Jak si vybrat leteckou společnost?

29.9.2017

Chytré létání 13   Rozhodování o tom, se kterou společností (a tím pádem i kudy) letět, je složité a závisí hodně i na osobních preferencích. Kritériem, které leží na srdci všem nejvíce, je bezpečnost. Proto určitě nepoletíte se společností, o které byste věděli, že je na černé listině, přestože její ceny mohou být (a často jsou) bezkonkurenčně nejlepší.  

stdhhgv.jpg

 

Kritérií, která je dobré vzít v úvahu při rozhodování o tom, s kým poletíte, je řada. Ta hlavní, která by vám měla při volbě dopravce alespoň proběhnout hlavou, jsou následující:

Bezpečnost                

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Všichni samozřejmě chceme letět co nejspolehlivěji. I když je letecká doprava statisticky vysoce bezpečná, existují mezi jednotlivými společnostmi poměrně znatelné rozdíly v bezpečnosti jejich provozu. Rozdíly vyplývají z řady příčin – například kvalita výběru a výcviku pilotů, kvalita údržby letadel, kvalita a dodržování předpisů země, ve které je společnost registrovaná, tradice dané letecké společnosti, dostatek finančních prostředků.

K tomu, aby cestující měli jasné vodítko, byly sestaveny takzvané „černé seznamy“ (black list) společností, které mají zákaz letů v letovém prostoru nad Evropskou unií nebo USA nebo obojí. Každý z nich je sestaven na jiném podkladě. Seznam EU vychází ze statistik nehod, postupů a provozní historie jednotlivých leteckých společností. Seznam USA vychází z hodnocení kvality regulatorního dohledu v zemích registrace společnosti. Seznam USA je tak o hodně přísnější, protože se dotýká mnohem většího počtu společností. Aktuální přehledy můžete najít na www.1001crash.com a černý seznam EU v češtině naleznete na www.ec.europa.eu. Zajímavé je také podívat se na hodnocení jednotlivých leteckých společností, které je velmi podrobně uspořádáno na www.airlinequality.com

Přečtěte si: 

Jak chytře létat?
”Flying

Přečtěte si také další díly seriálu Chytré létání.
Dočtete se v nich například o tom, jak vůbec funguje letecká linka nebo systém řízení letového provozu či jak je možné, že letadlo vlastně vůbec dokáže vzletět.

Jednoduchým ukazatelem historie bezpečnosti letecké společnosti je počet nehod na jeden milion letů. U dobrých leteckých společností se pohybuje na hodnotách mezi 0,3 a 1. U problematických společností až na hodnotách 5–10. Z toho také jednoduše vidíte, že u některých společností je pravděpodobnost nehody až 30 x vyšší než u jiných. Je sice stále velmi malá – při počtu 10 nehod z milionu letů je to jen 1 : 100 000, ale logicky to u každého vyvolá úvahy. Pokud chcete o této problematice vědět více, můžete se podívat také na www.airsafe.com

Cena                          

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Druhým hlavním kritériem při rozhodování kudy a s kým (míněna letecká společnost, ne výběr partnera nebo partnerky) je obvykle cena. Zjistit a porovnat dnes skutečnou cenu letecké přepravy není jednoduché. Porovnávat můžeme jen pro stejná data cesty a při zahrnutí všech tax a poplatků tak, abychom dostali celkovou cenu. Jak letecké společnosti, tak řada agentur a internetových portálů používá při prezentování cen za přepravu klamavou reklamu v tom smyslu, že uvádí cenu jen za přepravu a ignoruje existenci letištních poplatků, různých tax, palivových, bezpečnostních, rozvojových a jiných příplatků, které mohou cenu letenky zvýšit i několikanásobně. Porovnávejte tedy vždy pouze ceny zahrnující vše, včetně poplatků za přepravu zavazadel (pokud tyto poplatky společnost účtuje a vy zavazadla odvézt musíte). 

Dalším trikem, obvykle kombinovaným s tím prvním, je prezentace nejnižších existujících cen. Když se takto letecká společnost prezentuje, znamená to, že ukazuje svou nejnižší existující cenu bez ohledu na to, kolik míst je za ni nabízeno, a zda jsou tato místa vůbec ještě k dispozici. 

Zajímavou nabídkou jsem našel na stránkách jedné cestovní kanceláře v Praze, která s velkou reklamou nabízela cestu do New Yorku a zpět za 3450 Kč. Jestliže jste však takovouto rezervaci chtěli vytvořit, zjistili jste, že během tří měsíců, kdy tato nabídka platila, nebylo ani jeden den možné najít jediné místo. Zda tedy taková nabídka vůbec někdy reálně existovala, nebo se jednalo jen o způsob, jak přilákat zákazníky na webové stránky, mi není jasné.

sgsvbfsgb.jpg

Při hledání opravdu nejnižší ceny musíte použít stejné datum nebo rozpětí dnů, ve kterých chcete/musíte cestovat, a pro tyto dny hledat prostřednictvím agentury nebo portálu cenově nejvýhodnější a reálnou (místa opravdu lze rezervovat) nabídku. Pokud vám na termínu tolik nezáleží, je dnes obvykle možné zjistit, jaká nejnižší cena je na dané letecké společnosti ještě k dispozici např. v určitý měsíc nebo v rozmezí určitého počtu dnů od optimálního data cesty. Při snaze najít nejnižší cenu platí obecné pravidlo jak pro klasické, tak pro nízkonákladové dopravce – čím dříve kupujete, tím levnější letenky můžete obvykle najít. Pro získání letenky za nejlepší cenu mohu tedy doporučit následující zásady:

  •  Letenky kupujte raději s předstihem. To platí zejména pro období zvýšené poptávky, jako jsou školní prázdniny v místě odletu nebo cílové destinaci, svátky využívané k cestování na některé z obou stran vaší cesty nebo velká atraktivní sportovní utkání či soutěže. 
  • Větší pružnost v termínech vašich letů vám umožní najít nižší cenu. 
  • Při letech do míst s více letišti (Londýn, Paříž, řada měst v USA) prověřte spoje i do menších, někdy i lépe umístěných letišť. Ceny jsou velmi často podstatně nižší než lety na letiště hlavní. V Evropě toto platí například v Paříži (letiště Orly je blíže městu než letiště Charles de Gaulle). V USA je to například Dallas, kde letiště Love Field je mnohem lépe umístěno a lety na něj jsou obvykle podstatně levnější než na velké letiště Dallas – Fort Worth. Pro zajímavost – letiště Love Field v Dallasu si vybral pro své přistání i prezident Kennedy při své osudové poslední cestě do Texasu. 
  • V případech, že se obáváte nutnosti změnit datum nebo směrování letu, kupte si letenku za tarif, který změnu data letu dovoluje nebo u něhož není poplatek za změnu prohibitivně vysoký. Nejnižší tarify takové možnosti obvykle vůbec neumožňují a vy můžete přijít o celou cenu letenky. 
  • Před odletem si na webových stránkách nebo u vaší agentury ještě můžete prověřit, zda nebyly zvýšeny nebo zavedeny nové poplatky, které by znamenaly, že je před nástupem cesty, například na letišti, musíte ještě doplatit. Je dobré o tom vědět a připravit se. 

Finanční stabilita

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Poté, co asi 280 000 cestujících s letenkami SkyEurope zůstalo v létě 2009 bez naděje někam letět nebo se jen bez problémů vrátit domů, bude otázka stability dopravce blízká i srdcím českých i slovenských cestovatelů. Když si tedy kupujete letenky s větším předstihem, věnujte pozornost i zprávám o finanční stabilitě společnosti, se kterou chcete letět.

Mohlo by vás zajímat
”Flying

Podívejte se do našeho katalogu leteckých dopravců. Vše podstatné o jednotlivých společnostech najdete zde.

Letecké společnosti nemají dosud žádné povinné pojištění cestujících pro případ bankrotu, jaké musejí mít cestovní kanceláře. Je tomu tak asi proto, že dříve měly letecké společnosti poměrně velký vlastní majetek, a tak se předpokládala jejich schopnost kompenzovat své cestující v případě, že jim nebudou moci poskytnout přepravu. Zákonná náprava se v této věci snad chystá, ale její přijetí bude určitě ještě chvíli trvat. V dnešní době nemají letecké společnosti často téměř žádný nebo dokonce záporný majetek, protože letadla mají na leasing, budovy pronajaté, většinu služeb nasmlouvaných od třetích dodavatelů a provoz často financují bankovními úvěry. Vědět, že alespoň v době nákupu letenky se „naše“ letecká společnost jeví finančně zdravě, je proto velmi uklidňující. 

Věrnostní program     

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

První známý věrnostní program (FFP – Frequent Flyer Programme) v oblasti letecké dopravy zavedla roku 1980 letecká společnost American Airlines pod názvem AAdvantage. Jednalo se o reakci na deregulaci letecké dopravy v USA, která vytvořila plnou konkurenci leteckých společností. Společnosti musely začít hledat způsoby jak si udržet své zákazníky, a tak logickým hlavním cílem AAdvantage bylo připoutat je k využívání služeb právě American Airlines.

Ostatní společnosti postupně následovaly, a tak je dnes k dispozici nespočet programů nabízených téměř všemi klasickými dopravci. Ke zvýšení atraktivnosti těchto programů rozšiřují letecké společnosti i množství partnerů, jejichž služby jsou také propagovány a za jejichž využívání jsou členové daného programu odměňováni. Jedná se například o určité kreditní karty, kdy za každou korunu, dolar či euro, které přes tuto kartu zaplatíte, můžete dostat body nebo míle na vaše konto u věrnostního programu vaší letecké společnosti. Podobně je to např. při zaplacení předplatného na partnerské časopisy, využití partnerských hotelů nebo půjčoven aut. Někteří dopravci už FFP vyčlenili jako samostatnou jednotku, která pro ně generuje nezanedbatelné tržby právě tím, že prodává jejich míle či body partnerům, kteří jimi pak odměňují své klienty. 

Sledujte on-line naši expedici Aéropostale 2017
Sledujte on-line naši expedici Aéropostale 2017

Prakticky při každém letu je vám nabízena možnost stát se členem FFP společnosti, na jejímž letadle právě sedíte. Jestli rádi ve své peněžence nosíte zářivé plastové kartičky, pak máte skvělou příležitost získat další. Pokud se ale chcete stát členy s tím, abyste mohli opravdu nějaké odměny dostat, rozhodněte se pro program, který vám to opravdu umožní. Musíte tedy zvážit, zda je pro vás praktické využívat danou leteckou společnost (nebo alianci) dostatečně často, abyste si naspořili dost bodů/mílí k výměně za něco zajímavého (let zdarma, možnost využití salonku pro byznys třídu, povýšení cestovní třídy – upgrade – například z ekonomické do byznys třídy na dálkovém letu). Do této úvahy byste měli zahrnout i informaci o tom, zda daná letecká společnost vaše bonusy po určité době (obvykle 18 nebo 24 měsíců) zruší nebo vám zůstávají po neomezenou dobu. Když je totiž při nevyužívání po nějaké době automaticky zruší, pak při řídkém využívání této společnosti nemusíte na žádnou odměnu vlastně nikdy dosáhnout. 

Další úvahou je, jak praktické je pro vás využívání bonusu určité společnosti – pokud se totiž jedná o společnost s domovským letištěm v cizí zemi, pak využití bonusu na jiné lince než té spojující jeho sídlo s vaším bydlištěm je nepraktické. Být členem FFP například Cyprus Airways a bydlet v Praze znamená, že můžeme letět jen na Kypr nebo jen přes Kypr dále. Tato nevýhoda je ale samozřejmě značně snížena, když se jedná o programy společností, které jsou členy některé z velkých aliancí (OneWorld, Star Aliance, Sky Team). Bonus získaný u jedné alianční společnosti můžete využít na letech i ostatních členů aliance. Je samozřejmé, že cestovatelé, kteří létají dostatečně často a zvláště za vyšší ceny byznys třídy, mohou být členy více programů, a zajistit si tak odměnu za téměř každý let a mentální svobodu volby letecké společnosti. 

Další zajímavostí při zvažování jednotlivých programů je skutečnost, že některé společnosti neumožňují vybírání bonusových letenek vždy a na všech letech. Existují totiž období, kdy na vytížených linkách nemůžete na bonusovou letenku letět buď vůbec, nebo je tam k dispozici jen pár sedadel, o která se musíte poprat s jinými členy FFP. Můžete tak mít hodně bodů/mílí, chuť letět do určitého místa, ale dopravce vám řekne, že musíte buď změnit datum (obvykle na mimosezonní období), nebo destinaci (obvykle na méně atraktivní místa). 

Při vstupu do kteréhokoliv programu musíte také počítat s tím, že ztratíte zase trochu ze svého soukromí. Už jste si možná zvykli, že se toho o vás hodně ví. Kde jste a co děláte, se dá lehce zjistit přes vaše kreditní karty, mobilní telefon nebo pomocí video kamer dnes všude umístěných. Účast ve věrnostním programu tak jen rozšiřuje počet databází, ve kterých se dá váš pohyb, vaše preference, cestovní zvyky a osobní údaje zaznamenávat, analyzovat, vyhodnocovat a na jejichž základě se vás pak letecké společnosti či jejich FFP partneři snaží získat pro další utrácení. Jestli vám tento další průnik do vašeho soukromí nevadí, pak už nic nebrání tomu, abyste si tu pro vás nejvhodnější leteckou společnost a její program vybrali. 

Věrnostní program je pak pro mnoho cestovatelů velmi důležitým rozhodovacím kritériem. Rozhodování o dopravcích použitých pro služební cesty je věrnostními programy ovlivňováno do zvláště vysoké míry, protože služební cestovatelé chtějí radost z leteckého přemísťování na velké vzdálenosti přenést i do svého soukromého života a poskytnout ji také svým rodinám. Mnoho cestovatelů je tak při volbě dopravce na svou cestu ochotno zapomenout na ostatní kritéria včetně ceny (u služebních cest) a volit takového dopravce, který je pro ně z pohledu možností věrnostního programu nejvýhodnější. Někteří služební cestující jsou proto ochotni letět například do Londýna až 7 hodin s přestupem, aby získali body na FFP u společnosti, se kterou chtějí pak letět na dovolenou. 

Méně známým programem je program cílený na firmy kupující letenky na služební cesty svých zaměstnanců. Sofistikované společnosti přišly na to, že je potřeba odměňovat nejen cestovatele, ale také toho, kdo jejich cesty platí – jejich zaměstnavatele. Vznikl tedy ještě jeden druh věrnostního programu nazývaný FBP – Frequent Buyer Programme, který firmám nabízí především slevy z objemu letenek koupených od té které společnosti. Služební cestující mohou být ve své volbě proto také vedení vnitřními předpisy jejich firmy, jejichž cílem je minimalizovat náklady firmy na služební cesty. 

Pohodlí cesty 

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Pohodlí neznamená pouze kvalitu sedadel v letadle. Skládá se z mnoha aspektů, které by měl cestující vzít v úvahu. Rozhodně je třeba mít na paměti, že cesta začíná již odjezdem na letiště a zároveň končí teprve cestou z koncového letiště do vašeho cílového místa. Výběr letišť je poměrně omezený, a tak naprostá většina odletů/příletů z/do Česka je směrována na/z letiště Praha Ruzyně. Širší volbu ale už nabízejí větší evropská města (například Londýn, Paříž), která mají mimo jedno hlavní letiště také ještě další alternativy. Také když bydlíte v oblastech, odkud se lépe dostanete např. do Drážďan, Norimberka, Krakova, Vídně nebo Lince a tato letiště nabízejí přepravu do vámi vybraného místa, je určitě dobré tyto možnosti do svého výběru zahrnout. 

Vlastnosti letiště jsou pak ale poměrně zásadně důležité při přestupech. Poslat například přes Londýn Heathrow babičku, která nemluví anglicky a letí za vnoučaty do USA, by mohlo znamenat, že tam nejen nedoletí, ale že už ji nikdy nenajdete. Pokud ji máte rádi, myslete na její situaci již při nákupu letenky. Kvalita letišť pro přestup se velmi zásadním způsobem liší. Pro přestup vás určitě zajímají pěší vzdálenosti, které musíte překonávat, dostupnost a kvalita toalet, klimatizace letiště, možnost najít místo k sezení či spaní, možnost připojení počítače do elektrické sítě, možnost připojení na internet, možnost se vysprchovat nebo kapacita transferových přepážek. Pokud jste stejnou cestu absolvovali již dříve, víte už, do čeho chcete, nebo nechcete jít. 

Kriteria

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Při úvahách o tom, jaké letiště vybrat, je dobré si uvědomit následující: 

  • Velikost letiště – právě velká letiště se vám zdají při krátkém přestupním čase ještě třikrát větší. Můžete běhat jako fretka a nemít příruční zavazadlo, ale nekompromisně vás mohou a také asi opravdu zdrží (mimo další zpomalovací možnosti) např. na letištích Paříž – Charles de Gaulle a Heathrow přestupy na linky, které odlétají z jiných terminálů, než je váš přílet. Jsou to bezpečnostní kontroly a nutnost použít u některých kombinací terminálů letištní autobus. Ve vaší frontě na bezpečnostní kontrolu se navíc určitě objeví někdo, koho budou prohlížet velmi zdlouhavě (pokud to nebudete ovšem vy sami) nebo si bezpečnostní agenti budou zrovna předávat službu. Při cestě letištním autobusem např. na letiště Charles de Gaulle se můžete spolehnout, že vaše výstupní místo bude na složité cestě autobusu po letišti určitě poslední, a tak budete 20 minut cesty jen přerývaně dýchat vzrušením, jestli svůj odlet stihnete. Možná se vám podaří letadlo stihnout a vy budete mít zase o příběh navíc. Na pohodlí a příjemnosti cesty to ale nepřidá. Rozhodně si na těchto letištích ponechte dostatek času a přileťte třeba o let dříve, abyste přestup zvládli v klidu. 
  • Zácpy při příjezdu na letiště – už jste se někdy snažili stihnout autem ranní odlet z Londýna Heathrow do Prahy? 
  • Dlouhé čekací doby při odbavení – těm se můžete nyní již často vyhnout, když se odbavíte přes internet. 
  • Dlouhé čekací doby u bezpečnostní kontroly – tak s tímhle většinou nic neuděláte. Zběsilé vykřikování, že vám za chvíli letí letadlo, obvykle nikoho nedojme. Některá letiště, jako například Praha nebo Londýn Heathrow, ale nabízejí přednostní odbavení Fast Track pro cestující v byznys třídě nebo za příplatek. Je dobré také vědět, že Murphyho zákony jsou platné všude, což u bezpečnostní kontroly, odbavení i pasové kontroly znamená, že vždy stojíte ve frontě, která je nejpomalejší. S tím se prostě nedá nic dělat a ani přebíhání z jedné fronty do druhé to obvykle nevyřeší. 
  • Velké vzdálenosti jak od odbavovací přepážky k letadlu, tak zejména při přestupu mezi různými spoji. Nevěříte-li, zkuste si přestup mezi terminály na letišti Paříž Charles de Gaulle nebo na Heathrow. 
  • Častá zpoždění – některá letiště jsou prostě přehlcená, proto jsou zpoždění častější než jinde – Heathrow v Londýně je opět dobrý příklad letiště, kde byste si měli nechat hodně času na přestup, abyste i s častým hodinovým zpožděním na příletu svůj odlet stihli. 
  • Komplikovanost nástupů, přestupů, vyzvedávání zavazadel, místní přepravy, která může být pro nezkušené, méně mobilní či jazykově nevybavené cestovatele velmi stresující.
  • Statistika zpoždění – podle toho, zda letiště leží v blízkosti hlavních leteckých tras, zda je používáno více velkými společnostmi pro přestup mezi jejich linkami, zda má jen jednu nebo více přistávacích drah, nebo z dalších důvodů má letiště tendenci k větším či menším zpožděním. Pro mnoho letišť najdete podrobné informace o průměrných i aktuálních zpožděních na www.flightstats.com. Při rozhodování se můžete řídit jednoduchou úvahou, že velká letiště mívají větší tendenci ke zpožděním, a to zejména ve špičkových časech, tedy v letní sezoně, v pracovní dny ráno a večer. Jestli na své cestě musíte některé z velkých letišť (např. Paříž, Frankfurt, Londýn) použít jako přestupní, dejte si na přestup určitě více času, než je obvykle povolená minimální doba přestupu, a leťte dřívějším přípojem. Vaše šance, že návazný spoj stihnete jak vy, tak vaše zavazadlo, se tím zásadně zvýší. V případě, že není dřívější přípoj k dispozici a vy máte na přestup jen hodinu, zvažte také možnost večerního příletu a přenocování v letištním hotelu nebo prostě volbu jiného spojení. 
  • Možnost návazného spojení – když je cíl vaší cesty nebo letiště pro návazný let v rozumné vzdálenosti od letiště příletu, není třeba si lámat hlavu. Jestli ale musíte použít k další cestě letecký spoj z jiného letiště, prověřte si, zda jej můžete stihnout. Přiletět do Londýna sice levně, ale na letiště Londýn Luton a věřit, že za 3 hodiny můžete pokračovat z letiště Heathrow, není dobrá alternativa. 
  • Pohodlnost čekacích prostor a vybavení – pro přílet vás na koncovém letišti zajímají možná jen nejbližší toalety a zavazadlový pás. Pro odlet nebo přestup, zvláště když je delší a vy máte možnost volby, je dobré vybrat letiště, které nabízí dostatek míst k sezení, cenově dostupné občerstvení, internetové připojení, elektrické zástrčky, možnost osobní hygieny a další dle vašich potřeb. V případě, že je váš pobyt delší nebo trvá přes noc, bude určitě zajímavé si zjistit možnost přenocování. Pro hotelové přenocování je nejlepší se podívat na webové stránky letiště (viz také www.atlasnavigator.com ) a v případě, že z jakýchkoliv důvodů chcete nebo musíte strávit noc v letištních prostorách, podívejte se na podmínky pro přenocování na jednotlivých letištích na www.sleepinairports.com
  • Dopravní dostupnost města – jelikož nízkonákladoví dopravci mají tendenci využívat menší, druhotná, levnější letiště, je třeba vždy prověřit možnosti a ceny pozemní přepravy. Opět je dobré jít na webové stránky letiště a najít si nejlepší spojení s městem. Čas potřebný pro přepravu do cíle i cena za ni zaplacená by vám případně mohly radost z levné letenky pokazit. Je vždy příjemné vědět, jak se po příletu dostanete do vybraného cílového místa. Nejlepší je využít internet a letištní webové stránky. Pro ranní odlety je někdy mnohem vhodnější strávit poslední noc v hotelu u letiště – i vlastní cesta se tak může stát hezkým zážitkem. Webovou adresu letiště můžete najít například na www.atlasnavigator.com
  • Na většině letišť, zejména v Evropě, je občerstvení a jídlo předražené. Raději se před odletem najezte v příjemné restauraci mimo letiště nebo si občerstvení kupte ještě ve městě. Mějte však stále napaměti, že do letadla si nesmíte brát nápoje zakoupené před bezpečnostní kontrolou ani potraviny obsahující tekutiny. 
  • Mezi další kritéria mohou dle vašich specifických požadavků patřit ještě například: Dostupnost doplňkových služeb jako například pronájem vozu, možnost a podmínky parkování a další kriteria odpovídající vašim vlastním potřebám a očekáváním

Pro doplnění vlastního přehledu o kvalitě letišť, která přicházejí v úvahu pro vaši cestu, se můžete podívat také na www.airlinequality.com.  

Itinerář             

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Obvykle se snažíte dostat do cílového místa za co nejkratší dobu. Při cestách z Prahy někam mimo Evropu je, až na několik málo výjimek, potřeba někde přestupovat. Přestupy vaši cestu prodlužují, obvykle také mírně znepříjemňují a zvyšují pravděpodobnost problémů jako je ztráta zavazadel nebo zmeškání přípoje. Volba itineráře je tak u dálkových cest dalším důležitým rozhodnutím. Je hezké, když najdete někde ohromně výhodnou cenovou nabídku na přepravu na druhý konec světa, pokud však musíte dvakrát přestupovat a trávit jednu nebo dvě noci na přeplněném nebo nepříjemném letišti, nemusí to být vždy nejlepší volba z pohledu pohodlí, ani celkové ceny cesty. 

Pokud se vám nelíbí poznávat nová letiště, mnohokrát přistávat a startovat, tak logicky hledejte spojení s co nejmenším počtem přestupů. Do většiny hlavních nebo důležitých měst ve světě se dnes dá dostat s jedním přestupem, a to buď v Evropě, nebo v místech, kam vedou přímé dálkové spoje některých dopravců z ČR (v současnosti například New York, Soul, Atlanta, Dubai). Do menších míst pak potřebujete obvykle přestupovat alespoň dvakrát. Jestliže se rozhodnete pro spojení s více přestupy, než nabízí jiná společnost, pak by měla být letenka vždy o něco levnější. Z hlediska nákladů sice logika není patrná (letíte více hodin a na větší vzdálenost), ale v cenách letenek mnoho logiky stejně není, tak ji nehledejte ani zde. Není totiž k nákladům nijak pevně vázána a je určována spíše pohodlím, atraktivností letu a nabídkou konkurence.

Při rozhodování o nákupu letenky s přestupem a čekáním přes noc si zjistěte, zda dopravce, o kterém uvažujete, také zajistí a uhradí hotelové ubytování na přestupním letišti. Pokud tomu tak není, tak se vám buď náklady na cestu zvýší o cenu hotelového pokoje, nebo se kvalita přepravy zásadně sníží nutností přežít noc na letišti. Také je dobré prověřit, zda nebudete potřebovat pro přestup víza. 

Do úvahy zahrňte také geografickou polohu přestupního letiště. Při cestách na Dálný východ tak směrování přes Londýn či Paříž přidá alespoň 5 hodin času v každém směru. Je nepříjemné muset velmi brzy ráno vstávat, vyletět prvním letadlem z Prahy do Paříže k přestupu na let do Vietnamu a někdy kolem jedné hodiny po poledni se na letu do Saigonu dovědět, že právě přelétáváte Prahu. Při cestě zpět pak Prahu přeletět kolem páté ráno, ale dostat se do ní nakonec až někdy k obědu. Pokud je to možné, tak při cestách na východ přestupujte na východě a při letech na západ zase na západě od místa vašeho odletu. Podobné je to samozřejmě i se severem a jihem. Pro rychlost a kvalitu cestování z Česka na Střední a Dálný východ má proto například zásadní význam nová linka mezi Prahou a Dubají s návaznými spoji dále na východ zahájená v červnu 2010 s každodenním provozem. 

Jestliže do své cílové destinace nechvátáte a máte možnost spojení přes nějaké zajímavé místo, určitě si zjistěte, zda nemůžete za stejnou cenu přiletět o jeden spoj dříve nebo o jeden spoj později odletět. Mohli byste tak získat skvělou možnost poznat další zajímavé místo, aniž byste utratili víc peněz. V odborné hantýrce se tomu říká stop-over. Delší stop-over si můžete také připlatit a zůstat v zajímavém místě na cestě podle svého přání i déle. Jak je vidět, když si přestup dobře naplánujete, můžete si jej i hezky užít. Při volbě letecké společnosti a itineráře se proto nenechte vést pouze výší ceny, ale také ostatními kritérii, která jsou důležitá pro pohodlí a nakonec i pro výši celkových nákladů na cestu. 

Prověřte si nejen cenu, ale myslete také na bezpečnost, pohodlí, délku cesty, vhodnost přestupových letišť, podmínky věrnostních programů, potřebu tranzitních víz, počet přestupů a celkový čas trvání cesty. 

logo_fr_transp.jpg

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

b752_titulní_icelandair.jpg

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016_2.jpg

Flying Revue > Pro cestující > Chytré létání > Jak si vybrat leteckou společnost?
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »