17.5.2016
Ještě začátkem dubna byste ho našli v továrně Embraeru v Brazílii, po následném osmidenním dobrodružném přeletu dorazil z jižní Ameriky na svou novou bázi do Prahy. Seznamte se: Embraer Phenom 100.
Ačkoli je Phenom 100 poměrně známé letadlo, na českém a slovenském trhu nebylo dosud příliš využívané. Důvod byl jednoduchý. Nejbližší letoun tohoto typu byl doteď bázován až ve Varšavě, co navyšovalo náklady spojené s přistavením letadla. Tato nepříjemnost je však již minulostí. Příznivci privátního létání si teď budou moci dopřát komfort a kvalitu privátního letounu za náklady srovnatelné s proudovými letouny třídy VLJ (Very Light Jets). Phenom 100 však přináší komfort cestování na mnohem vyšší úrovni, a tak by to i mělo být, neboť se jedná o nejmodernější business jet ve své kategorii.
Phenom 100 z podhledu proti nebi.Letoun
Embraer Phenom 100 s imatrikulací OK-VAN a domovskou bází v Praze
je vůbec prvním strojem tohoto typu registrovaným v České
republice. Po zapsání letadla do komerčního provozu jej na
charterový trh společně uvedou společnosti Charter Advisory
(obchodní zastoupení) a Aerotaxi (provozovatel letounu).
Phenom 100 OK-VAN byl vyroben v roce 2010 v brazilském Sao Jose dos Campos a ještě začátkem dubna se nacházel v továrně Embraeru v Brazilii, kde byly provedeny úpravy letadla tak, aby splňovalo evropské podmínky komerčního provozu pod EASA. Odtud se letoun vydal na svůj dobrodružný přelet do Prahy trvající osm dnů, s jedenácti mezipřistáními na mnoha zajímavých místech. Vzhledem k omezenému doletu stroje musela posádka volit severní trasu přes Grónsko a Island, na které posádce asistoval zkušený ferry pilot Marcio Lucchese. Jeho konto počtu přeletů severního Atlantiku dosáhlo úctyhodného čísla 24.
V reportáži z přeletu Sao Jose dos Campos - Praha přímo z pera posádky Phenomu, která už brzy vyjde na Flying Revue.cz, si budete moci přečíst například o:
Interiér brazilského letounu Embraer Phenom 100.Kapitán přeletu stroj hodnotí takto: “Phenom 100 na mne
hned při prvním usednutí do kokpitu zapůsobil dojmem moderního
jetu. Už když se k němu blížíte, okamžitě Vás zaujme jeho výška a
prostornost, kterou u téhle kategorie bizjetů vůbec nečekáte. Po
otevření dveří se schody a zábradlím můžete pohodlně nastoupit, a
věřte, že se svou výškou vím, o čem mluvím. Cestující pak především
ocení prostornou kabinu, největší a nejširší v této třídě. Prostě
už to není ekvivalent některých menších typů, i když s nimi má
jedno společné, a tím jsou porovnatelné provozní náklady.
Phenom 100 je jednoduše řečeno velké-malé letadlo, ktere si
zamilujete.”
Trasa přeletu Sao Jose dos Campos - Praha. Už brzy reportáž z cesty na webu Flying Revue.cz.
Text a foto: Charter Advisory
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »