Zajímavá studie IATA ohledně změn chování cestujících v reakci na pandemii koronaviru

12.7.2020

Celé odvětví letecké dopravy nyní s napětím očekává, jak se bude vyvíjet poptávka po letecké přepravě.

Tento vývoj bude logicky záviset na více faktorech včetně dalšího výskytu pandemie v jednotlivých zemích, dostupnosti vakcíny, ekonomické situaci na jednotlivých trzích, ale také na změnách v prioritách a psychologii cestujících. Je to právě tato poslední oblast, na kterou se soustředil on line průzkum, který provedlo sdružení leteckých dopravců IATA mezi cestujícími z nejvíce postižených zemí. Průzkum sledoval, jaké jsou a jak se vyvíjejí jejich obavy z nakažení nemocí Covid 19 i jaká opatření považují za nejúčelnější. 

Průzkum ukázal, že mezi únorem a červnem 2020 se míra obav z nakažení měnila od 78% (velké či nějaké obavy) přes vrchol 90% v dubnu až k červnovému snížení na 80%, kdy zhruba 40% dotázaných mělo stále “velké obavy” z infikace virem. Co se týče opatření, která zamezují šíření COVID -19, vede jednoznačně “častější mytí rukou” a vyhnutí se “ velkým akcím”. (Ne) cestování letadlem se umístilo někde uprostřed a podíl tohoto opatření se dále snižuje, takže letecká doprava v očích dotazovaných jedinců už nepředstavuje takovou hrozbu jako jako v dubnu. Následující čísla dávají zajímavý pohled na obavy dotazovaných. 08_vot05193.jpgNejvíce potenciálních cestujících má obavy z pozemní přepravy na letiště a po letišti (jet v přeplněném autobusu/vlaku) – 59%, z čekání ve frontě na odbavení má obavy 42% a 38% dotázaných se obává používání letištních služeb včetně WC. Na palubě letadla se pak 65% cestujících obává sedět vedle souseda, který může být nakažený, 42% se obává používání toalet a 37% má obavy dýchat vzduch na palbě letadla. 

Pokud se týká časového horizontu, kdy lidé plánují opět cestovat letadlem, tak 33% odpovědělo, že během 1 měsíce, 36% si počká až 6 měsíců a 12% je připraveno cestovat okamžitě. 25% respondentů průzkumu zároveň očekává screening cestujících na Covid 19 před nástupem do letadla, povinné nošení masek, případně povinnost zdravotních potvrzení. Pořadí preferencí možných opatření vypadá takto:

Testování tělesné teploty na odletu/příletu by akceptovalo 43% dotázaných, povinné nošení roušky během letu – 42%, povinné nošení roušky od příchodu na letiště odletu až do opuštění letiště příletu – 41%, povinné internetové odbavení 40%, Covid 19 test na letišti odletu 39%, dezinfekce vlastní sedačky cestujícím s použitím dezinfekčních prostředků – 38%. Pouze 17% dotázaných bylo připravených akceptovat dvoutýdenní karanténu. 

Jak se to vše projeví v realitě ještě uvidíme. Na webu letiště Praha (https://www.prg.aero/seznam-obnovenych-linek) můžeme sledovat postupné otevírání jednotlivých linek. Počet nabízených spojů týdně je stále ještě jen zlomkem běžného provozu. Zároveň je potřeba vidět nebezpečí druhé vlny, které například ohrozilo i české občany, když nám v minulém týdnu uzavřely kvůli zvýšenému výskytu Covid 19 v ČR svoje hranice Slovinsko, Kypr, Estonsko a Lotyšsko. Je tedy pravděpodobné, že toto omezení se opět projeví rušením některých již plánovaných spojů. 


Autoři: Roman Orlík -  
                Jiří Pruša - 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Zajímavá studie IATA ohledně změn chování cestujících v reakci na pandemii koronaviru
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »