20.2.2018
B747 & raketoplán Enterprise Před dvěma dny uplynulo 41 let od chvíle, kdy poprvé vzlétl Boeing 747-123 SCA v sestavě s prototypem raketoplánu Enterprise k letovým testům.
Boeing 747-123 Shuttle Carrier Aircraft (SCA) s registrací NASA 905 vzlétl s prvním funkčním prototypem raketoplánu Enterprise 18. února 1977. Velitelem letu byl Fitzhugh L. Fulton, Jr., posádka dále sestávala z pilota Thomase C. McMurtyho a inženýrů Louise E. Guidryho a Victora W. Hortona. První let programu Approach and Landing Tests (ALT) se konal v Dryden Flight Research Centre v Edwards, Kalifornie (1977).
Letové testy sestavy B747 a raketiplánu Enterprise v roce 1977. Zdroj:
Letové testy sestavy B747-123 SCA a Enterprise trvaly téměř rok, první let v únoru 1977 trval 2 hodiny a 5 minut. Sestava dosáhla maximální rychlosti 462 km/h a vystoupala do 9 500 metrů nadmořské výšky. Během testů byl raketoplán z trupu B747 uvolněn, aby následně přistál na základně.
Letoun NASA 905 byl původně vyroben pro American Airlines, do flotily byl zařazen 29. října 1970 (registrace N9668). Po čtyřech letech letoun získala NASA (18. července 1974). Úpravy letounu začala NASA provádět v roce 1976. Většina prvků interiéru byla odstraněna, trup byl zesílen. Na horní část trupu byly připevněny montážní vzpěry pro raketoplán, upraveny byly vodorovné ocasní plochy. Až do začátku osmdesátých let NASA na letounu ponechala livrej American Airlines.
Původní motory Pratt & Whitney JT95-3A byly nahrazeny motory JT9D-7J, které disponovaly tahem 222 kN. B747-123 SCA NASA 905 je dlouhý 70,7 m, rozpětí křídel 59,6 m a celková výška je 19,3 m. Prázdná hmotnost byla 144 266 kilogramů, maximální vzletová hmotnost 322 050 kilogramů. Maximální rychlost při přepravě raketoplánů byla 695 km/h). Dolet byl 1850 km.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »