23.8.2022
Česká republika patří do exkluzivního a velmi úzkého klubu zemí, které dokáží vyvinout a úspěšně vyrábět turbínové motory.
Ve společnosti PBS Velká Bíteš vznikají proudové motory vyvinuté především pro mohutně se rozvíjející sektor UAV, ale uplatnění najdou i v civilním sektoru. Vzpomeňme například na proudová letadla Sonex Aircraft SubSonex, která vznikají ve Spojených státech a stále nabírají na oblibě.
Turbohřídelový motor PBS TS100 zase našel uplatnění v celé řadě projektů lehkých vrtulníků, ale zatím pouze jediná firma, a to italská Curti Aerospace, dokázala celý projekt dotáhnout zatím těsně před zahájení sériové výroby. A právě tomuto zajímavého lehkému vrtulníku poháněnému českým motorem jsme věnovali úvodní článek tohoto čísla.
Na opačném konci časopisu nás Jirka Pruša přenese se svým expedičním Sharkem do Izraele, který je sice lákavou destinací pro mnoho pilotů, ale zdánlivé obtíže s létáním v této zemi mnoho pilotů odrazuje. Jak v Jirkově článku zjistíte, se správným přístupem a trochou snahy překonat byrokratické překážky může být i Izrael zemí pilotům zaslíbenou.
V jiné části čísla si připomeneme jediný letuschopný P-38 v Evropě, který létá ve sbírce Flying Bulls v Salzburku, podíváme se do muzea izraelského vojenského muzea v Negevské poušti a připomeneme si i narozeniny Aera Ae-45.
Bude toho samozřejmě ale mnohem více.
Příjemné čtení
Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »