Logistika dodávek letounů Aero L-39 Skyfox: Preciznost, bezpečnost a efektivita v každém kroku

27.11.2024

AERO Vodochody AEROSPACE, lídr v oblasti výroby cvičných letounů,

muaf3199.jpg

odhaluje detaily sofistikovaného logistického procesu, který zajišťuje přepravu letounů L-39 Skyfox k zákazníkům. Letouny jsou přepravovány po vlastní ose nebo letecky. Proces zahrnuje komplexní plánování, případně odbornou demontáž a opětovnou montáž.

„Hotovým letadlem nic nekončí. Je to spíše start dlouhé cesty, protože letouny slouží zákazníkům 40 let, během kterých jsme i my se zákazníkem spjati,“ uvádí předseda představenstva a prezident Aero, Viktor Sotona: „Po vyrobení, otestování a zalétání letadla ještě musíme splnit spoustu dalších bodů, které jsou součástí smlouvy o dodávce. Smlouvy jsou velice obsáhlé. Zákazník musí dostat s produktem veškerou péči, která zahrnuje úplný popis letadla, manuály pro techniky i piloty, set náhradních dílů, pozemní vybavení a v neposlední řadě i finální pomoc se zaškolením a zkušebními lety.“

banner_fr_vanocni_nabidka_640x290_b.jpg

Stínový letoun „nanečisto“

Součástí dodávky bývá často i letecký simulátor. Zákazník může požadovat Full Mission Simulator, který je nejrealističtější a simuluje veškeré ovládací prvky a aspekty letu včetně chování letadla za letových podmínek. Další simulátor se zaměřuje na kabinové postupy a bývá často s pevným trupem. Piloti se na něm učí provádět konkrétní procedury jako starty, přistání či nouzové situace. „Často zákazníkovi připravíme, vymyslíme a vybavíme celou učebnu, kde se piloti a mechanici školí a učí ovládat všechny systémy letadla,“ vysvětluje Miroslav Kozel, PMO Director Defence & MRO, Aero: „Součástí dodávky je také set náhradních dílů a pozemní vybavení, které může vážit i desítky tun. Jedná se o různé vozíky, klíny, plachty a podobně.“

Návod do výšky metr dvacet

Metr dvacet vysoký stoh papírů čítající okolo čtyřiceti tisíc stran textu. Tak nějak by vypadala dokumentace k novému letounu, kdyby ji v Aero vytiskli. Místo toho se používá interaktivní návod, který v průběhu vývoje a výroby letadla připravuje tým expertů Aero. Jedná se o složitý dokument, který se snaží zákazníkovi co nejsrozumitelnější cestou ukázat, jak má vyřešit určitou situaci. Pokud je nutné něco opravit, ukáže dokumentace, jaké nářadí k tomu mechanik potřebuje a co s ním má dělat. Když je potřeba něco vyměnit, navede zákazníka na seznam náhradních dílů s kódy, aby vše bylo co nejvíce intuitivní a logické. Dalším dokumentem je manuál pro piloty, který je podobně obsáhlý, avšak zahrnuje kroky pro ovládání a různé postupy při řešení situací a akcí s letadlem.

img_3281.jpg

Bezpečnost a kvalita na prvním místě

„Každý krok procesu přepravy a dodávky letounů L-39 Skyfox je detailně naplánován a realizován s důrazem na preciznost a bezpečnost. Naši odborníci provádějí důkladné inspekce před přepravou i po ní, aby zajistili, že každý letoun dorazí k zákazníkovi v perfektním stavu,“ říká Viktor Sotona, předseda představenstva a prezident Aero.

Po vlastní ose nebo letadlem

Do zemí, které jsou blíže, mohou letouny přeletět přímo z výrobního závodu Aero Vodochody. Tento způsob umožňuje minimalizovat čas a náklady spojené s demontáží a přepravou. Do vzdálenějších destinací je vyjednání letecké cesty velmi složitý proces, protože se jedná o vojenské letouny, kdy je třeba žádat o povolení přeletu nad každou zemí. Na lodi a v kamionech může docházet k velkým otřesům, proto dodávka letounu probíhá letecky, kdy je stroj rozebraný na jednotlivé základní celky a následně je ukotven do speciálních přepravních přípravků. Tyto přepravní rámy umožnuji základní manipulaci jeřábem nebo po kolečkách. Technici letoun zvládnou rozebrat a zabalit do krycí folie za jeden týden.

Zoom gallery  Zoom gallery

„Létáme z Pardubic nebo Ruzyně. Často využíváme transportní letoun IL-76, do kterého se vejdou dva rozebrané L-39 Skyfox. Každé letadlo vyžaduje čtyři základní přepravní přípravky, v jednom je trup, v dalším křídla, pak ocasní část a stabilizátor. Letouny převážíme i Boeingem 747 Cargo, přičemž tam se nakládá především otevíracím čumákem, ale využíváme i boční zadní dveře pro horní palubu. Do spodní paluby jsou pak naloženy náhradní díly a pozemní vybavení. Do jednoho B747 se vejdou tři naše letouny spolu s výše zmíněným pozemním vybavením a náhradními díly,“ líčí Miroslav Kozel, PMO Director Defence & MRO, Aero.

Zástupci z Aero jsou samozřejmě také u vykládky. Obvykle během tří týdnů je letoun smontován a zalétán. U zákazníka je tak přítomna skupina specialistů, kteří nesou odpovědnost za bezpečnost jak vlastních lidí, tak pilotů zákazníka. Tým má deset až dvanáct členů a je mixem různých oborů. Součástí je sedačkář a zároveň zbrojíř, také drakař, avionik i zkušební pilot. Ten po kompletaci letounu provede letovou zkoušku, která ověřuje, že letoun je plně připraven k provozu. Ve smlouvě rovněž bývá uvedeno, že Aero po celou dobu záruky pomáhá zákazníkovi se školením pilotů.

banner_300x100_predplatne_fr_01_12_2023.jpg

Jak vypadá rozebrání letadla do letadla
Odborná demontáž letadla mimo jiné zahrnuje:

·       Demontáž hlavních křídel, výškových ocasních ploch a směrového kormidla: Tyto části jsou odborně sejmuty, zabaleny a přepravovány odděleně.

·    Pečlivé označení a dokumentace dílů: Každý komponent je detailně identifikován a zdokumentován, což zajišťuje rychlou a bezchybnou montáž na místě určení.

·      Inspekce a balení komponentů: Klíčové části letounu, včetně avioniky, hydrauliky a pohonné jednotky, jsou chráněny speciálními antistatickými a proti-nárazovými obaly.

·    Certifikovaný přepravní přípravek: Trup letounu je upevněn do speciálního přepravního přípravku, který poskytuje maximální stabilitu a ochranu během transportu. Namontovaná kolečka umožňují jednoduchou manipulaci.

vgim5534.jpg

Montáž na místě a zkušební lety
Po doručení na místo určení se tým specialistů Aero postará o:

·      Opětovnou montáž letounu: S využitím originálních nástrojů a certifikovaných postupů jsou křídla, ocasní plochy a další části sestaveny a propojeny s trupem letounu.

·      Diagnostiku a kalibraci: Avionika, hydraulika a další systémy jsou pečlivě kalibrovány, aby letoun odpovídal provozním specifikacím zákazníka.

·       Testovací let: Zkušební pilot provede letovou zkoušku, která ověřuje, že letoun je plně připraven k provozu. Tento krok se často provádí za účasti zákazníka.

Prvním uživatelem letounů L-39 Skyfox, kterému byly letouny dodány ve spolupráci se společností Omnipol, je Vietnam. Kontrakt na nákup 12 strojů L-39 Skyfox uzavřela skupina Omnipol, jež Aero spoluvlastní, s Vietnamem v roce 2021.

Zdroj: tisková zpráva AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Logistika dodávek letounů Aero L-39 Skyfox: Preciznost, bezpečnost a efektivita v každém kroku
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 04.12.1958 se stalo...
04.12.1958
První vzlet prototypu Baade B-152/I V1. Stroj poháněný motory Tumanskyj RD-9 absolvoval let o délce 35 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »