Jedním z nejzajímavějších exponátů letošního AirVenture v Oshkoshi pro mne byl bílý DC-10 společnosti Orbis, létající oční klinika a zároveň lékařské školicí zařízení, reprezentující smysluplné propojení možností nabízených letectvím s ušlechtilou lékařskou profesí. Schopnost vidění je jedním z nejdůležitějších lidských darů, který však řada obyvatel západního světa vnímá díky vyspělé lékařské péči jako něco daného a neměnného. A přitom existují oblasti světa, kde jsou choroby očí a ztráta zraku bohužel dennodenní skutečností. Od první mise letounu společnosti Orbis uplynulo letos již třicet let.
Pokud bychom srovnali počet letů létajících klinik včetně všech dalších humanitárních letů směřujících za posledních třicet let do jejich cílových oblastí s počtem letů, které do stejných oblastí vykonaly vojenské letouny obtěžkané zbraněmi, výsledek by nebyl dobrým vysvědčením lidské společnosti. Tím spíše zářil bílý DC-10 Orbisu vedle khaki vojenských letadel jako dobrá připomínka toho lepšího, co se v lidstvu skrývá.
I proto jsme se rozhodli DC-10 a nové MD-10, která se pro Orbis právě chystá, věnovat v novém čísle poměrně hodně prostoru. Kromě tohoto článku Vás pak čeká představení nového dvoumístného vrtulníku Cavalon, který na náš trh uvedla společnost Nirvana Systems s.r.o., ohlédneme se za novými verzemi klasického Boeingu B-737, jež obchodně zabodovaly na aerosalónu ve Farnborough. V rubrice Letiště světa si představíme letiště a hydroplánovou bázi v aljašském Anchorage, podíváme se, jak se létá s kamerou pro světové filmaře. Ve vzpomínkách ruského pilota vrtulníku Mi-6 se vrátíme na ruskou Sibiř a s Pavlem Valentou se pak vydáme na cestu k Biskajskému zálivu.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »