Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!

5.9.2018

L-13TJ. Foto: archiv PBSL-13TJ. Foto: archiv PBS
L-13TJ. Foto: archiv PBS
L-13TJ OK-1840 na Výstavě v Brně. Foto: M. BeranL-13TJ OK-1840 na Výstavě v Brně. Foto: M. Beran
L-13TJ OK-1840 na Výstavě v Brně. Foto: M. Beran
L-13TJ - zástavba TJ100 na létající zkušebně L-13TJ OK 3801. Foto: Archiv PBSL-13TJ - zástavba TJ100 na létající zkušebně L-13TJ OK 3801. Foto: Archiv PBS
L-13TJ - zástavba TJ100 na létající zkušebně L-13TJ OK 3801. Foto: Archiv PBS
L-13TJ. Foto: archiv PBSL-13TJ. Foto: archiv PBS
L-13TJ. Foto: archiv PBS
Zástavba TJ100 verze E2 na Blaníku OK-1840. Foto: M. BeranZástavba TJ100 verze E2 na Blaníku OK-1840. Foto: M. Beran
Zástavba TJ100 verze E2 na Blaníku OK-1840. Foto: M. Beran
Motor PBS TJ100. Foto: Archiv PBS
Motor PBS TJ100. Foto: Archiv PBS

Blaníky slaví 60 let    Jednou z verzí legendárního kluzáku LET L-13 Blaník, kterou budou moci obdivovat návštěvníci akce Den Letiště Letňany s Českým rozhlasem 2 s podtitulem 60 LET Blaníků obdivovat, je i experimentální stroj L-13TJ opatřený proudovým motorem.

Slavný československý cvičný větroň L-13 Blaník se od svého vzniku dočkal nejen širokého rozšíření do celého světa, ale také řady různých experimentálních modifikací. Mezi ty nejzajímavější patří zcela jistě dva Blaníky (OK-3801 a OK-1840) vybavené pokusně proudovými motory TJ100 různých verzí z První brněnské strojírny Velká Bíteš.

Oba experimentální stroje posloužily výrobci jako létající zkušebny pro testování motorů v letových podmínkách.  

Zoom gallery

První z létajících zkušeben L-13TJ (OK-3801) vzlétla poprvé v dubnu 2007. Stalo se tak na letišti v Kunovicích a pilotována byla zkušebním pilotem Stanislavem Sklenářem. Větroň byl jednomístný, v zadním pilotním prostoru byla umístěna nádrž na palivo pro proudový motor. 
» Více o motoru.

Během zkoušek, které probíhaly z letiště v Jihlavě v srpnu téhož roku, usedali za řízení stroje piloti Pavel Tomana a Jaromír Hammer. V druhé části zkoušek pak byla rovněž uskutečněna pilotem Jaromírem Hammerem řada rekordních letů, a to včetně rekordů světových. 

Vzhledem k tomu, že se využívání větroně L-13 Blaník pro zkoušky motoru TJ100 osvědčilo, byly Blaníky OK-3801 a později i OK-1840 využívány k těmto účelům i v následujících létech při vývoji pokročilých verzí motoru TJ100. 

Stroj L-13 (OK-1840) vystavený na statické stojánce na leteckém dnu v Letňanech je aktuálně vybaven motorem verze TJ100 E2 s tahem 1100 N. 

» Nenechte si ujít přednášky z historie Blaníků a létání s nimi na Dní Blaníků v rámci Dne Letiště Letňany tuto sobotu (8. 9. 2018). Protože o přednášky bude pravděpodobně značný zájem a kapacita je omezena (40 míst na jednu přednášku), doporučujeme si místo zarezervovat (viz tabulka níže). 

Rezervace a program přednášek na Dni Letiště Letňany 2018 - pozor, změna časů!

» Prohlídka výrobních hal Blaník Aircraft CZ
12.30 - 13.00 h
» Blaník v zrcadle - létání s Blaníky (přednáška)
13.00 - 13.50 h (vstup volný)
Přednáší František Bartoň a Alexandr Kubovec, úvodní slovo Václav Křížek BA CZ
Rezervace místa: klikněte sem
Pozor, prohlídka Blaník Aircraft CZ bude už ve 12.30 h, přednáška na ni navazuje.
 
» Vznik a historie Blaníků (přednáška)
15.15 - 16.15 h (vstup volný)
Přednáší Jan Sýkora, VHÚ Praha, Václav Křížek, BA CZ, Albert Orlita a Jiří Konečný.
Rezervace místa: klikněte sem
 
» Prohlídka výrobních hal Blaník Aircraft CZ
16.15 - 16. 45 h (navazuje na přednášku Vznik a historie Blaníků).
 
Sraz účastníků prohlídek i přednášek je v hangáru Wolfsberg/Blaník u prototypu Blaníku 001. 

 


Prooudový motor PBS TJ100 

Proudový motor PBS TJ100 byl vyvinut pro bezpilotní prostředky, střely, lehká sportovní letadla a větroně s přídavným motorem. Jedná se o jednohřídelový proudový motor složený z radiálního kompresoru, radiálního a axiálního difuzoru, prstencové spalovací komory, axiální turbíny a pevné výstupní trysky.

Výhodou je kompaktní provedení, nízká hmotnost s tahem do 1 300 N a nízká spotřeba paliva v dané výkonové kategorii. Výkon generátoru je 750 W. Jedna z variant motoru PBS TJ100 umožňuje přistání na vodě. 

Základní technické parametry SI jednotky
Max. tah1 300 N
Hmotnost19,5 kg
Vnější průměr272 mm
Délka625 mm

 

Zoom gallery

 


» Přečtěte si, jaký bude letošní Den Letiště Letňany s Blaníky a Českým rozhlasem.

Letiště Letňany

Název Letiště Letňany  Dráha 05L/23R (860x23m), 05R/23L (800x25m)    LIS VFR manual
 ICAOLKLT Povrch Tráva Skyvector Letnany Airport
Typ Veřejné vnitrostátní letiště / Neveřejné mezinárodní letiště Komunikace Letňany INFO120,335 Web www.letnany-airport.cz
Poloha Hlavní město Praha, ČR       

» Více o exponátech Leteckého muzea Kbely si můžete přečíst ve Flying Revue 5/2018, která vyšla 30. srpna 2018. L-13TJ stejně jako prototyp Blaníku XL-13 Blaník, výr. č. 02 bude možné shlédnout také na akci Den Letiště Letňany s Českým rozhlasem Dvojka - 60 let Blaníků. Flying Revue je mediálním partnerem akce. 

Michal Beran

letnany_web.jpg

 

logo_fr_transp.jpg Zoom gallery

Flying Revue > Série & speciály > Archiv > Den Letiště Letňany 2018 > Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
Loading...

Čtěte v rubrice dále

  • Proudový Blaník L-13TJ v Letňanech. Už v sobotu!
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
    L-13TJ. Foto: archiv PBS
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

Stylové kryty na mobil

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 23.02.1934 se stalo...
23.02.1934
První vzlet letounu Lockheed Model 10 Electra, dvoumotorového celokovového dopravního stroje. Na snímku je prototyp ještě před modifikací tvaru čelního štítku do finální podoby.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: