Traťový let, přílet a přiblížení

28.7.2017

Ilustrační foto Pavel ValentaIlustrační foto Pavel Valenta
Ilustrační foto Pavel Valenta

Satelitní navigace v IFR i VFR létání 17+18.  "Traťový let a přílet" a "Přiblížení, nestandardní situace" - to jsou témata dalších videí na téma satelitní navigace v létání. Provedou diváka úskalími RNAV navigace – od traťového letu až k postupu pro nezdařené přiblížení. Praktický postup si redakce měla možnost vyzkoušet na letišti Eggenfelden, malém neřízeném letišti se službou AFIS.

Ve stejnou chvíli byl na VFR přiblížení také další letoun,koordinace ovšem zvláštní dovednosti od žádného z nás nevyžadovala. Na příletu od jihu z letiště Friedrichshafen míjíme bod MEBEK, který je vzdálen asi 12 NM od letiště Eggenfelden, a jsme povoleni klesat do 5000 ft na IAF (Inintial Approach Fix). Tento bod je pojmenován BIBAG a je umístěn nad letištěm. Stále zůstáváme na spojení s Mnichov Radar.


Traťový let a přílet

Na druhém rádiu monitorujeme frekvenci Eggenfelden. Díky tomu víme, že z Vilshofenu se na poměrně malé altitude 2500 ft blíží VFR provoz se stejným cílem jako my. Základna oblačnosti je ovšem 3500 ft, a tak jej vidět nemůžeme, jsme totiž stále v IMC. S ohledem na prostor třídy E nemůže VFR provoz letět výše, musí si zachovávat 1000 ft pod základnou oblačnosti. To nám dává v 5000 ft nad letištěm bezpečný vertikální rozstup od letu VFR.


Přiblížení, nestandardní situace, MA

Míjíme BIBAG, zatímco VFR provoz hlásí na frekvenci EDME polohu nad letištěm a pokračování do levého okruhu dráhy 26. My dostáváme na frekvenci Mnichov Radar povolení pokračovat dle publikované tratě s požadavkem ohlásit IF (Intermediate Fix), kterým je bod ME022. Do přistání nám zbývá ještě 25 NM, tedy při naší aktuální rychlosti nějakých 12 minut. Dá se předpokládat, že do té doby by mohl být VFR provoz na zemi.

Sekce Pro piloty
”Flying

V naší sekci Pro piloty snadno najdete vše potřebné pro plánování letu v ČR i Evropě, pilotní tipy, slovník leteckých pojmů a mnohé další praktické pomůcky pro vaše létání.

Pokud bychom nemonitorovali Eggenfelden, což naše povinnost není, ani bychom o něm nevěděli.  Míjíme bod ME021 a krátce poté obdržíme oznámení: „...Radarové služby ukončeny.“ Je to dáno tím, že jsme proklesali altitude 3800 ft, tedy minimální výšku radarového vektorování. Vzápětí hlásíme požadovanou polohu. „...míjíme ME022, točíme na EKLEN,“ ohlašujeme stále ještě na frekvenci Mnichov Radar. Odpovědí nám je: „Kontaktujte Eggenfelden Info na 120.30,Tschüs, Mnichov.“  

Zoom gallery

Všechny díly seriálu Využití satelitní navigace v letectví najdete zde: www.flying-revue.cz/gnss.

V 3500 ft již tu a tam zahlédneme zemi. Jedná se o LPV přiblížení, ovšem břevna localiseru a glideslope sledujeme úplně stejně, jak bychom letěli ILS přiblížení.  Zatím stále za IMC se ozýváme se na frekvenci EDME: „... minul EKLEN, usazen na trati konečného přiblížení dráhy 26. Odpověď zní: „...QNH 1013, jste číslo jedna na přistání, vítr 310°5 kt.“

Ilustrační foto Pavel ValentaZoom gallery
Ilustrační foto Pavel Valenta
   Ilustrační foto Pavel ValentaZoom gallery
Ilustrační foto Pavel Valenta
   Ilustrační foto Pavel ValentaZoom gallery
Ilustrační foto Pavel Valenta

V nějakých 2900 ft jsme zcela bezpečně mimo oblačnost a pokračujeme celkem pohodlně za VMC. Ve vzdálenosti 3 NM ve výšce ca 2300 ft, tedy ještě stále vysoko nad minimy, zahlédneme dráhu. (Pro námi aplikovaný postup LPV jsou minima 1883 ft.) Na krátkém finále obdržíme ještě jednou informaci o rychlosti a směru větru. Na frekvenci zaslechneme známý hlas pilota VFR letu, který skutečně přistál malou chvíli před námi. Právě dostává instrukce k pojíždění a parkováni.  

Opravdu to nic složitého není, každý držitel doložky pro přístrojové lety to snadno zvládne. Konvenční přiblížení na všesměrový radiomaják vyžaduje od pilota rozhodně více dovednosti.   


Co je EGNOS a jak funguje. Video: GNSS Centrum

 

Text a foto: Pavel Valenta 

Zoom gallery

.

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Traťový let, přílet a přiblížení
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »