David Jágr - Létání je krásné

11.9.2022

Davida Jágra není jistě třeba široké letecké veřejnosti zvláště představovat. Od roku 2018 působí ve funkci ředitele Úřadu pro civilní letectví a ví se o něm, že je sám nadšeným sportovním pilotem. Velmi rádi jsme tedy přivítali možnost ho pro naše čtenáře tak trochu vyzpovídat.

lunak.jpg

banner_do_clanku_special_c_2022.jpg

soustredeni_ak_2016.jpg

Jsi od roku 2000 v Úřadu pro civilní letectví (dále jen ÚCL). To je již 22 let, můžeš zhodnotit vývoj sám za sebe, a co pro tebe znamená ÚCL?

Ano, z původně plánovaných pěti let pro získání přehledu a přechodu k průmyslu se vyvinulo období delší. Zajímavé je, že zhruba každých 3 až 5 let docházelo k nějaké výzvě, nebo možnosti zabývat se něčím novým, proto těch let nelituji. Úřad se zásadně proměnil. Měl jsem tu čest vidět při práci všechny dosavadní ředitele ÚCL, vnímat jejich rozdílné přístupy a učit se od nich. Pro mne ÚCL je instituce, ve které není ostuda být zaměstnán, jsem hrdý na to být jeho součástí. Vedle formální stránky definované právními předpisy a kompetencemi má hlavně lidský rozměr. Pracuje zde cca 170 lidí, každý má osud, historii, nadání, vlastnosti a většina má nějakou motivaci hledat řešení to naše letectví pomáhat posouvat. Přestože se úřadu, stejně jako komukoli jinému, občas něco nepovede, je to barák plný fandů, kteří mají snahu hledat cestu z houští regulace ke svobodě létání. A jsem si vědom, že u mnohých vyvolám tímto výrokem hurónský smích. Musíme to demonstrovat postupnými činy.

ÚCL prochází vývojem neustále díky legislativním změnám, nárůstu agend, rozšiřování počtu klientů a z přísné SLI se postupně stala instituce, kterou partneři oceňují.

ok-tut_na_zaver.jpg

tut.jpg

ÚCL slaví letos 25 let od transformace ze Státní letecké inspekce. Tradice je tedy o hodně delší, ale vím, že problémy, jako daň zrychlující se doby, s časem většinou přibývají. Co je v posledních letech problémem pro úřad?

1.      Rigidně právní přístup. Jako všude v životě je důraz kladen na práva každé strany a to je objektivně velmi dobře. Z pohledu technika je však obtížně představitelné, že pokud si někdo opakovaně nasadí vrtuli, která tam nepatří a ona mu za letu uletí, lze ujít trestu obstrukcemi. V minulosti by přišel inspektor a „papíry“ od letadla zabavil. Ta doba je naštěstí pryč, ale řešení jakéhokoli porušení předpisů je administrativně velmi náročné. Veřejnost mnohdy ví o nekázni, čeká na reakci regulátora, ale ten někdy roky čelí týmu právníků a v některých případech dochází dokonce k promlčení. Ačkoli i ÚCl se učí a obstrukcím se daří čelit, nemyslím si, že takto bychom měli řešit přestupky v letectví. Jsem přesvědčený, že letecké věci má řešit letecký úřad, a nikoli soudy. Jsem rovněž přesvědčený, že úředník ÚCL má být spíše expert na letectví a právníků – mimochodem máme skvělé právničky a právníky – zde má být tak akorát. Nechci tím dávat návod, ona příroda takové filuty ztrestá sama, ale k letectví patří i jakási hrdost a stavovská čest. Spáchám přestupek, pak tedy nesu důsledky a věz, že trestáme jen úmyslnou nekázeň nebo šlendrián.

banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

2.      Složitost předpisových požadavků a dvojí regulace – když už ÚCL neví, ptá se tedy EASA a ta rovněž neví, jak vykládat některou část předpisů EU, něco je špatně. Jsme v Evropě tak trochu za kverulanty, kteří brblají nad složitostí regulace. Onou dvojí regulací myslím předpisovou základnu pro EASA svět a non EASA svět – rozuměj netransferovaná letadla. Na vše máme jednu sadu předpisů, jiné postupy.

3.      Nárůst agend – ÚCL již není jen úřadem pro regulaci provozu, ale řešíme například stížnosti cestujících na zpoždění, ověřování spolehlivosti, drony atd. Za těch 25 let se počet agend zdvojnásobil, počet klientů je vyšší o řád. Počet lidí na ÚCL a jeho rozpočet je od začátku století cca stejný. Beru to jako důkaz zvyšování efektivity, ale důsledkem je i méně času na to, co je zásadní. Být u toho, být v terénu, mít mastné ruce od šmíru, boty mokré od trávy, ošlehaný obličej od slunce a větru.

 

Text: S ředitelem Úřadu pro civilní letectví si povídal Tomáš Zach

Foto: archiv Davida Jágra a ÚCL

David Jágr
David Jágr

Celý rozhovor s Davidem Jágrem si můžete přečíst na stránkách 70-75 ve Flying Revue č. 5/2022. Na stáncích bude časopis ke koupi od 25. srpna 2022. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

 

 

 

 

 

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 5/2022 > David Jágr - Létání je krásné
Loading...

Flying Revue 5/2022

Loading...

Flying Revue 5/2022

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »