Zahájení berlínského leteckého mostu

27.6.2023

26. června 1948 v první den berlínského leteckého mostu přepravilo 32 transportních letadel Douglas C-47 Skytrain amerického letectva do Berlína 80 tun zásob.

Letouny Douglas C-47 na ploše letiště Tempelhof
Letouny Douglas C-47 na ploše letiště Tempelhof

Důvodem pro sovětskou blokádu Berlína, na kterou bylo zřízení do té doby bezprecedentního vzdušného mostu odpovědí, se stal měnový konflikt. Západní spojenci zavedli po jednáních se Sověty, která nikam nevedla, 20. června v západních okupačních zónách Německa jako platidlo západní marku, přičemž podle původních plánů neměla tato měnová reforma původně platit pro Berlín. 23. června byla měnová reforma provedena i v sovětské okupační zóně, přičemž nová východní marka měla platit i pro západní sektory Berlína. Tím mělo být dosaženo finančního a hospodářského navázání západních sektorů na sovětskou zónu. Západní spojenci proto zavedli západní marku i ve svých berlínských sektorech. Na to Sověti zareagovali blokádou západní části města. Na 2,2 milionu obyvatel města zůstalo plně odkázáno na zásobování zvenčí, které bylo, po postupném odříznutí všech železničních, silničních i vodních cest, možné pouze ze vzduchu.

Děti sledují Douglas C-47Skytrain o startu z letiště Tempelhof
Děti sledují Douglas C-47Skytrain o startu z letiště Tempelhof

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Prvním nasazeným typem v postupném budování vzdušného mostu do Berlína byl populární Douglas C-47 neboli „Dakota“. Jako první ji pro přepravu materiálu do Berlína použili ve větším množství Britové, a to ještě před vlastním zahájením „mostu“, v rámci zásobování britských okupačních jednotek.

Přistávající Douglas C-54 Skytrain
Přistávající Douglas C-54 Skytrain

Američanům zůstaly v Evropě díky poválečnému snižování počtů pouhé dvě skupiny dopravních letadel C-47, celkově nominálně 96 strojů. LeMay je dostal pro účely mostu v podstatě všechny (udává se 90 letadel C-47), které zahájily dopravu ze západoněmeckých letišť na berlínské letiště Tempelhof. Douglasy C-47 postupně doplnily větší a výkonnější Douglasy C-54, díky kterým se podařilo objem dopravovaného materiálu výrazně zvýšit.

Nakládání Douglasu C-54 Skytrain
Nakládání Douglasu C-54 Skytrain

baner_flying_revue_cesko_z_nebe.jpg

Na vrcholu letecké přepravy přistávalo každých 30 sekund jedno letadlo. Ke konci se letecky dopravovalo více zásob, než kolik jich předtím přišlo po železnici. Bylo dodáno 2 326 406 tun potravin, léků a uhlí. O život přišlo 101 letců.

Skytrainy na berlínském letišti
Skytrainy na berlínském letišti

Až 4. května 1949 pak Spojenci a Sověti nakonec dosahují dohody a blokáda je oficiálně 12. 5. 1949 zrušena. Sověti však dělají dále obstrukce, a tak letecký most pokračuje v menší míře až do konce července 1949. Je ukončen až 28. 7. 1949 prezidentem Harry Trumanem.

Text: Michal Beran

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Historie letectví > Zahájení berlínského leteckého mostu
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »