SAI KZ-II T, stříbrná křídla z Dánska

30.8.2018

Dánský cvičný letoun KZ-II T vyvinula firma SAI těsně před druhou světovou vákou. Dánský cvičný letoun KZ-II T vyvinula firma SAI těsně před druhou světovou vákou.
Dánský cvičný letoun KZ-II T vyvinula firma SAI těsně před druhou světovou vákou.
Stroj se sériovým číslem 11-119 do července 1950 nalétal v dánské armádě 929 hodin. Po generální opravě byl vyškrtnut z armádního inventáře 9. května 1955.Stroj se sériovým číslem 11-119 do července 1950 nalétal v dánské armádě 929 hodin. Po generální opravě byl vyškrtnut z armádního inventáře 9. května 1955.
Stroj se sériovým číslem 11-119 do července 1950 nalétal v dánské armádě 929 hodin. Po generální opravě byl vyškrtnut z armádního inventáře 9. května 1955.
Po ukončení služby v armádě létal jako OY-FAE. 7. července 1963 byl vážně poškozen, když pilot při ručním nahazování motoru zapomněl založit kola a letadlo se po nahození rozjelo nekontrolovaně po letišti. Po ukončení služby v armádě létal jako OY-FAE. 7. července 1963 byl vážně poškozen, když pilot při ručním nahazování motoru zapomněl založit kola a letadlo se po nahození rozjelo nekontrolovaně po letišti.
Po ukončení služby v armádě létal jako OY-FAE. 7. července 1963 byl vážně poškozen, když pilot při ručním nahazování motoru zapomněl založit kola a letadlo se po nahození rozjelo nekontrolovaně po letišti.
Detail zádi letounu.
Detail zádi letounu.
Pohled do motorového prostoru SAI KZ-II T OY-FAE.Pohled do motorového prostoru SAI KZ-II T OY-FAE.
Pohled do motorového prostoru SAI KZ-II T OY-FAE.
Pohled do motorového prostoru SAI KZ-II T OY-FAE.
Na přelomu století stroj OY-FAE prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nyní je opět plně letuschopný.
Na přelomu století stroj OY-FAE prošel rozsáhlou rekonstrukcí a nyní je opět plně letuschopný.

Flying Revue 5/2018    Dánsko si letečtí fandové obvykle s leteckou výrobou příliš nespojují. Přesto tu v minulém století vznikla řada zajímavých strojů a my nyní nabízíme příběh jednoho z nich, letounu SAI KZ-II T.

Město Roskilde, ležící zhruba 20 km západně od dánského hlavního města Kodaně, je dnes známo především jako místo konání čtyřdenního rockového festivalu, na který se sjíždí každým rokem více než 100 000 účastníků nejen z Dánska, ale i z celé Evropy. Pro piloty je však především místem s důležitým letištěm a nebe nad ním je po většinu roku plné Piperů a Cessen řízených pilotními studenty z řady leteckých škol, které působí na nedalekém letišti Kobenhavn Lufthavne Roskilde (ICAO EKRK).

Občas se mezi typický zvuk plochých Lycomingů a Continentalů ale vmísí hudba zcela jiného motoru, který pohání jedno z nejzajímavějších a nejcennějších letuschopných historických letadel dánské výroby, dvoumístný cvičný letoun Kramme & Zeuthen (aka KZ) II Trainer, patřící v současné době Henriku Kragovi.


KZ-II Trainer na Roskilde airshow 2015. Zdroj: Henrik Krag, Youtube

Kramme & Zeuthen Skandinavisk Aero Industri

Dánská letecká výroba lehkých letadel se zrodila v polovině třicátých let minulého století, když se na letišti v Kodani potkali pánové Viggo Kramme a Karl-Gustav Zeuthen. Zatímco Viggo Kramme zde stavěl svou „Nebeskou blechu“ (letounek Mignet Pou-de-Ciel), Karl-Gustav Zeuthen se tu učil létat. Oba letečtí nadšenci našli brzy společnou řeč a výsledkem dlouhých společných debat o létání se stalo rozhodnutí navrhnout a zkonstruovat vlastní jednomístné lehké letadlo, které pokřtili KZ-1.

O dva roky později, v srpnu 1937, se plánům obou pánů dostalo vítané finanční pomoci od F. L. Smidth & Co., dánské společnosti zabývající se těžbou a zpracováním vápence a dalších minerálů. Byla natolik štědrá, že umožnila nejen dokončit stavbu KZ-1, ale i založit společnost na výrobu letadel Skandinavisk Aero Industri. Možná je dobré podotknout, že původní KZ-1 se ztratil někde ve válečné vřavě, ale zachovala se kompletní dokumentace a podle ní vznikla přesná letuschopná replika, která je dnes vystavena v Leteckém muzeu v Staunungu. 

V době založení továrny už v hlavách konstruktérů a částečně i na papíře existoval koncept, který se nyní mohl začít realizovat. A tak ještě v roce 1937 přišly na svět tři modely druhého typu obou konstruktérů, stroje řady KZ-II.

Flying Revue 5/2018
”x”

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 54-60 ve Flying Revue č. 5/2018. Časopis vyšel 30. srpna 2018.

Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Jak se stát členem Klubu Flying Revue?

Základním se stal KZ-II Kupe, dvousedadlový stroj s uzavřenou kabinou s uspořádáním sedadel vedle sebe. Byl určen pro bohaté obchodníky a průmyslníky, kteří chtěli luxusní stroj. KZ-II Sport měl být výkonnější a pevnější variantou určenou pro sportovní a výkonnostní létání. A konečně třetím modelem se stal KZ-II Trainer, vycházející sice konstrukčně ze stejného základu, ale s tandemovým uspořádáním kokpitu, upraveným křídlem a v provedení pro Královské dánské letectvo také s velkým proskleným překrytem kabiny, velmi podobným překrytu pozdějšího stroje DHC-1 Chipmunk.

Vzrůstající výroba letadel přinutila firmu v témže roce opustit stávající skromné prostory na kodaňském letišti Kastrup a přestěhovat se do nových, výrazně větších prostor v Aalborgu v severním Dánsku. Mezi zájemce o cvičné stroje patřilo i Dánské královské letectvo, ale nadějný obchod překazilo obsazení Dánska německými okupanty.

Text: Stefan Degraef

Foto: Edwin Borremans 

logo_fr_transp.jpg 

220pix_zahlavi_fcb_fr_5_2018.jpg

Flying Revue > e-shop > archiv > Archiv > Flying Revue 2018 > Flying Revue 5/2018 > SAI KZ-II T, stříbrná křídla z Dánska
.

         Máme pro vás »

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 28.12.1988 se stalo...
28.12.1988
První vzlet prototypu československého dopravního letounu Let L-610.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »