21.12.2014
Jsou vrtulníky, které už jen svou statickou přítomností patří mezi ozdoby každé letecké show. Ale jsou i takové, které téměř každý na stojánce přejde, či jako by ve vzduchu ani nebyly. Do druhé skupiny patří i lehký dvoumotorový typ Mi-2, který je velmi často, a nutno říci neprávem, opomíjen.
Proč neprávem? Protože bylo vyrobeno téměř pět a půl tisíce kusů a všechny dohromady nalétaly neuvěřitelných pět milionů letových hodin. Počet na nich vyškolených pilotů či s jejich pomocí zachráněných osob spočítat nejde. A proto stojí za to si „dvojku“ připomenout.
Když v průběhu šedesátých let vznikly v SSSR první opravdu kompaktní a vysoce výkonné turbohřídelové motory, blížil se konec éry pístových pohonných jednotek. Turbohřídelový motor totiž zabíral méně místa, poskytoval vyšší výkon a v neposlední řadě přinášel i úsporu hmotnosti. V roce 1960 proto Milova kancelář kontaktovala OKB-117 pod vedením Sergeje Petroviče Izotova, aby získala podrobnější informace o novém motoru GTD-350. Po jejich získání začali v OKB Mil pracovat na vestavbě nových motorů do draku Mi-1. Umístit je do stávajícího motorového prostoru se nakonec ukázalo jako neefektivní.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »