Kalendárium - Nene Lancastrian

27.11.2022

Experimentální dopravní letoun Avro 691 Lancastrian C.1, VH742, vybavený dvěma pístovými a dvěma proudovými motory, provedl 17. listopadu 1946 úspěšný přelet z letiště London Heathrow na letiště Le Bourget.

Avro Lancastrian VH742 při jednom ze zkušebních letů
Avro Lancastrian VH742 při jednom ze zkušebních letů

První roky po druhé světové válce se v letectví staly obdobím prudkého nástupu proudových motorů. Jedním z hlavních hráčů byla pochopitelně i britská motorářská společnost Rolls-Royce. Třetím sériově vyráběným proudovým motorem této značky se stal typ Rolls-Royce RB.41 Nene, který sice nedosáhl v Británii velkého rozšíření, protože byl poměrně rychle nahrazen spolehlivějším a výkonnějším Avonem, své místo v letecké historii si však rozhodně zaslouží, neboť jednak poháněl britské proudové stroje Hawker SeaHawk a Supermarine Attacker, ale především se v tehdejším Sovětském svazu stal předobrazem motoru Klimov VK-1, vybraného pro pohon stíhacích MiGů-15.

Reklama

S oběma Merliny zastavenými, Lancastrian VH742 pohání pouze dvojice motorů RR Nene
S oběma Merliny zastavenými, Lancastrian VH742 pohání pouze dvojice motorů RR Nene

První letové testy motorů Nene byly prováděny v upraveném dopravním letounu Avro Lancastrian (což byl sám o sobě nouzový dopravní letoun založený na válečném bombardéru Avro Lancaster), který provozovala společnost Rolls-Royce z letiště Hucknall. Dva vnější motory Rolls-Royce Merlin byly nahrazeny proudovými motory Rolls-Royce Nene. Zkoušky probíhaly poměrně úspěšně, a tak bylo rozhodnuto tento zkušební stroj včetně proudových motorů prezentovat na prvním poválečném aerosalónu v Le Bourget.

Avro Lancastrian VH742 na ploše letiště Hucknall
Avro Lancastrian VH742 na ploše letiště Hucknall

Zkušební letoun Avro 691 Lancastrian C.1, VH742, tak pod vedením hlavního testovacího pilota společnosti Rolls-Royce, kapitána Ronalda Thomase Shepherda, O.B.E., odstartoval 17. listopadu z letiště London Heathrow (LHR) a po úspěšném letu přistál na letišti Aéroport de Paris - Le Bourget (LBG), místě konání 17. ročníku již tradičního aerosalónu. Dva pístové motory Rolls-Royce Merlin V-12 byly s výjimkou vzletu a přistání vypnuty a jejich třílisté vrtule byly pro snížení odporu zapraporovány. Samotný přelet tak letoun vykonal pouze s pomocí obou proudových motorů. Jednalo se tak svým způsobem o první přelet osobního dopravního letounu poháněného proudovými motory mezi dvěma zeměmi.

Proudový motor Rolls-Royce RB.41 Nene
Proudový motor Rolls-Royce RB.41 Nene

Stroj přezdívaný „Nene-Lanc“ přistál v Le Bourget v 10.58 hodin dopoledne po 50 minutách letu, během kterého dosáhl průměrné rychlosti 398,3 km/h. Kromě posádky byli na palubě ještě dva cestující: Roy Chadwick, šéfkonstruktér společnosti Avro a pan R. B. William Thompson, hlavní úředník pro informace tehdejšího britského Ministerstva zásobování. Kapitán Shepherd v dobovém tisku uvedl, že byl s výkonem letadla velmi spokojen, a dodal, že nebýt toho, že musel před přistáním dvakrát obletět letiště Le Bourget, byl by let dokončen za 43 minut.

Šéfkonstruktér Roy Chadwick gratuluje po přistání v Paříži posádce kapitána Shepherda k úspěšnému letu. Na fotografii od leva: John Heyworth, Ronald Shepherd, Roy Chadwick, Frank Smith Herbert Rogers.
Šéfkonstruktér Roy Chadwick gratuluje po přistání v Paříži posádce kapitána Shepherda k úspěšnému letu. Na fotografii od leva: John Heyworth, Ronald Shepherd, Roy Chadwick, Frank Smith Herbert Rogers.

Do Británie se „Nene-Lanc“ vrátil o pět dnů později 22. listopadu a pokračoval v dalším testovacím programu.

Lancastriany se v roli zkušebních strojů nových proudových motorů velmi osvědčily. Kromě VH742 létal v rámci testovacího programu motorů Nene ještě stejně upravený Lancastrian VH737, později pak byly další Lancastriany obdobným způsobem upraveny pro zkoušky motorů Avon, Ghost a Sapphire.

 

Autor: Michal Beran

Flying Revue > Články > Historie letectví > Kalendárium - Nene Lancastrian
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

The SAFE Guide app

Stylové kryty na mobil

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

KURZ Listopad 2025:

SkyDemon:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 06.04.1909 se stalo...
06.04.1909
V Buoy ve Francii vzlétl první letoun zkonstruovaný kompletně Henri Farmanem. Stroj označovaný jako Farman III, nebo někdy též Farman HF1, se stal prvním letounem využívajícím pro příčné řízení křidélek umístěných na odtokové hraně na konci křídla.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí: