21.12.2014
Letoun F-35 Lightning II se pro mnoho zemí v čele s Velkou Británií, Itálii, Nizozemím či Austrálií stane prvním strojem páté generace v inventáři vzdušných sil. Jenže to má háček. Nikdo přesně neví, kdy k tomu dojde a kolik to bude stát. I přesto všechny země tvrdí, že nemají plán „B“ a s F-35 nadále počítají. Je tomu ale skutečně tak?
Víceúčelový letoun F-35 bude jednoznačně patřit mezi ty nejpokročilejší stroje, které budou v následujících deseti letech sloužit u mnoha spojenců USA. Stroj kategorie stealth, který vznikl na základech programu Joint Strike Fighter, je vyvíjen ve třech verzích sdílejících 80 % konstrukce. F-35A je víceúčelový letoun určený pro provoz z pozemních základen. Jeho největším zákazníkem jsou vzdušné síly US Air Force, které s ním chtěly původně nahradit všechny ostatní stíhací a útočné typy, zejména pak rozšířené F-16. V poslední době je ale zřejmé, že po boku F-35A bude sloužit několik stávajících typů, jejichž roli F-35 z různých důvodů nemůže plně převzít. Jedním z nich je například „létající tank“ A-10 Warthog II, který má být nahrazen typem F-35 až kolem roku 2028. Druhou vyvíjenou verzí je model F-35B, který objednalo hned několik zemí v čele s USA a Velkou Británií. Největším rozdílem je zdvihový systém s výklopnou tryskou, dmychadlem a dvěma pomocnými postranními výtokovými tryskami. Poslední vyvíjenou verzí je model F-35C určený pro provoz z konvenčních letadlových lodí. Tato verze je vybavena záchytným hákem v zadní části trupu a sklopnými konci křídel pro snazší hangárování. První prototyp verze F-35A byl dokončen na začátku roku 2006 a 15. prosince téhož roku i poprvé vzlétl. V té době celý projekt počítal se značným zpožděním a problémy činila i astronomicky rychle rostoucí jednotková cena letounu.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »