18.5.2020
Ten, kdo objevil tento ráj na rovníkové Africe, jménem Sao Tome and Principe (Svatý Tomáš a Princův ostrov), jistě byl překvapený jeho přirozeností, syrovostí a originalitou.
Vrak letounu Antonov An-74TK-100 společnosti Cavok
Přílet na tento kouzelný ostrov v Guinejském zálivu je jak vystřižený z nabídek cestovních kanceláří na ideální snovou dovolenou. Přiblížení na letiště Sao Tome International Airport (v kódu ICAO FPST) je dech beroucí. Vidíme blankytně modré moře a neskutečně zelené kopce porostlé palmami ostrova Sao Tome, po obkroužení ostrova se vracíme na původní směr a jdeme na přiblížení na RWY 11. Po dosednutí se naskytne neuvěřitelný pohled na vrak letadla Antonov An-74 stojící zarostlý na okraji letištní plochy.
Věž a technické zázemí letiště Sao Tome International Airport
Antonov An-74TK-100
Tento ukrajinský víceúčelový transportní letoun ve verzi TK-100 (kombinovaná přeprava osob a materiálu) s imatrikulací UR-CKC, je lehko rozeznatelný pro svoji nevšední konstrukci s dvojicí proudových motorů Lotarjov D-36-A2 posazených na hořejší části křídel. Tento kus byl vyrobený v roce 1992, pod sériovým číslem 3654709590 a létal pro leteckou společnost Cavok (Ukrajinské aerolinky). Za svojí leteckou kariéru nalétal 5104 hodin po celém světě a byl viděn několikrát i v České Republice, například v Pardubicích a Ostravě. Na tomto malém ostrově v Africe je nastálo od 29. července 2017 kvůli fatální nehodě v průběhu startu, let byl plánovaný na letiště Accra-Kotoka Airport (ICAO DGAA). Důvod nehody byla srážka s dravci – včelojedy vyskytujícími se i na tomto ostrově a jejich nasátí do levého motoru. Naštěstí se podařilo vzlet přerušit a i přes nevydařené přistání, vyjetí z dráhy a celkové poničení letadla, nebyl ze šesti členů posádky nikdo vážně zraněn. Kompletní závěrečnou zprávu o nehodě si můžete přečíst v anglickém jazyce na http://avherald.com/h?article=4ac43a90, kde naleznete i fotografie z místa nehody.
Pohled na zadní část vraku
Lockheed L1049H Super Constellation CF-NAM a CF-NAL
To pravé překvapení přichází po opuštění letištní budovy. Kde již od východu k parkovišti, je viditelná, mezi palmami ukrytá, šestice směrovek. Marně jsem takhle z dálky tápal, co to může být. Tedy první směr po nasednutí do půjčeného legendárního tereňáčku Suzuki Jimmy, bylo přímo k nim. Už při dojezdu jsem jasně rozeznal Super Constellation, a hned dva. Byl jsem v úžasu, že mohu opět vidět tato legendární letadla a ještě takhle spolu. Oba nevypadají v nejlepší kondici, ale nyní slouží jako neoficiální letištní kavárna, nebo spíše restaurace s názvem Aeroplane Wings.
Současný stav Super Constellation s přístavbou restaurace Aeroplane Wings
Tento americký dopravní vrtulový letoun, byl osazen čtyřmi motory Wright R-3350, začal létat na počátku padesátých let 20. století a byl v několika verzích v průběhu let modifikován, upravován a vyvíjen. Tyto na ostrově jsou ve verzi L1049H, tedy osobní a nákladní verze, která vycházela z verzí D (přidané nákladní dveře) a G (vylepšené motory a možnost přidaných palivových nádrží).
Lockheed L1049 s imatrikulací CF-NAM vyfocený 2. července 1966 na letišti v Manchester (Ringway). Autor: RuthAS, zdroj Wikipedie
Lockheed L1049 s imatrikulací CF-NAL vyfocený 25. srpna 1965, ve své nejlepší kondici. Autor: Ken Fielding, zdroj flickr.com
Rok výroby mi není znám, ale oba dva letouny byly souběžně nasazeny od října 1957 v National Airlines pod registrací N7133C a N7134C. Oba dva stroje byly bez využití od poloviny roku 1963 do prosince 1964 uloženy na letišti v Miami na Floridě, kde čekaly na nového majitele. Tím se stal v prosinci 1964 Kanadský dopravce Nordair. Letadlo N7133C dostalo imatrikulaci CF-NAL a letadlo N7134C dostalo imatrikulaci CF-NAM. Nejdůležitější životní etapa obou strojů přišla v červenci 1969, kdy byly prodány společnosti CanRelief Air Ltd a relokovány na ostrov Sao Tome, kde byly zapojeny do války mezi Nigérií a Biafrou. Oficiálně pro humanitární pomoc a dodávání zdravotnického materiálu pro válkou zpustošenou zem. Ovšem byly odhaleny případy pašování zbraní a to oběma stranám. Byl dokonce zaznamenán pohyb těchto letadel na konfliktu v Kongu v lednu 1970, kde krom převozu zbraní došlo na střelbu z obou letadel. Po tomto konfliktu byla odstavena na letišti Sao Tome, kde postupně chátrala, byla rozebírána, vykrádána a až v únoru roku 1980 došlo na zrušení registrace. Díky své účasti na Biafranském konfliktu a humanitární pomoci, byla v červenci 2007, obě dvě letadla zařazena do programu národní památky Svatého Tomáše. Dá se říci, že i tím zachráněna před dalším pustošením. Roku 2018 začala postupná „renovace“ a započalo konzervování. S tím také přístavba restaurace a budování resortu. Více o těchto úžasných strojů se můžete dočíst zde http://www.conniesurvivors.com/L1049.htm .
Tištěná verze Flying Revue 5/2019 na letištní ploše letiště Sao Tome
Časopis Flying Revue (na bílém sloupu) na nultém bodě na ostrově Ilheu das Rolas, součást ostrova Sao Tome and Principe.
Kamarád, hoteliér a Vice-president v parlamentu Sao Tome and Principe, pan Levy do Espírito Santo Nazaré
Krom letecké historie je ostrov plný prázdných bílých pláží, milých lidí a výborného jídla. Navíc je zde nultý bod zeměkoule, tedy místo, kde se protíná rovník s nultým poledníkem, jiné takové místo na planetě nenajdete.
Tomáš Zach
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »