12.6.2023
Horská letiště toho mají hodně společného bez ohledu na to, v jaké zemi se nacházejí.
V Česku takových letišť logicky moc není, na Slovensku o něco víc, ale skvělé možnosti a zajímavé zážitky nabízí množství letišť, která lze najít v Alpách. Pilotně samozřejmě nezáleží celkem na tom, zda leží na území Francie, Švýcarska, Rakouska, Itálie nebo Slovinska. Odlišnosti se ale mohou objevit v předpisech jednotlivých zemí a na ty se také budu v tomto článku snažit upozornit.
Nevím, zda existuje přesná definice pojmu „alpské letiště“. Do této kategorie v tomto článku proto zařazuji letiště ležící v horském terénu Alp a také některá dopravní letiště použitelná pro GA, která leží v blízkosti alpských velikánů a která mohu doporučit s ohledem na jejich přátelskost ke GA i rozumnou úroveň poplatků. Je samozřejmé, že názor na to, co je a co není „alpské letiště“, se může lišit. Věřím ale, že můj výběr vám dá dobrou představu o tom, kam je zajímavé nebo možné se v Alpách vypravit. Neuvádím zde letiště sezonní (zejména ledovcová letiště ve Švýcarsku), letiště, která mají krátkou dráhu, ani letiště vojenská nebo taková, která jsou určena jen pro místní klubový provoz.
Celkem jsem podle svého klíče v Alpách napočítal a prověřil 63 použitelných letišť s ICAO kódem a k tomu pár soukromých drah podobných našim SLZ. Z toho ve Francii leží celkem 22 z těchto letišť, ve Švýcarsku 16, v Rakousku 13, v Itálii 8 a ve Slovinsku 4. Hlavní předpisové a zvyklostní odlišnosti alpských letišť ležících v jednotlivých alpských zemích lze zjednodušeně prezentovat takto:
Obecně
Bez ohledu na to, že vám i vašemu letadlu předpisy dané země mohou obecně povolovat na zvoleném letišti přistát, je rozhodně potřeba, abyste zvážili své osobní limity a možnosti. Létání v horách vyžaduje v každém případě více zkušenosti, předvídavosti i přípravy než lety v rovinatém terénu na nízko položená letiště. Více k této problematice se můžete dočíst v článcích „Létání v horách“ (publikováno ve FR 5/2022) a „Hustotní výška“ (publikováno ve FR 1/2023).
Rozhodně vždy věnujte zvýšenou pozornost délce dráhy vašeho cílového letiště, jeho nadmořské výšce a provozním parametrům vašeho letadla v dané výšce i očekávané teplotě (potřebná délka dráhy, stoupavost, pádová rychlost atd.). S výškou i teplotou se totiž provozní charakteristiky letadla zásadně mění. Přistávat na letišti Meribel se skloněnou dráhou ve výšce téměř 2 000 metrů, a navíc za slunečného letního počasí, je opravdu něco zcela jiného než v chladnějším počasí přistávat na letištích v české kotlině.
Pokud vás zajímají i jiná letiště v Alpách, tak ve speciálu Flying Revue s názvem VFR letecký průvodce Evropou 1 najdete informace o dalších pro všechny alpské země kromě Itálie. Tu plánujeme zařadit do speciálu VFR letecký průvodce Evropou 2, který chystáme vydat v letošním roce.
Text: Jiří Pruša
Foto: J. Pruša, pokud není uvedeno jinak
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 72-77 ve Flying Revue č. 3/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 27. dubna 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »