27.11.2022
Experimentální dopravní letoun Avro 691 Lancastrian C.1, VH742, vybavený dvěma pístovými a dvěma proudovými motory, provedl 17. listopadu 1946 úspěšný přelet z letiště London Heathrow na letiště Le Bourget.
Avro Lancastrian VH742 při jednom ze zkušebních letů
První roky po druhé světové válce se v letectví staly obdobím prudkého nástupu proudových motorů. Jedním z hlavních hráčů byla pochopitelně i britská motorářská společnost Rolls-Royce. Třetím sériově vyráběným proudovým motorem této značky se stal typ Rolls-Royce RB.41 Nene, který sice nedosáhl v Británii velkého rozšíření, protože byl poměrně rychle nahrazen spolehlivějším a výkonnějším Avonem, své místo v letecké historii si však rozhodně zaslouží, neboť jednak poháněl britské proudové stroje Hawker SeaHawk a Supermarine Attacker, ale především se v tehdejším Sovětském svazu stal předobrazem motoru Klimov VK-1, vybraného pro pohon stíhacích MiGů-15.
S oběma Merliny zastavenými, Lancastrian VH742 pohání pouze dvojice motorů RR Nene
První letové testy motorů Nene byly prováděny v upraveném dopravním letounu Avro Lancastrian (což byl sám o sobě nouzový dopravní letoun založený na válečném bombardéru Avro Lancaster), který provozovala společnost Rolls-Royce z letiště Hucknall. Dva vnější motory Rolls-Royce Merlin byly nahrazeny proudovými motory Rolls-Royce Nene. Zkoušky probíhaly poměrně úspěšně, a tak bylo rozhodnuto tento zkušební stroj včetně proudových motorů prezentovat na prvním poválečném aerosalónu v Le Bourget.
Avro Lancastrian VH742 na ploše letiště Hucknall
Zkušební letoun Avro 691 Lancastrian C.1, VH742, tak pod vedením hlavního testovacího pilota společnosti Rolls-Royce, kapitána Ronalda Thomase Shepherda, O.B.E., odstartoval 17. listopadu z letiště London Heathrow (LHR) a po úspěšném letu přistál na letišti Aéroport de Paris - Le Bourget (LBG), místě konání 17. ročníku již tradičního aerosalónu. Dva pístové motory Rolls-Royce Merlin V-12 byly s výjimkou vzletu a přistání vypnuty a jejich třílisté vrtule byly pro snížení odporu zapraporovány. Samotný přelet tak letoun vykonal pouze s pomocí obou proudových motorů. Jednalo se tak svým způsobem o první přelet osobního dopravního letounu poháněného proudovými motory mezi dvěma zeměmi.
Proudový motor Rolls-Royce RB.41 Nene
Stroj přezdívaný „Nene-Lanc“ přistál v Le Bourget v 10.58 hodin dopoledne po 50 minutách letu, během kterého dosáhl průměrné rychlosti 398,3 km/h. Kromě posádky byli na palubě ještě dva cestující: Roy Chadwick, šéfkonstruktér společnosti Avro a pan R. B. William Thompson, hlavní úředník pro informace tehdejšího britského Ministerstva zásobování. Kapitán Shepherd v dobovém tisku uvedl, že byl s výkonem letadla velmi spokojen, a dodal, že nebýt toho, že musel před přistáním dvakrát obletět letiště Le Bourget, byl by let dokončen za 43 minut.
Šéfkonstruktér Roy Chadwick gratuluje po přistání v Paříži posádce kapitána Shepherda k úspěšnému letu. Na fotografii od leva: John Heyworth, Ronald Shepherd, Roy Chadwick, Frank Smith Herbert Rogers.
Do Británie se „Nene-Lanc“ vrátil o pět dnů později 22. listopadu a pokračoval v dalším testovacím programu.
Lancastriany se v roli zkušebních strojů nových proudových motorů velmi osvědčily. Kromě VH742 létal v rámci testovacího programu motorů Nene ještě stejně upravený Lancastrian VH737, později pak byly další Lancastriany obdobným způsobem upraveny pro zkoušky motorů Avon, Ghost a Sapphire.
Autor: Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »