítíte při pohledu na staré fotografi e doutníkových vzducholodí nad krajinou něco podobného jako já, takový těžko defi novatelný pocit obdivu a lehkého mrazení v zádech. Připomínají mi krásný, dávno vyhynulý živočišný druh, který už nikdy na obloze nespatříme. Naštěstí to není tak docela pravda. V rodišti vzducholodí, v německém Friedrichshafenu na březích Bodamského jezera, se již řadu let pracuje na návratu vzducholodí se jménem Zeppelin na oblohu. Zeppeliny NT využívají moderních technologií, jsou mnohem menší, ale když se jejich doutníková těla vyhoupnou na obzor, pocity vyvolávají velmi obdobné těm, které cítím při pohledu třeba na majestátní Graf Zeppelin nad New Yorkem. Jen málokdo by nezatoužil se ve vzducholodi svézt, a což teprve ji řídit. Vyvolených je však velmi málo, ale šance tu jsou. Jedné z nich využil i náš zahraniční spolupracovník a s jeho dojmy z letu s Zeppelinem se v tomto čísle seznámíme.
A co nás čeká dále? Pavel Valenta ochutnal, jak létá nově certifi kovaná evropská čtyřsedadlovka od Tecnamu, seznámíme se s Eurocopterem EC-175, čeká nás návštěva u společnosti Eirtech Aviation. Hodně prostoru jsme věnovali ohlédnutí za vrtulníky Mi-2 a jejich úloze při vzniku a v první etapě letecké záchranné služby. Čeká nás rozhovor s nestorem českých zkušebních pilotů, Ing. Miroslavem Schütznerem, přeletíme Atlantik bez pomoci autopilota a navštívíme Pterodactyl Flight, abychom se podívali, jak vznikala jejich úžasná replika Spitfi ru Mk.IX, hold československým pilotům, kteří tyto stroje sedlali za druhé světové války.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »