27.6.2023
26. června 1948 v první den berlínského leteckého mostu přepravilo 32 transportních letadel Douglas C-47 Skytrain amerického letectva do Berlína 80 tun zásob.
Letouny Douglas C-47 na ploše letiště Tempelhof
Důvodem pro sovětskou blokádu Berlína, na kterou bylo zřízení do té doby bezprecedentního vzdušného mostu odpovědí, se stal měnový konflikt. Západní spojenci zavedli po jednáních se Sověty, která nikam nevedla, 20. června v západních okupačních zónách Německa jako platidlo západní marku, přičemž podle původních plánů neměla tato měnová reforma původně platit pro Berlín. 23. června byla měnová reforma provedena i v sovětské okupační zóně, přičemž nová východní marka měla platit i pro západní sektory Berlína. Tím mělo být dosaženo finančního a hospodářského navázání západních sektorů na sovětskou zónu. Západní spojenci proto zavedli západní marku i ve svých berlínských sektorech. Na to Sověti zareagovali blokádou západní části města. Na 2,2 milionu obyvatel města zůstalo plně odkázáno na zásobování zvenčí, které bylo, po postupném odříznutí všech železničních, silničních i vodních cest, možné pouze ze vzduchu.
Děti sledují Douglas C-47Skytrain o startu z letiště Tempelhof
Prvním nasazeným typem v postupném budování vzdušného mostu do Berlína byl populární Douglas C-47 neboli „Dakota“. Jako první ji pro přepravu materiálu do Berlína použili ve větším množství Britové, a to ještě před vlastním zahájením „mostu“, v rámci zásobování britských okupačních jednotek.
Přistávající Douglas C-54 Skytrain
Američanům zůstaly v Evropě díky poválečnému snižování počtů pouhé dvě skupiny dopravních letadel C-47, celkově nominálně 96 strojů. LeMay je dostal pro účely mostu v podstatě všechny (udává se 90 letadel C-47), které zahájily dopravu ze západoněmeckých letišť na berlínské letiště Tempelhof. Douglasy C-47 postupně doplnily větší a výkonnější Douglasy C-54, díky kterým se podařilo objem dopravovaného materiálu výrazně zvýšit.
Nakládání Douglasu C-54 Skytrain
Na vrcholu letecké přepravy přistávalo každých 30 sekund jedno letadlo. Ke konci se letecky dopravovalo více zásob, než kolik jich předtím přišlo po železnici. Bylo dodáno 2 326 406 tun potravin, léků a uhlí. O život přišlo 101 letců.
Skytrainy na berlínském letišti
Až 4. května 1949 pak Spojenci a Sověti nakonec dosahují dohody a blokáda je oficiálně 12. 5. 1949 zrušena. Sověti však dělají dále obstrukce, a tak letecký most pokračuje v menší míře až do konce července 1949. Je ukončen až 28. 7. 1949 prezidentem Harry Trumanem.
Text: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »