24.7.2019
Představujeme česká a slovenská letiště 33: Letiště Vysoké Mýto Východočeské letiště Vysoké Mýto se nachází nedaleko Litomyšle poblíž hlavního tahu Brno - Hradec Králové. Jako jedno z nemnoha sportovních letišť má kromě travnaté i asfaltovou vzletovou a přistávací dráhu.
Letiště Vysoké Mýto, LKVM, vzlet a nízký průlet nad VPD 12R
Letiště se statutem veřejné vnitrostátní, resp. neveřejné mezinárodní letiště disponuje dvěma paralelními vzletovými a přistávacími drahami 12L/30R (asfalt, 600x18 m) a 12R/30L (tráva, 1200x40 m) a dráhou 14/32 (tráva, 1000x80 m). Při příletu berte v potaz, že vzdušný prostor nad letištěm je součástí MTMA Pardubice.
» Více o dalších letištích si přečtěte v sekci Letiště ČR & SR nebo v seriálu Představujeme čs. letiště. » Vše o letištích na webu FR najdete zde.
Už v roce 1911 z místa budoucího letiště - tehdy cvičiště jednoho z pěších pluků rakousko-uherské armády - vzlétl Ing. Jan Kašpar, leč teprve na začátku třicátých let minulého století začal letecký provoz ve Vysokém Mýtě nabírat na obrátkách zřízením místní odbočky Masarykovy letecké ligy.
Začátky patřily bezmotorovému létání, ostatně společnost Karosárna Sodomka, jejíž majitel na letišti hangároval svůj soukromý letoun, vyráběla kromě aut v přidružené výrobě i kluzáky (např. Zlín-5). Zmíněný hangár zde postavili v roce 1938, letiště bylo také upraveno tak, aby mohlo sloužit jako záložní armádní letiště. V průběhu druhé světové války letiště obsadila jako mnoho dalších československých letišť Luftwaffe, jíž sloužilo jako výcviková a průzkumná základna. Přeletěny sem byly z Afriky letouny Focke-Wulf Fw 190 v pouštní kamufláži Afrikakorps, sloužily tu i Heinkely He 111 a Messerschmitty Bf 110.
» Létáte do zahraničí, nebo se na to chystáte? Osvěžte si anglickou VFR komunikaci s naší on-line aplikací VFR Communication. Vaše letadlo může monitorovat tracker Trexee.
Po válce na letišti působil aeroklub, jenž se v roce 1962 spojil s aeroklubem Choceň, kterému bylo firemní letiště choceňského Orličanu malé. Díky choceňským členům aeroklubu v Mýtě létal poslední vyrobený Orlík VT-116, první sériově vyrobená "vosa" VSO-10 či první vyrobený Discus CS.
Na letišti Vysoké Mýto bylo v osmdesátých letech jako pobočka letecké školy Slov-airu v Holešově vybudováno středisko pro výcvik a školení nových práškařských pilotů a asfaltová vzletová a přistávací dráha, z níž vzlétaly kromě jiných letouny An-2 a Z-37 Čmelák. V současné době je v Aeroklubu Vysoké Mýto registrováno kolem padesáti členů, přičemž aktivně létajících je asi čtyřicet.
» Zapojte se s námi do hry Lovci letišť a vstupte do Klubu lovců letišť! Vše potřebné se dozvíte zde.
Současný letadlový park zahrnuje pochopitelně kluzáky (L-23 Blaník, VT-116 Orlík, VSO-10 Vosa, ASW-15B, Discus CSZ-226 MS), tak motorové letouny (L-40 Metasokol, L-200 Morava, Z-43, L-13 SE Vivat).
Při příletu určitě nemůžete minout letecký pohled na zámek a historické centrum Litomyšle, zříceninu hradu Košumberk nebo romantickou zříceninu hradu Potštejn.
V seriálu Představujeme česká a slovenská letiště vám postupně představíme všechna letiště dosažená v rámci expedice 100 let -100 letišť. Zároveň je najdete ve video databázi čs. letišť, rovněž na webu FR. Až bude dokončena, bude se jednat o největší nám známou videodatabázi českých a slovenských letišť soustředěnou na jednom místě - webu Flying Revue - propojenou s dalšími informacemi o těchto letištích.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »