Kalendárium - První let Convairu 880

2.2.2025

27. ledna roku 1959 vzlétl z letiště Lindbergh Field v San Diegu v Kalifornii ke svému prvnímu letu prototyp dopravního letounu Convair 880 (N801TW).

Convair880 N801TW Foto SDASM
Convair880 N801TW Foto SDASM

Posádku tvořil hlavní zkušební pilot Convairu Donald Pound Germeraad, druhý pilot Philip M. Prophett a letový zkušební inženýr Bud Davies.

Společnost Convair zahájila v dubnu 1956 vývoj dopravního letadla středního doletu, které mělo konkurovat ohlášeným proudovým letounům společností Boeing a Douglas. Zpočátku byl projekt znám pod jménem Skylark, které bylo ale později změněno na Golden Arrow. Ani toto označení nevydrželo, a nakonec se stroj dočkal pouze číselného označení, nejprve Convair 600 a nakonec Convair 880, přičemž obě čísla odkazovala na projektovanou maximální rychlost 600 mil za hodinu (880 ft/s) neboli 970 km/h.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Convair 880 byl čtyřmotorový proudový dopravní letoun s tříčlennou posádkou, který mohl přepravovat až 110 cestujících. Byl poháněn proudovými motory General Electric CJ-805-3, civilní verzí motorů J79, které poháněly například letouny Lockheed F-104 Starfighter, McDonnell Douglas F-4 Phantom a Convair B-58 Hustler.

Donald Pound Germeraadaa druhý pilot Philip M. Prophett před zkušebním letem Foto SDASMZoom gallery
Donald Pound Germeraadaa druhý pilot Philip M. Prophett před zkušebním letem Foto SDASM
  Posádka přijímá gratulace po úspěšném zkušebním letu Foto SDASMZoom gallery
Posádka přijímá gratulace po úspěšném zkušebním letu Foto SDASM

Convair 880 nikdy nedosáhl obchodních úspěchů svých konkurentů a výrobní linka byla zastavena po pouhých třech letech. Boeing mu úspěšně konkuroval typem 720, který mohl být prodáván za výrazně nižší cenu, protože se jednalo o minimální modifikaci stávajícího 707. Navíc motory General Electric měly navíc vyšší měrnou spotřebu paliva než motory Pratt & Whitney JT3C, které používala pro své letouny společnost Boeing.

Mezi hlavní provozovatele letounů Convair 880 patřily společnosti Cathay Pacific, Delta, Japan Airlines, Northeast Airlines, Swissair, TWA a VIASA. Větší modifikací modelu 880 se stal Convair 990, vyráběný souběžně s modelem 880-M v letech 1961-1963. Tento typ provozovala například švýcarská společnost Swissair.

  Convair 880 N801TW po slavnostním roll-outuZoom gallery
Convair 880 N801TW po slavnostním roll-outu
  Convairy 880 vstoupily do služby poprvé u Delta Air Lines Foto SDASMZoom gallery
Convairy 880 vstoupily do služby poprvé u Delta Air Lines Foto SDASM

Společnost General Dynamics přišla za dobu trvání projektu o zhruba 185 milionů dolarů, i když některé zdroje odhadují ztráty ještě mnohem vyšší.

Letový záběr prvního Convairu 880 během zkušebního letu Foto SDASM
Letový záběr prvního Convairu 880 během zkušebního letu Foto SDASM

Convair 880 N801TW opustil továrnu společnosti v San Diegu 15. prosince 1958 a typové osvědčení mu Federální letecký úřad FAA vydal 14. července 1961. Stroj byl prodán společnosti Trans World Airways v roce 1961 a po třinácti létech provozu byl vyřazen 14. července 1974 a následně uskladněn na mezinárodním letišti v Kansas City (MCI). Jeho registrace byla zrušena 1. července 1977.

Text: Michal Beran

michal_beran_fr_final_876_1.jpg

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - První let Convairu 880
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

Stylové kryty na mobil

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 22.02.1912 se stalo...
22.02.1912
Jules Védrines překonal v Pau s jednoplošníkem Deperdussin jako první pilot rychlost 100 mil za hodinu (161 km/h).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: