EasyJet

Region:
Evropa
Aliance:
Není v alianci
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
nad 30 milionů
Rok vzniku:
1995
Počet letadel:
248
Počet cestujících:
60 800 000
Osobokilometry (mil.):
67 573

 easyjet_emblem_logotype_logo_3_(800x202).jpg

   Tabulky                                                                                           Další informace

 


Základní charakteristiky:

Domovský region Převažující obchodní model Globální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťovýStar Alliance
AfrikaGlobální síťovýOneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost) SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná
Základní údaje:
Oficiální název, státní příslušnost:EasyJet, Velká Británie
Rok vzniku:1995
IATA a ICAO kód dopravce:U2 EZ EZY
Volací značka (Callsign):Easy
Webová stránka:http://www.easyjet.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze):Londýn/Stansted a řada dalších
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha
Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: Výroční zpráva EasyJet za rok 2013):
Počet komerčních letů: 420 311 
Počet přepravených cestujících: 60 800 000 
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)0 
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)67 573 
Převedené tunokilometry:(mil.tkm)6 082Kvalifikovaný odhad, dopravce tento údaj nepublikuje.
Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 10.4.2016)
Celkový počet letadel: 248  
Aibus A319133 
Airbus A32092 
EasyJet Switzerland (23 letadel):   
Aibus A31911 
Airbus A32012 

 


Další informace:

Dnešního druhého největšího nízkonákladového dopravce v Evropě založil v roce 1995 původem kyperský Řek, dnes Sir Stelios Haji-Ioannou. První linky směřovaly z londýnského letiště Luton do skotského Glasgow a Edinburghu, první zahraniční destinací EasyJetu se stal v roce 1996 AMsterdam. Až do října 1997, kdy teprve obdržel EasyJet vlastní Oprávnění k provozu obchodní letecké dopravy (AOC), byly lety provozně zajišťovány dopravci GB Airways (který byl posléze EasyJetem převzat) a Air Foyle. Společně s irským dopravcem Ryanair a dnes již neexistující společností Debonair byl právě EasyJet evropským průkopníkem obchodního modelu nízkonákladové letecké dopravy, inspirovaného zejména americkou společností Southwest Airlines. V prostředí pokračující liberalizace evropské letecké dopravy měl nový koncept na trhu velký úspěch.

easyjet-in-flight.jpg

V roce 1998 zakoupil EasyJet 40% podíl ve švýcarské společnosti TEA Basel, která následně od března 1999 začala pod názvem EasyJet Switzerland nabízet lety v tradičně oranžových barvách značky EasyJet ze Ženevy coby první báze společnosti mimo domovskou Velkou Británii. Mnohem pikantnější nádech měla akvizice nízkonákladové společnosti Go Fly, kterou si s cílem bojovat právě proti expandujícímu EasyJetu založila v roce 1998 jako svou dceřinou firmu společnost British Airways - ovšem stejně jako u řady podobných pokusů jiných klasických aerolinek se nakonec ukázalo, že nízkonákladová společnost vlastněná velkým síťovým dopravcem není schopna vlivem svázanosti svých možností expanze strategicými zájmy své mateřské firmy na trhu vůči konkurenci nezávislých low cost dopravců obstát.

V počátečním období využíval EasyJet flotilu starších Boeingů 737-300 se 149 sedadly, logicky doplněnou díky rostoucí ekonomické síle dopravce pořízením nových strojů B737-700 o stejné kapacitě. V roce 2002 však v tendru na dodavatele letounů pro budoucí očekávanou expanzi překvapivě zvítězil Airbus, takže všechny B737 obou verzí byly v letech 2004-2011 postuipně nahrazeny letouny A319 s kapacitou 156 míst (která si vyžádala speciální instalaci dvou párů nouzových východů nad křídly, převzatých z větší A320) a A320 se 180 sedadly.

Na rozdíl od irského Ryanairu se obchodní model EasyJetu v některých směrech odchyluje od původního, "ortodoxního" pojetí nízkonákladových společností směrem k nabídce některých atributů produktu klasických dopravců - produkt EasyJetu je například prodejný v cestovních agenturách prostřednictvím globálních distribučních systémů (GDS), na palubě najdeme časopis "The Traveller", k letence lze zakoupit i další cestovní služby (nabízené např. pod značkou EasyJet Hotels a EasyJet Holidays) apod. Management společnosti však určitě ví, co dělá - vždyť podstatnou část klientely dopravce dnes tvoří obchodní cestující, kteří v nabídce EasyJetu najdou většinu požadovaných služeb, byť za příplatek. Lze říci, že právě společnosti EasyJet se daří posouvat vnímání nízkonákladové letecké přepravy z původního "za málo peněz málo muziky" pro cenově nejcitlivější klientelu směrem k transparentnímu produktu ve stylu "zaplatím jen za to, co potřebuji, a přesně to také za své peníze dostanu".

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »