Sopwith Triplane z Mladé Boleslavi

31.5.2023

Sopwith Triplane patří právem mezi ikonická letadla z období první světové války.

Po celém světě dnes létá několik replik tohoto letounu, který byl předobrazem nakonec mnohem slavnějšího německého „Dreideckeru“. Jedna z nich vzlétne zanedlouho i v Mladé Boleslavi. Příprava stavby repliky Sopwith Triplane byla zahájena v lednu roku 2020. Základem byl pevnostní aerodynamický přepočet historického letounu na současné technické podmínky a předpisy Letecké amatérské asociace ČR, pod kterou je stavba prováděna. Tento přepočet provedl Ing. Václav Brandejs.

img_7879_tn.jpg

Při pohledu na základní technické údaje originálu bylo patrné, že prázdná hmotnost 447 kg přímo vybízí k tomu postavit repliku přesně ve stejné velikosti, jako byl originál. Umožnují to nová pravidla pro stavbu UL letadel, kde je dnes maximální vzletová hmotnost 600 kg, což při povinné hmotnosti pilota 110 kg a hmotnosti paliva na 1 hodinu letu 30 kg znamená, že může mít prázdný letoun dokonce 460 kg. Vezmeme-li v úvahu, že rotační motory Clerget měly hmotnost  175 kg, máme se současnými motory o podobném výkonu dostatečnou rezervu.

fr_rekord_doletu_fcb_1644x624_px_bez_km.jpg

img_7796_tn.jpg

Pro repliku jsme zajistili a připravili americký sedmiválcový hvězdicový letecký motor Warner Scarab o výkonu 145 k, který je po generální opravě a který v Argentině zakoupil a pro projekt zapůjčil Vladimír Handlík. Jeho kompletní montáž a přípravu pro zabudování do letadla má na starosti Ing. Petr Handlík.

img_5431_sestavená_replika_v_muzeu_metoděje_vlacha_tn.jpg

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

Základním problémem přípravné fáze pro stavbu repliky se ukázala být mylná informace na Wikipedii, kde byla uváděna prázdná hmotnost letounu z roku 1916 pouhých 447 kg, což by přesně odpovídalo naší stavbě. Původní letoun měl rotační motor o hmotnosti 180 kg a náš Warner Scarab je o 40 kg lehčí, což představovalo potřebu bezpečně dodržet předepsanou prázdnou hmotnost 460 kg. Jak jsme ale při naší návštěvě Shuttleworth Collection na letišti Old Warden v Anglii zjistili, letoun byl ve skutečnosti téměř o 100 kg těžší, než uváděla Wikipedie. Proč jsme navštívili Old Warden? No protože tam létá přesná replika Triplanu a s tímto typem mají obrovské zkušenosti.

img_7894_tn.jpg

Výsledkem bylo rozhodnutí konstrukci repliky přepočítat a některé části upravit tak, aby byla požadovaná hmotnost dodržena. Jako příklad lze uvést upuštění od původní vylanované konstrukce trupu plné lan a napínáků a nahradit ji lehkou dřevěnou laťovanou konstrukcí.

Pokud půjde vše dobře, pak replika letounu Sopwith Triplane bude uvedena do provozu v průběhu roku 2023.

 

Text: Vladimír Handlík

Foto: letecké muzeum Metoděje Vlacha

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 62-63 ve Flying Revue č. 3/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 27. dubna 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 3/2023 > Sopwith Triplane z Mladé Boleslavi
Loading...

Flying Revue 3/2023

Loading...

Flying Revue 3/2023

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »