17.6.2016
Cessna Crand Caravan C280B vyvolává všude, kam s ní přiletěl, velký zájem. V Česku jsou dvě. Přečtěte si, jak se s ní létalo pilotovi Jaroslavu Malinskému.
Již delší dobu jsem pokukoval po „velké“ Cessně. Měl jsem
možnost je sledovat v akci za mého působení ve Velké Británii, kde
jsem je viděl při výsadcích, a samozřejmě mne lákaly i
v katalozích cestovních kanceláří nabízejících dobrodružné
cesty na africké safari nebo lety po ostrovech v Karibiku. A
v neposlední řadě byly nepřehlédnutelné také v odborných
časopisech jako cargo dříče FedExu.
Cessna Crand Caravan C280B
Jednoho dne jsem dostal nabídku začít létat jednoho ze dvou Caravanů v České republice. Jednalo se o VIP verzi Cessna Grand Caravan C208B. Druhý letoun C208B v České republice je pak používán pro letecké snímkování a je pro to nabit tou nejmodernější technikou.
Po nějakém čase jsem pak byl osloven, zda bych se coby pilot nechtěl zúčastnit přeletu dvou Caravanů z USA do České republiky. Tímto letem se flotila českých Caravanů rozšířila na čtyři, přičemž tyto poslední dva kusy jsou verze C208EX.
Kamkoliv s Caravanem přiletím, dostávám otázku, jak to létá. Abych se stále neopakoval, používám i slova kolegů, taktéž létajících Caravan: „Létá to jako Čmelák,“ nebo „Jako 172, jen je to na obloze víc vidět.“
Cessna Crand Caravan C280B
Je pravdou, že Caravan již co do velikosti i hmotnosti působí obrovsky ve srovnání s běžně používanými cessničkami v aeroklubech. Každopádně, když opomenu zvláštnosti ovládání turbovrtulového motoru vůči motoru pístovému, létání na Caravanu nebude činit problémy průměrnému PPL pilotu Cessny 172. Pro létání Cessny Caravan je však třeba kvalifikace Cessna SET.
Trocha historie
Historie Cessny Caravan sahá do roku 1982, potažmo do roku 1984, kdy proběhla certifikace pro FAA. Od té doby prošel letoun několika modifikacemi a dodnes je vyráběn v různých verzích pro civilní i vojenské využití. Sériová čísla dnešních letounů již začínají pětitisícovkou. V současné době je ve výrobě jak „krátká“ verze Cessny Caravan (pozná se mimo jiné pěti okénky v kabině cestujících), tak dlouhá Cessna Grand Caravan se sedmi okénky. V tomto článku se s dovolením omezím pouze na mně dobře známé verze Cessna Grand Caravan C208B a C208EX, které můžete spatřit ať již na nějakém leteckém dnu, nebo jen tak na českém nebi. Vzhledem k tomu, že provozovatelem dvou Cessen Caravan C208EX je společnost DSA a.s., pak právě hradecké letiště může být tím správným místem, pokud si budete chtít tento bezesporu mimořádný letoun prohlédnout zblízka.
Text: Jaroslav Malínský
Foto: Martin Král, Pavel Valenta, archiv DSA a.s.
Celý článek včetně popisu konstrukčních prvků a letových vlastností si můžete přečíst na stránkách 10 až 17 ve Flying Revue č.4/2016. Na stáncích je ke koupi od 23. června 2016. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členy Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »