17.7.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 32: Letiště Tábor Táborské letiště vznikalo mírně složitě, leč s podporou města Tábor a také třeba firmy Baťa. Silná je tu především plachtařina, ale věnují se tu i motorařině a balónovému létání. Ve videu nabízíme pohled na letiště při příletu ze směru 12 a nízký průlet nad VPD 12/30.
Letiště Tábor, LKTA, vzlet a nízký průlet nad VPD 12.
Na veřejném vnitrostátním letišti Tábor můžete přistát na vzletové a přistávací dráze 12/30 nebo 16/34. Obě dráhy mají travnatý povrch a jsou dostatečně dlouhé a široké (1100x130m, resp. 850x100m). Nestorem letiště i aeroklubu je Stanislav Jirmus, v jeho šlépějích jde i syn Tomáš. Oba jsou příbuzní akrobata Petra Jirmuse, ten je ale odchovancem českobudějovického letiště. S táborským letištěm je ale přece spjato jedno akrobatické jméno, a to současného mistra světa v rychlostní akrobacii Air Race Martina Šonky.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště. » Vše o letištích na webu FR najdete zde.
Začátek létání v Táboře se datuje do roku 1935, kdy zde skupina místních leteckých nadšenců založila odbočku Masarykovy letecké ligy. Téhož roku získali od ministerstva veřejných prací kluzák Zlín V Skaut. První lety se starty pomocí gumového lana se konaly v katastru obce Svrabov. Koncem třicátých let byl postaven východně od města hangár.
Po okupaci ČSR táborští nuceně odevzdali majetek do rukou Říše, nicméně alespoň se jim podařilo oba kluzáky, které měli, poškodit. Krátce po osvobození ČSR byla v Táboře založena místní odbočka Českého národního aeroklubu a protože její členové neměli v podstatě žádný majetek (hangár Němci zbourali) ani leteckou techniku, uspořádali sbírku, v níž se sešlo 100 tisíc korun, za něž se mělo začít pracovat na renovaci letiště.
S letci spolupracovalo i město Tábor, které mělo v úmyslu vybudovat zde dokonce letiště dopravní. Z toho nakonec sešlo, nicméně letiště v Táboře se stalo skutečností. Koncem roku 1946 zde dokončili nový hangár.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
Aeroklub se věnoval především plachtařině, která je tu silná dodnes. Létalo se tu na mnoha typech, od ŠK-38 Komár přes Krajánky či Šohaje až po Blaníky či Duo Discus. Ani motorařinu tu ale nezanebávali - díky firmě Baťa získali dva sportovní letouny Piper Cub, k nimž později přibyli letouny C-104, několik typů Zlínů, Cessna 172S, nezbytný Vivat (L-13SE) a nesmrtelná "Andula", tedy An-2. Táborský aeroklub se věnuje i balónovému létání a dokonce výcviku pilotů balónů.
» Zapojte se s námi do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde.
Letecký turista se jistě pokochá přeletem a obletem města Tábor s jeho historickým centrem a neoddělitelným souputníkem, rybníkem Jordán. Zajímavý může být i okruh o poloměru zhruba 50 km, během něhož vám jižní Čechy nabídnou zrcadla svých rybníků, přičemž vodní hladinou v dosahu je i malebná vodní nádrž Orlík s hradem Zvíkovem a zámkem Orlík, na východě pak můžete tuhle misi završit přeletem proslulé Telče.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »