22.8.2015
Projekt stavby repliky ikonického letounu proslulého konstruktéra Ettore Bugattiho dosáhl významného milníku.
Jméno Ettore Bugatti jistě nebude neznámým ani mezi piloty a leteckými fanoušky. Ne každý však asi ví, že geniální konstruktér automobilů zabrousil před druhou světovou válkou i na pole leteckých konstrukcí. A udělal tak s invencí sobě vlastní, neboť jeho závodní stroj Bugatti 100P konstruovaný původně pro závod o pohár Deutsch de la Meurthe v roce 1939 byl vším, než jen běžným letadlem. V roce 1939 musel působit jako zjevení z jiného světa, protože i dnes jsou jeho linie i technické řešení velmi extragavantní. Řada okolností včetně tragické smrti Bugattiho syna však způsobila, že Bugatti 100P nikdy nevzlétl.
Po německé okupaci se Bugattimu podařilo stroj nechat rozebrat a před Němci ukrýt. Po válce se podařilo letoun po mnoha letech opět složit a nakonec se stal statickým exponátem EAA ve Wisconsinu. Letěl by, neletěl, byla Bugattiho konstrukce vůbec životaschopná?¨
Tuto otázku se rozhodl jednou provždy rozlousknout bývalý pilot USAF Scotty Wilson. Pod jeho vedením vzniknul mezinárodní tým nadšenců, který si vzal za cíl zkonstruovat repliku původního stroje a zalétat ji. Projekt dostal postupně název "Le Rêve Bleu (“Modrý sen”).
20. srpna 2015 pak replika úspěšně absolvovala svůj první let. Radost z chování stroje během letu však pokazila nehoda při přistání, zapříčiněná závadou na brzdách. Při vyjetí z dráhy do rozměklého terénu došlo k poškození vrtule a zřejmě i přídě. Ale "Modrý sen" úspěšně letěl!
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »