14.6.2016
Horská letiště v Alpách, divoké pobřeží Bretaně i tamní proslavené majáky, ale i jezero Loch Ness najdete na trase další letecké expedice Jiřího Pruši a Flying Revue.
IRSKO 2016 - homepage webového speciálu expedice Irsko 2016.
Po březnové Expedici Karibik 2016, kdy podnikl s režisérem Petrem Nikolaevem oblet ostrovů Karibského moře, se dnes Jiří Pruša vydal opět na sólo let - tentokrát nad Francií, Irskem a Skotskem. "Na co se těším? No, na celý let! Je toho tady z letadla k vidění hodně, a tak se ze zajímavých míst těžko něco zvlášť vypichuje," řekl Pruša před úterním startem z letiště Dlouhá Lhota v Příbrami, kde má základnu.
"Rád bych přeletěl a natočil takové to divukrásné pobřeží Bretaně a místní majáky, které znají čtenáři z fotek v časopisech nebo z plakátů, za kanálem pak by se mi líbilo uskutečnit přelet centra Edinburghu," vypočítává alespoň některé body jeho zájmu.
Například u přeletu centra Edinburghu je háček v tom, že se nachází v kontrolní zóně místního letiště. "To letiště je dost velké, tak uvidím, jestli dostanu povolení, ale těším se, že ano," přeje si Jiří. Přelety center velkých měst patří mezi jeho záliby - na kontě má například oblet Manhattanu, přelet Helsinek nebo Tallinu. Na Britských ostrovech si ještě nedá ujít už druhý přelet Lochnesského jezera - přeletěl ho už při své expedici Ostrovy Severního moře, kterou on-line publikoval server iDNES.cz. Fotograficky a filmově bude dokumentovat samozřejmě jako obvykle také ostrovy a ostrůvky rozeseté podél pobřeží i dál od něj.
Zajímavá jsou i některá letiště, která najdete na trase expedice. Například historické letiště Biggin Hill u Londýna nebo velmi zajímavé letiště Shanon, dnes už ne moc užívané letiště, které se proslavilo v padesátých a šedesátých letech minulého století jako letiště pro technická a tankovací mezipřistání transatlantických linek.
Protože letecké mapy info o zeměpisných a turistických zajímavostech neobsahují, poslouží pro tenhle účel obyčejná automapa, kam si Pruša zakreslil všechny potenciálně zajímavé body cesty s tím, že hodně záleží na počasí, které z nich se mu podaří letecky zdolat.
Ještě než se rozletí k severu, povede svůj Dynamic k západu, na francouzská alpská horská letiště. Přesněji řečeno do Chambery, kde chce dokončit kurz pro přistání a starty na těchto tzv. altiportech, tedy letištích ve vyšších nadmořských výškách. Jejich dráhy jsou typické tím, že mají výrazný sklon. Přistává se do kopce, přičemž sklon obvykle kvůli horským podmínkám poměrně krátkých drah pomáhá zpomalení při přistání a naopak akceleraci při startu, který probíhá opačným směrem, tedy z kopce. Právě ve Francii je altiportů kolem pěti.
Pak už nabere Jiří Pruša směr k severu. Protože Irsko nepatří do Schengenského mezinárodního prostoru, musí se před odletem z něj odbavit na letišti v Nantes a v Irsku musí ze stejných důvodů přistát nejprve na mezinárodním letišti Cork, kde ho odbaví pro lety po Irsku. Z Nantes do Corku je to asi 2,5 hodiny letu (kolem 400 km) nad otevřeným mořem, ale vcelku to není nic neovyklého. "Já mám dolet 7 hodin a troufám si na pět hodin nad mořem, dvě hodiny si nechávám na případný protivítr," vysvětluje.
Pro případ krize je vybaven jednak záchranným nafukovacím člunem a kvalitnějším neoprénovým oblekem, jednak sledovacím zařízením SPOT s propojením na globální záchranný systém. "Prý by mě měli najít kdekoli na světě, tak tomu věřím," směje se. SPOT je v jeho výbavě novinkou, dosud měl nad mořem k dispozici pouze satelitní telefon. Co se technického vybavení týče, bude podobné, jako při minulých expedicích, jen na letadle přibude jedna kamera navíc.
Sledujte expedici s námi on-line!
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »