30.3.2025
26. března 1940 vzlétli zkušební piloti Edmund Turney („Eddie“) Allen a Dean Cullen Smith s prototypem transportního letounu Curtiss-Wright CW-20T (NX19436) k prvnímu letu.
Curtiss-Wright CW-20T NX19436, s.n. 101
Stalo se tak na letišti Lambert-St. Louis, západně od řeky Mississippi ve státě Missouri. Curtiss-Wright CW-20T, NX19436, (výrobní číslo 101) byl prototypem nového dvoumotorového dopravního a transportního letadla, původně navrhovaného tak, aby dokázalo dokončit startovací manévr i při výpadku jedné z pohonných jednotek. Konstruktérem letounu byl George Augustus Page, Jr. Původně měl stroj dvojité svislé ocasní plochy, ale výsledky letových zkoušek dovedly konstrukční tým ke změně a prototyp a posléze i sériově stavěné stroje dostaly jednu velkou svislou ocasní plochu. Trup byl navržen jako přetlakový a měl průřez tvaru číslice 8, přičemž podlaha kabiny byla v nejužším místě pro zvýšení pevnosti konstrukce. V případě prototypu NX19436 byl zvnějška trup zaoblen, aby bylo dosaženo lepší aerodynamiky. CW-20 byl soukromým projektem společnosti Curtiss, který měl konkurovat čtyřmotorovým letounům Douglas DC-4 a Boeing 307 Stratoliner.
CW-20T byl dlouhý 23,266 m a rozpětí křídel činilo 32,918 m. Poháněly jej dva vzduchem chlazené, přeplňované dvouřadé, čtrnáctiválcové hvězdicové motory Wright Aeronautical Corporation Cyclone 14 GR2600A5B-5 (R-2600-17A) o objemu 2 603,7 cm3 (42,688 litru), které poháněly třílisté stavitelné vrtule Curtiss Electric C-533-D.
20. června 1941 zakoupilo stroj CW-20T letectvo Armády Spojených států, u kterého dostal označení Curtiss C-55 a sériové číslo 41-21041. Stal se prototypem vojenského transportního letounu C-46 Commando. Armáda však požadovala řadu úprav a vrátila letoun společnosti Curtiss k provedení řady úprav.
Curtiss-Wright CW-20T NX19436
Po nezbytné úpravě konstrukce, která zahrnovala velké nákladové
dveře a zesílenou podlahu, a nahrazení původních motorů pohonnými
jednotkami Wright Cyclone 14, objednalo armádní letectvo výrobu
letounu jako C-46A-CU Commando. Objednáno bylo v první sérii
200 letadel.
Curtiss-Wright CW-20T NX19436
Během druhé světové války se stroje Curtiss C-46 osvědčily a byly svými posádkami velmi oblíbeny, především pro vysoké výkony. Proslavily se především svým působením při vzdušném mostu zásobujícím čínskou armádu ze základen v Barmě, vedoucím přes Himálaj až do Číny.
Curtiss-Wright CW-20T NX19346 po přestavbě s jedinou svislou ocesní plochou
British Overseas Airways Corporation Curtiss-Wright CW-20T, G-AGDI, na letišti v Gibraltaru v roce 1942 Foto_IWM
Prototyp NX14936 byl po úpravě ocasních ploch v září 1941 prodán společnosti British Overseas Airways Corporation (BOAC) a ve Spojeném království zaregistrován jako G-AGDI. Letecká společnost jej pojmenovala St. Louis. Byl přestavěn na konfiguraci pro 24 cestujících s dálkovými palivovými nádržemi. Často létal na dálkové lince mezi Lisabonem, Gibraltarem a Maltou. Letoun byl sešrotován 29. října 1943.
Curtiss-Wright CW-20T NX19346 a prototyp stroje CW-21B, NX19441
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »