Air Berlin

Region:
Evropa
Aliance:
Star Alliance
Působnost v ČR/SR:
Ano
Počty letadel:
do 300
Počty cestujících (roč.):
do 30 milionů
Rok vzniku:
1978 (jako LTU)
Počet letadel:
84
Počet cestujících:
31 535 867
Osobokilometry (mil.):
48 575

 logo_air_berlin.svg.png

        Tabulky                                                                                        Další informace 


 

Základní charakteristiky:

Domovský region Převažující obchodní model Globální aliance
AmerikaRegionální síťovýNení v alianci
Evropa Kontinentální síťovýStar Alliance
AfrikaGlobální síťovýOneworld
Blízký a Střední východNízkonákladový (low cost) SkyTeam
Dálný východ, Austrálie/PacifikCharterový dopravceJiná
Základní údaje:
Oficiální název, státní příslušnost:Air Berlin, Německo
Rok vzniku:1978 (jako LTU)
IATA a ICAO kód dopravce:AB BER
Volací značka (Callsign):Air Berlin
Webová stránka:http://www.airberlin.com
Hlavní huby (u nízkonákladových báze): 
Provoz do České nebo Slovenské republiky:Ano, Praha
Základní přepravní statistiky v kalendářním roce 2013 (zdroj: IATA WATS 2014):
Počet komerčních letů: 231 836
Počet přepravených cestujících: 31 535 867
Přepravené tuny zboží a pošty:(tuny)52 535
Přepravené osobokilometry:(mil.oskm)48 575
Převedené tunokilometry:(mil.tkm) 
Letadlový park (zdroj: server Airfleets.net, 18.10.2016)
Celkový počet letadel:84
Airbus A3194
Airbus A32045
Airbus A32117
Airbus A330-20014
Boeing 737-7001
Boeing 737-8003

 


Další informace:

Dnes druhý největší německý dopravce Air Berlin byl původně, v roce 1978, založen jako Air Berlin USA americkou společností Lelco. Obchodním záměrem bylo dopravovat turisty z tehdejšího Západního Berlína především do středomořských letovisek, přičemž Západní Berlín tehdy nebyl součástí Spolkové republiky Německo a letecké spoje západního sektoru německé metropole mohly dle mezinárodních dohod zajišťovat pouze dopravci ze zemí západních vítězných mocností druhé světové války, tedy Velké Británie, Francie nebo právě USA. V první dekádě své existence však byl Air Berlin USA pouze téměř bezvýznamným dopravcem, provozujícím pouze jednotky strojů Boeing 737-200 nebo Boeing 707.

air-berlin-plane.jpg

Rozmach dopravce nastal až po sjednocení Německa, v důsledku čehož padly i zmíněné mezinárodní restrikce v přístupu na západoberlínská letiště. Již v roce 1991 společnost koupil bývalý obchodní ředitel charterového dopravce LTU Joachim Hunold, status společnosti změnil na ryze německou firmu a začal provozovat charterové lety nejen z Berlína, ale i z dalších německých letišť. Na konci minulého století již společnost provozovala více než 20 letadel včetně tehdy nejmodernějších Boeingů 737-800 (které od roku 2001, společně s dalším německým dopravcem Hapag-Lloyd, nechal jako vůbec první dopravce již z výroby vybavit obrovskými winglety na koncích křídel, bez nichž si dnes již B737 nové generace téměř nedokážeme představit).

Od roku 1997 je řada letů provozována i jako pravidelné – původně v konceptu, kdy nad rámec podstatné části kapacity prodané touroperátorům si zbývající místa v letadle mohli zakoupit i individuální cestující napřímo u letecké společnosti, bez vazby na zájezd organizovaný touroperátorem. S ohledem na požadavky touroperátorů dopravce v letadlech ponechal bezplatné občerstvení pro všechny cestující na palubě, ačkoli způsob prodeje letenek jednotlivcům odpovídal tehdy nově vznikajícím nízkonákladovým aeroliniím. Tento, tzv. „semi low cost concept“, dnes s úspěchem uplatňuje například český Travel Service.

Počátek 21. století byl ve znamení expanze a zároveň „akviziční chuti“ Air Berlin: v roce 2004 v rámci intenzívní spolupráce s rakouským low costem Fly Niki získal 24% jeho akcií (a následně do roku 2011 postupně i zbytek), v roce 2006 koupil německého vnitrostátního dopravce dba (původně založeného British Airways jako Deutsche BA) a o rok později německou charterovou společnost LTU, díky čemuž vstoupil i na trh dálkové přepravy. V témže roce ovládl švýcarského charterového dopravce Belair a v roce 2009 převzal výraznou část aktivit společnosti TUIfly. Kromě toho navázal strategické partnerství včetně codesharové spolupráce např. s čínským Hainan Airlines, ruským S7 Airlines či tureckým Pegasus Airlines. Koncem roku 2011 se sám Air Berlin stal předmětem akvizice ze strany Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů, který získal 29 % akcií. Od 20. března 2012 je Air Berlin členem aliance Oneworld.

V posledních letech se Air Berlin potýká s finančními problémy, které vedly k řadě nápravných opatření včetně rušení řady spojů i bází, redukci flotily co do počtu letadel i typů ve flotile (dokončení přechodu z Boeingů 737 na rodinu Airbus A320, vyřazení vrtulových Dash 8-Q400, převod letadel z vlastnictví na operativní leasing apod.) i reorganizaci flotily. V rámci opatření pro zajištění prostředků na restrukturalizaci ztrátové firmy byly minoritnímu vlastníkovi Etihad Airways odprodány i podíly ve společnostech Fly Niki a Belair, zároveň by však mělo dojít k výměně části letadel uvedených dopravců s cílem optimalizace jejich flotil.

 

logo_fr_pod_clanky_sede.jpg

Název:
Region:
Aliance:
Obchodní model:
Působnost v ČR/SR:
Počty letadel:
Počty cestujících (roč.):
 
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »