Domovský region | Převažující obchodní model | Globální aliance |
Amerika | Regionální síťový | Není v alianci |
Evropa | Kontinentální síťový | Star Alliance |
Afrika | Globální síťový | Oneworld |
Blízký a Střední východ | Nízkonákladový (low cost) | SkyTeam |
Dálný východ, Austrálie/Pacifik | Charterový dopravce | Jiná |
Oficiální název, státní příslušnost: | Finnair Oyj, Finsko |
Rok vzniku: | 1923 |
IATA a ICAO kód dopravce: | AY FIN |
Volací značka (Callsign): | Finnair |
Webová stránka: | http://www.finnair.com |
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): | Helsinki |
Provoz do České nebo Slovenské republiky: | Ano, Praha |
Počet komerčních letů: | 50 590 | |
Počet přepravených cestujících: | 6 790 148 | |
Přepravené tuny zboží a pošty: | (tuny) | 102 401 |
Přepravené osobokilometry: | (mil.oskm) | 23 022 |
Převedené tunokilometry: | (mil.tkm) | 2 746 |
Celkový počet letadel: | 48 | |
Airbus A319 | 10 | |
Airbus A320 | 10 | |
Airbus A321 | 11 | |
Airbus A330-300 | 8 | |
Airbus A340-300 | 5 | |
Airbus A350-900 | 4 | První provozovatel typu |
Finnair patří k pětici nejstarších dosud existujících leteckých dopravců světa. Až do konce 60. let minulého století provozoval pouze vnitrostátní lety ve Finsku a linky do evropských zemí, především nejbližších sousedů Finska. Do mezikontinentální dopravy vstoupil až v roce 1969 linkou Helsinky - New York, provozovanou letouny Douglas DC-8. Úspěch této linky umožnil již v roce 1975 pořídit velkokapacitní stroje McDonnell Douglas DC-10, s nimiž hned v následující dekádě zahájil Finnair expanzi do Asie, na níž je jeho strategie založena víceméně do dneška.
V roce 1983 byl Finnair prvním dopravcem, který díky geografické poloze své báze v Helsinkách dokázal spojit Evropu bez mezipřistání s Japonskem (tehdy za cenu obletu území Sovětského svazu až přes severní pól a Beringovu úžinu, i tak však šlo o významné zkrácení oproti tehdejším letům s mezipřistáním v Moskvě nebo diokonce Anchorage na Aljašce), v roce 1988 zase díky lince Helsinky - Peking jako první spojil nonstop Evropu s Čínou. Dnes létá Finnair do 6 bodů v Číně, 4 v Japonsku, 9 v dalších asijských zemích a udržuje si i přímé spojení s Kanadou a USA. Navzdory omezenému potenciálu trhu do/z malého, byť ekonomicky poměrně silného Finska, dokáže tuto rozsáhlou síť dálkových linek naplnit díky fungujícímu napojení na evropskou síť, z níž část pro Finnair provozně zajišťuje společnost FlyBe. Je členem aliance Oneworld.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »