Název | Letiště Raná | Dráha | 11/29 (850x70m) 05/23 (750x100m) | LIS | VFR Manuál | ||
ICAO | LKRA | Povrch | Tráva | Skyvector | Rana Airport | ||
Typ | Veřejné vnitrostátní | Web | www.aeroklubrana.cz | ||||
Poloha | Ústecký kraj,ČR | Webkamera | »»» |
Založení letiště |
Plachtařský terén Raná byl objeven v roce 1932, první let se uskutečnil dne 2.9.1939, ten vykonal Erwin Primavesi , člen Akaflieg Prag, na kluzáku Zögling. Později zde začala působit místní skupina MLL a vznikla zde Ústřední škola MLL. V roce 1941 bylo vybudováno letiště s velkým hangárem na druhé straně hory Raná. Na počátku padesátých let se původní areál letecké školy na jižní straně hory rozmontoval a přemístil k velkému hangáru na severní stranu. |
Významné historické milníky letiště |
2.9.1932 první plachtový let 2. – 12.9. 1934 I. národní závody plachtařů 30.6. – 12.7. 1935 II. národní závody plachtařů 1936 otevření Ústřední plachtařské školy MLL (vedoucí Ludvík Elsnic) 1.5. – 19.6. 1938 V. národní závody plachtařů Říjen 1938 –předání celého plachtařského místa Němcům – vznik plachtařské školy NSFK Červenec 1945 vznik Ústřední školy Aeroklubu ČSR, která organizovala jako před válkou kurzy A, B a C. 1948 – sloučení Aeroklubů Louny, Lenešice, Raná, Černčice a Ústřední školy do jedné organizace Severozápadočeského AK Louny, později Aeroklubu Raná. |
Významné osobnosti, které na letišti působily |
Erwin Primavesi, průkopník plachtění na Rané,
instruktor letecké školy, po válce technik u Lufthansy. Josef Ryll, průkopník plachtění na Rané, instruktor letecké školy, konstruktér kluzáků. Zemřel za války. Jan Bartoš, předválečný plachtař, poválečný instruktor, správce školy, technik a motorář. Jiří Beneš st., od roku 1958 vůdčí osobnost klubu, letec a rekordman, první na Rané držitel FAI odznaku „E“ (č.15). František Málek, plachtařský závodník, reprezentant ČR, první pokořitel trati 725 km z Rané. Jiří Beneš ml., výkonný plachtař, motorář a akrobat, od roku 1976 v reprezentaci ČR, uzemněn v roce 1980 z politických důvodů. Jana Trešlová, výkonná plachtařka, závodnice, členka reprezentačního družstva ČR. |
Typy letadel provozované na letišti/v aeroklubu |
Kluzáky historické : ŠK-38 Komár, Hol s ´ der Teufel, Z-24 Krajánek, LG-130 Kmotr, LG-125 Šohaj 2, VT-425 Šohaj 3, VT-116 Orlík, M-35, Ka-4 Rhönlerche, Ka-6CR, SF-27 Zugvogel. Kluzáky : ASK-13, VSO-10, SZD-36 Cobra, ASW-15, ASW-19, Standard Cirrus, Ventus, Nimbus, Discus, LS-3, DG-300. UL letouny : Allegro 2007, TL Sting, FM Vampire |
Aeroklub |
Aeroklub Raná z.s., cca 50 členů |
Akce pro piloty nebo členy aeroklubu |
Každý květen v roce Závody Šohajů a
historických kluzáků (sohaje.aeroklubrana.cz). Každý červenec v roce plachtařskou soutež Ranský Pohár (pohar.aeroklubrana.cz). Vždy poslední víkend v září Ranské svahování, rozloučení se sezónou s historickými kluzáky. Příležitostně Ranské gumování, létání na ŠK-38 pomocí gumového lana na splnění podmínky A. |
Akce pro veřejnost |
Spolupracujeme s Městským Úřadem Raná na prezentaci historie letectví na Lounsku. |
Letecká škola |
Letecká škola pro plachtařský výcvik, provozuje ji Aeroklub Raná. |
Další organizace na letišti |
Na místě původního areálu sídlí Správa sportovního centra paraglidingu a rogallingu (www.ranskahora.cz). |
Internet, publikační činnost |
www.aeroklubrana.cz. Na této adrese je možné si objednat dvě knihy, které jsme vydali: „Vzpomínky na Ranou Jana Cáji Zeiberta“ a „80. let létání na Rané“ |
Turistické zajímavosti v dosahu letiště |
Hora Raná, historické místo českého a německého plachtění s možností setkání s historickými kluzáky. |
Zdroj: Aeroklub Raná |
V sekci Letiště ČR & SR na webu Flying Revue uvádíme podrobné informace o všech letištích, resp. aeroklubech, které nám o sobě v rámci spolupráce při Expedici 100 let - 100 letišť poskytly příslušné podklady.
Vaše připomínky a nápady uvítáme! (Pište na nebo .)
-
Poslední létající Kmotr je na Rané.
Foto: FR a Aeroklub Raná
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »