3.7.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 30: Letiště Raná Raná je mezi plachtaři pojem, plachtění tu má dlouhou historii. Navíc svahy Rané, pozoruhodné hory-solitéru, jižní brány Českého středohoří, získaly nádech až legendární v dobách reálného socialismu, kdy se sem sjížděli rogalisté z celé země, aby tu mohli režimu navzdory zažívat opojení svobodou ve vzduchu. Na úpatí Rané pak leží klasické plachtařině zaslíbené letiště.
Letiště Raná, LKRA, vzlet a nízký průlet nad VPD 23.
Veřejné vnitrostátní letiště Raná (LKRA) disponuje dvojicí vzletových a přistávacích drah - 05/23 o rozměrech 750x100 m a 11/29 o rozměrech 850x70 m. Je tu velmi čilý plachtařský provoz, který doplňuje provoz paraglidový z vrchu Raná nad letištěm.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště. » Vše o letištích na webu FR najdete zde.
Plachtaři Ranou objevili už za první republiky. První let se zde uskutečnil 2. září 1932 a vykonal ho Erwin Primavesi na kluzáku Zögling. Později zde začala působit místní skupina Masarykovy letecké ligy a vznikla zde Ústřední škola MLL.
V říjnu 1938 přešlo letiště do německých rukou. Němci zde v roce 1941 vybudovali letiště s velkým hangárem. Po válce tu vznikla Ústřední škola Aeroklubu ČSR, v roce 1948 pak Aeroklub Raná. Hangár byl následně demontován a přemístěn na severní stranu vrchu Raná.
Kromě Erwina Primavesiho, průkopníka plachtění na Rané a instruktora letecké školy, zde působili například jeho vrstevník Josef Ryll či plachtař Jan Bartoš. V pozdějších dobách zde létal a školil piloty například Jiří Beneš st., domovský aeroklub na Rané měli nebo mají reprezentanti ČR v plachtění František Málek a Jiří Beneš ml. (tomu režim v roce 1980 z politických důvodů létání zapověděl), vsoučasnosti Ranou úspěšně reprezentují Jana a Hana Trešlovy nebo Rostislav Frič.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
Na letišti můžete vidět historické kluzáky ŠK-38 Komár, Z-24 Krajánek, LG-130 Kmotr a další, v aktivní službě pak ASK-13, VSO-10, SZD-36 Cobra, ASW-15, ASW-19, Standard Cirrus, Ventus, Nimbus, Discus, LS-3, DG-300. Z ultralehkých letadel jmenujme Allegro 2007, TL Sting nebo FM Vampire. A když zde přistanete, možná tu zahlédnete i sysla obecného - na letišti a v okolí jich žije několik stovek.
» Zapojte se s námi do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde.
Místní aeroklub pořádá pravidelné jarní závody Šohajů a historických kluzáků, letní plachtařskou soutěž Ranský Pohár a na sklonku léta Ranské svahování - rozloučení se sezónou s historickými kluzáky.
Pokud se na Ranou vypravíte, pohled z letadla na vrch Raná a vůbec na České středohoří od jihu vás nadchne. A pokud budete mít chuť na kontrast, zamiřte na nedaleké Mostecko - letecký pohled na nekonečné dálavy povrchových dolů mostecké pánve vás ohromí.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »