Letiště Přerov (LKPO) je
někdejší vojenské letiště, za druhé sv. války zde byla základna
Luftwaffe. Vojenský status letiště přetrval i do dob poválečných. V
roce 2013 AČR ukončila na letišti provoz, provozovatelem se stal
LOM Praha, s.p., a letiště získalo status Veřejné vnitrostátní
letiště / Neveřejné mezinárodní letiště.
10. 3. 1925 - Ministerstvo veřejných
prací ČSR požádalo Stavební úřad Olomouc o vyhledání pozemku o
rozloze 400 x 800m u města Přerova
4. 5. 1936 - návrh města Přerova MNO o
zřízení letiště
květen 1937 - byl vypracován projekt
letiště
září 1937 - přesun 63. letky Leteckého
pluku 2 v Olomouci na budované letiště. Letadla ve výzbroji: Aero
A-100, Aero A-101, B-71 (licenční sovětské SB-2) a Praga E-39,
1.12.1938 stálé přemístění 63. letky velitel letky mjr. V. Skoba
zástupce VL npor. B. Horák první důst. Por. F.Fajtl
březen 1938 - počátek stavebních prací na
letišti
březen 1939 - letiště je vyhodnoceno jako
stalé vojenské letiště o rozměrech 780 x 1000m
30. 6. 1939 - předala Československá
vojenská správa městu Přerov pozemky cvičiště i s vybudovaným
hangárem nad Újezdcem a od prosince 1939 zrušila nájem plochy
7. 3. 1940 - německá vojenská správa si v
Olomouci vyžádala od města Přerova plochu cvičiště
září 1941 - únor 1943 přejmenování
Sch/FAR č.24 na FFS A/B ( Flugzeugfűhrerschule), patřící pod
velitelství Olomouc.Letouny Ar-68, Ar-96, Fw-58c, He-72
Kadet,MS-230, Praga E-241, Ju W-34
konec roku 1944 - na letišti jsou
umístěny bitevní perutě 7, 8, 9 Stafell (7/SG 10, 8/SG 10, 8/SG
10), spadající pod 10. bitevní eskadru (SG 10 ) s letouny Fw-190F,
Me-109 a Ju-87
září 1945 - nabídka MNO na dobudování
vojenského a vybudování civilního letiště
1. 8. 1946 - zřízení Letecké základny 11
pro Zpravodajský pluk 43, letouny C-3 a K-65
1. 9. 1946 - zahájení pravidelného
leteckého provozu
podzim 1951 - dobudována betonová
VPD
červen 1958 - letiště Přerov je zařazeno
jako civilní letiště do sítě Čs. Aerolinií, letouny DC-3, Il-12, od
roku 1960 Av-14T, ukončení civilního provozu v roce 1974
1969-1973 - výcvikové středisko
letectva
Do 1981 - je letiště využíváno letouny
Jak-40 a Av-14T jako křižovatka poštovních letů na trati
Praha-Přerov-Brno-Sliač
1. 1. 1995 - vznik 33. základny
vrtulníkového letectva (Mi-2,Mi-8 PPA, Mi-9 IVOLGA, Mi-17, Mi-24 D,
DU, V)
30. 9. 2013 - Armáda ČR ukončila na letišti
provoz.
1. 10. 2013 - severní část areálu přebírá
LOM PRAHA, s.p., který získal od ÚCL povolení provozovat civilní
mezinárodní neveřejné a vnitrostátní veřejné letiště.
1. 1. 2014 - LOM PRAHA, s.p., přebírá
zbytek areálu
V sekci Letiště ČR &
SR na webu Flying Revue uvádíme podrobné informace o
všech letištích, resp. aeroklubech, které nám o sobě v rámci
spolupráce při Expedici 100 let - 100 letišťposkytly
příslušné podklady.
Vaše připomínky a nápady uvítáme! (Pište na nebo .)
Video:
Expedice 100 let - 100 letišť, etapa 6, let. Přerov LKPO
Přerov LKPO, nízký průlet nad dráhou 06
Foto:
Zdroj: Letiště Přerov
Řídící věž letiště Přerov.
Vzletová a přistávací dráha 06-24.
Let L200D na letišti v Přerově.
Zlín 43 z pražských Letňan po příletu a přerovské letiště.
Na přerovském letišti se nachází jedna z nejaktivnějších skupin vírníkářů v Česku při společnosti Nirvana Systems.
Zlín 226.
Příkazový znak - označení RWY 06-24 na letišti v Přerově.
Na LKPO sídlí i jednotka IZS Hasiči Letiště Přerov.