2.2.2025
27. ledna roku 1959 vzlétl z letiště Lindbergh Field v San Diegu v Kalifornii ke svému prvnímu letu prototyp dopravního letounu Convair 880 (N801TW).
Convair880 N801TW Foto SDASM
Posádku tvořil hlavní zkušební pilot Convairu Donald Pound Germeraad, druhý pilot Philip M. Prophett a letový zkušební inženýr Bud Davies.
Společnost Convair zahájila v dubnu 1956 vývoj dopravního letadla středního doletu, které mělo konkurovat ohlášeným proudovým letounům společností Boeing a Douglas. Zpočátku byl projekt znám pod jménem Skylark, které bylo ale později změněno na Golden Arrow. Ani toto označení nevydrželo, a nakonec se stroj dočkal pouze číselného označení, nejprve Convair 600 a nakonec Convair 880, přičemž obě čísla odkazovala na projektovanou maximální rychlost 600 mil za hodinu (880 ft/s) neboli 970 km/h.
Convair 880 byl čtyřmotorový proudový dopravní letoun s tříčlennou posádkou, který mohl přepravovat až 110 cestujících. Byl poháněn proudovými motory General Electric CJ-805-3, civilní verzí motorů J79, které poháněly například letouny Lockheed F-104 Starfighter, McDonnell Douglas F-4 Phantom a Convair B-58 Hustler.
Donald Pound Germeraadaa druhý pilot Philip M. Prophett před zkušebním letem Foto SDASM
Posádka přijímá gratulace po úspěšném zkušebním letu Foto SDASM
Convair 880 nikdy nedosáhl obchodních úspěchů svých konkurentů a výrobní linka byla zastavena po pouhých třech letech. Boeing mu úspěšně konkuroval typem 720, který mohl být prodáván za výrazně nižší cenu, protože se jednalo o minimální modifikaci stávajícího 707. Navíc motory General Electric měly navíc vyšší měrnou spotřebu paliva než motory Pratt & Whitney JT3C, které používala pro své letouny společnost Boeing.
Mezi hlavní provozovatele letounů Convair 880 patřily společnosti Cathay Pacific, Delta, Japan Airlines, Northeast Airlines, Swissair, TWA a VIASA. Větší modifikací modelu 880 se stal Convair 990, vyráběný souběžně s modelem 880-M v letech 1961-1963. Tento typ provozovala například švýcarská společnost Swissair.
Convair 880 N801TW po slavnostním roll-outu
Convairy 880 vstoupily do služby poprvé u Delta Air Lines Foto SDASM
Společnost General Dynamics přišla za dobu trvání projektu o zhruba 185 milionů dolarů, i když některé zdroje odhadují ztráty ještě mnohem vyšší.
Letový záběr prvního Convairu 880 během zkušebního letu Foto SDASM
Convair 880 N801TW opustil továrnu společnosti v San Diegu 15. prosince 1958 a typové osvědčení mu Federální letecký úřad FAA vydal 14. července 1961. Stroj byl prodán společnosti Trans World Airways v roce 1961 a po třinácti létech provozu byl vyřazen 14. července 1974 a následně uskladněn na mezinárodním letišti v Kansas City (MCI). Jeho registrace byla zrušena 1. července 1977.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »