Letiště Olomouc (LKOL) leží v centru Hané, má asfaltovou i travnatou vzletovou a přistávací dráhu. Je tu čilý plachtařský i motorový provoz. Jedno ze dvou letišť v ČR s nepřerušeným provozem (od roku 1918). Na dosah je historické centrum Olomouce.
Název | Letiště Olomouc | Dráha | 10/28, 420x40 m, 09L/27R, 760x30 m, 09R/27L, 760x30 m | LIS | VFR manual | ||
ICAO | LKOL | Povrch | Asfalt (10/28) / Tráva (ostatní) | Skyvector | Olomouc Airport | ||
Typ | Veřejné vnitrostátní | Komunikace | Olomouc RADIO 118,005 | Web | www.lkol.cz | ||
Poloha | Olomoucký kraj, ČR | Webkamera | »»» |
Letiště Olomouc ze vzduchu.
Budovy a řídící věž Letiště Olomouc.
Na letišti můžete i příjemně pojíst.
Více fotografií » Video »
Založení letiště |
1906 |
Významné historické milníky letiště |
Letiště Olomouc-Neředín vzniklo v roce 1906
jako vojenské cvičiště a v roce 1918 bylo nařízením
Ministerstva národní obrany změněno na letiště jako jedno
z prvních důležitých letišť v Československu. Jako na
jednom ze dvou letišt v ČR (Olomouc Neředín od 1918 a Praha Kbely
od 1920) tu probíhá letecký provoz bez přerušení. V roce 1920 byl na letišti Olomouc – Neředín založen Letecký pluk 2 (od r. 1937 pluk Dr. Edvarda Beneše). Za jeho působení vynikla řada pilotů, kteří po vpádu německých vojsk odešli do zahraničního odboje, na východní i západní frontu - Alois Vašátko, Josef František, František Peřina, František Fajtl, Karel Mrázek a dalších dvacet čtyři pilotů. Zahynulo devatenáct z nich. Po dobu okupace letiště využívala německá Luftwaffe. 2. 9. 1938 zde náhodně přistál Charles Linbergh. Při letu směrem na Českou Třebovou kvůli špatnému počasí nad Českomoravskou vysočinou byl Lindbergh nucen se vrátit a přistát na letišti, s nímž jako s jediným letištěm měl radiové spojení. A to bylo právě letiště Olomouc-Neředín, kde spolu se svým letadlem a manželkou přistál. Velká sláva. V roce 1926 byla v Olomouci založena místní skupina Masarykovy letecké ligy (MLL). Během „1000 nových pilotů republice“ byla v roce 1935 zřízena pilotní škola, z níž vznikl „Hanácký aeroklub Olomouc (HAO)“. 19. srpna 1946 byla zahájena pravidelná letecká doprava na lince Praha – Olomouc (letiště Olomouc Holice) provozovaná ČSA (na linku nasazen Noorduyn „Norseman“, později Douglas DC-3). V Neředíně působila také Vojenská odborná škola pro letecké mechaniky a její výcviková letka a škola pro učitele létání školící budoucí instruktory z předválečných a válečných pilotů. V roce 1963 byl na letišti v Neředíně umístěn vrtulníkový pluk, který byl po vpádu vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968 přemístěn do Prostějova a letiště bylo obsazeno vrtulníky sovětské armády. Po jejím odchodu letiště převzalo do správy město a na letiště se vrátil aeroklub. |
Významné osobnosti, které na letišti působily |
Miloslav Přikryl, vynikající pilot akrobat,
instruktor a organizátor všeho, co se na letišti Olomouc
dělo. František Skácelík, Jiřina Stoklasová-Lockerová, Eva Krenčová, Ivan Rakovič – repre ČSSR v let. akrobacii. Akrobatické skupiny mužů na letounech C-104, Z 126, Z 226 A, C 11 - devíti, pěti, čtyř a tříčlenné ve složení M. Přikryl, V. Kadlčík, M. Pohlídal, F. Skácelík, J. Šoupal, J. Holoubek, V. Škríba, A. Stehlík, V. Šálek, K. Krenč a mnoho dalších. Akrobatická skupina děvčat ve složení J. Lockerová, Eva Krenčová, M.Loskotová, kterou později vystřídala D.Číhalová. Mechanici M,Nováček, M.Pohlídal a další. |
Typy letadel provozované na letišti/v aeroklubu |
Celkem 59 letadel. Z toho 35 ULL, Z 126,2x Z 526 F, Z 526 AFS, L60, C172, C182, Grumman, R 44, BÖ105, L200, 2x L 13SW Vivat. Kluzáků 11: L 23 Blaník, ASW 15, LS 3, Scheibe SF-27A, Duo Discuss, Phoebus B1, ASW 15B, Astir,VSO 10 Ventus, DG 1016. Letadla jsou většinou privátní a Hanáckého AK Olomouc. L 60 pak Paraklubu Olomouc. |
Aeroklub |
Hanácký AK Olomouc, Paraklub Olomouc, Hanácký
letecký klub Olomouc 35 pilotů Ula, pilotů držitelů průkazu způsobilosti PPL(A), CPL(A), CPL(H), ATPL 18 členů, Hanácký AK Olomouc 51 členů, Paraklub Olomouc 30 členů. |
Akce pro piloty a veřejnost |
Každoročně letecký den koncem srpna (2018 - 16. ročník) a jiné méně významné akce jako pálení čarodějnic atd. |
Letecká škola |
Ac-Fly s.r.o Cessnou 172 k získání PPL(A). |
Další organizace na letišti |
AC-Fly s.r.o, Heliwork.cz s.r.o, UL Power Aero Engines. |
Internet, publikační činnost |
Web: www.letisteolomouc.cz, Hanácký Aeroklub Olomouc, Hanácký letecký klub Olomouc |
Turistické zajímavosti v dosahu letiště |
Olomouc je krásné historické i moderní město, a co
lze zde vidět, se nedá jen tak vyjmenovat. I letiště je historická
část města (letos je to 100 let nepřetržitého provozu) a i to je
motivace k návštěvě LKOL. Je možné zde posedět v AIR BARU, do něhož lze vstoupit přímo z letadla, a kdo by chtěl do města, tak kromě taxíku (80,- Kč všude po městě) je 300m od letiště konečná stanice tramvaje, která vás zaveze přímo do historického centra města. |
Zdroj: Letiště Olomouc |
V sekci Letiště ČR & SR na webu Flying Revue uvádíme podrobné informace o všech letištích, resp. aeroklubech, které nám o sobě v rámci spolupráce při Expedici 100 let - 100 letišť poskytly příslušné podklady.
Vaše připomínky a nápady uvítáme! (Pište na nebo .)
Expedice 100 let - 100 letišť, etapa 6, Olomouc LKOL
Olomouc LKOL, nízký průlet nad dráhou 10
Trenéři na zádech.
Zlín 226 Akrobat.
J. Lockerová, E. Krenčová a M. Loskotová na Trenérech.
Jiřina Lockerová, Drahomíra Číhalová, Eva Krenčová.
Pilatus PC-12/47E OK-PCF na letišti Olomouc.
Aero 45 Super reg. OK-KGB na letišti v Olomouci.
Nad olomouckým Honím náměstím.
Olomoucká čtyřka.
Všechny fotografie v části "Foto" dodalo Letiště Olomouc.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »