31.5.2023
Sopwith Triplane patří právem mezi ikonická letadla z období první světové války.
Po celém světě dnes létá několik replik tohoto letounu, který byl předobrazem nakonec mnohem slavnějšího německého „Dreideckeru“. Jedna z nich vzlétne zanedlouho i v Mladé Boleslavi. Příprava stavby repliky Sopwith Triplane byla zahájena v lednu roku 2020. Základem byl pevnostní aerodynamický přepočet historického letounu na současné technické podmínky a předpisy Letecké amatérské asociace ČR, pod kterou je stavba prováděna. Tento přepočet provedl Ing. Václav Brandejs.
Při pohledu na základní technické údaje originálu bylo patrné, že prázdná hmotnost 447 kg přímo vybízí k tomu postavit repliku přesně ve stejné velikosti, jako byl originál. Umožnují to nová pravidla pro stavbu UL letadel, kde je dnes maximální vzletová hmotnost 600 kg, což při povinné hmotnosti pilota 110 kg a hmotnosti paliva na 1 hodinu letu 30 kg znamená, že může mít prázdný letoun dokonce 460 kg. Vezmeme-li v úvahu, že rotační motory Clerget měly hmotnost 175 kg, máme se současnými motory o podobném výkonu dostatečnou rezervu.
Pro repliku jsme zajistili a připravili americký sedmiválcový hvězdicový letecký motor Warner Scarab o výkonu 145 k, který je po generální opravě a který v Argentině zakoupil a pro projekt zapůjčil Vladimír Handlík. Jeho kompletní montáž a přípravu pro zabudování do letadla má na starosti Ing. Petr Handlík.
Základním problémem přípravné fáze pro stavbu repliky se ukázala být mylná informace na Wikipedii, kde byla uváděna prázdná hmotnost letounu z roku 1916 pouhých 447 kg, což by přesně odpovídalo naší stavbě. Původní letoun měl rotační motor o hmotnosti 180 kg a náš Warner Scarab je o 40 kg lehčí, což představovalo potřebu bezpečně dodržet předepsanou prázdnou hmotnost 460 kg. Jak jsme ale při naší návštěvě Shuttleworth Collection na letišti Old Warden v Anglii zjistili, letoun byl ve skutečnosti téměř o 100 kg těžší, než uváděla Wikipedie. Proč jsme navštívili Old Warden? No protože tam létá přesná replika Triplanu a s tímto typem mají obrovské zkušenosti.
Výsledkem bylo rozhodnutí konstrukci repliky přepočítat a některé části upravit tak, aby byla požadovaná hmotnost dodržena. Jako příklad lze uvést upuštění od původní vylanované konstrukce trupu plné lan a napínáků a nahradit ji lehkou dřevěnou laťovanou konstrukcí.
Pokud půjde vše dobře, pak replika letounu Sopwith Triplane bude uvedena do provozu v průběhu roku 2023.
Text: Vladimír Handlík
Foto: letecké muzeum Metoděje Vlacha
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 62-63 ve Flying Revue č. 3/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 27. dubna 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »