25.4.2023
Ve chvílích, kdy čtete tento webový úvodník k nejnovějšímu číslu našeho časopisu, máme za sebou další ročník největšího evropského aerosalónu všeobecného letectví, AERO 2023 ve Friedrichshafenu.
Vzhledem k technickým termínům přípravy časopisu samozřejmě nebylo možné zahrnout novinky a dění z tohoto veletrhu již do aktuálního čísla časopisu, samozřejmě se však k němu ještě vrátíme. Nechme tedy prozatím napříště i hodnocení toho, co bylo ve Friedrichshafenu k vidění a o čem se diskutovalo a pusťme se do toho, co čeká na čtenáře aktuálního čísla.
Velmi častým tématem jsou v posledních létech stroje označované jako eVTOL. A přestože k jejich praktickému využití ještě určitě nějaká doba chybí, představujeme v úvodním článku tohoto čísla z pera našeho spolupracovníka Honzy Jiříka alespoň několik projektů, které se mu jeví jako zajímavé a se značnou pravděpodobností realizace. Tolik tedy k budoucnosti. Na opačné straně časové škály stojí letoun, kterému jsme tentokráte věnovali rubriku Retro, slavný britský stíhací stroj z doby první světové války, Sopwith Triplane. Je pro nás zajímavý i tím, že jeho létající replika v měřítku 1:1 vzniká v Muzeu Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi a po zalétání jistě ozdobí řadu našich leteckých dnů.
S Jirkou Prušou se tentokráte podíváme na evropská alpská letiště a pevně věřím, že tento oblíbený seriál zaujme i tentokráte. Michal Kořan popisuje svou cestu s Cessnou na Korsiku, notně „opepřenou“ právě probíhající stávkou italských dispečerů letového provozu. A do historie zabrousíme ještě jednou článkem věnovaným poslednímu vystoupení našeho prvního Krále vzduchu, štábního kapitána Františka Malkovského. Ani to však samozřejmě není úplně vše, co na vás v čísle čeká.
Tak příjemné čtení
Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »